درس خارج فقه استاد قادر حیدریفسائی
1401/09/07
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/غائط حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله/رجوع به روایات
طائفه سوّم: روایاتی که مدلول آنها، نجاست عذرهی حیوان دارای نفس سائله به نحو مطلق است. (به نحو مطلق یعنی حیوان، مأکول اللّحم و یا غیر مأکول اللّحم باشد).
روایات این طائفه، همان روایات طائفه چهارم در مبحث بول است.
اقول: دربارهی طائفه اوّل از روایات ممکن است یکی از سه نظر اختیار شود.
نظر اوّل: عذره در طائفه اوّل بمعنای عامّ است. یعنی بمعنای فضله انسان و غیر انسان است. طبق این نظر، در طوائف ثلاثه روایات باید سه عملیّات انجام بگیرد.
عملیّات اوّل: طائفه اوّل با طائفه دوّم سنجیده میشود. سپس نتیجه این سنجش اوّل (نتیجهاش این است که عذرهی حیوان غیر مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله ـ نجس است و عذرهی حیوان مأکول اللّحم مطلقا طاهر است) با طائفه سوّم سنجیده میشود.
توضیح و تطبیق: عذرهی حیوان چهار صورت دارد.
الف: عذرهی حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم دلالت بر نجاست این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق میشود و در تعارض، طهارت مقدّم است.
ب: عذرهی حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمیشود.
ج: عذرهی حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، نجاست این صورت است و طائفه سوّم نیز دلالت بر نجاست این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمیشود.
د: عذرهی حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه دوّم، نجاست این صورت است و طائفه سوّم دلالت بر طهارت این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق میشود. و در تعارض، طهارت مقدّم است.
عملیّات دوّم: طائفه اوّل با طائفه سوّم سنجیده میشود. سپس نتیجهی این سنجش اوّل (نتیجهاش این است که عذرهی حیوان دارای نفس سائله مطلقا نجس است و عذرهی حیوان فاقد نفس سائله مطلقا طاهر است) با طائفه دوّم سنجیده میشود.
توضیح و تطبیق: عذرهی حیوان چهار صورت دارد.
الف: عذرهی حیوان مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجهی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه سوّم، نجاست این صورت است و طائفه دوّم دلالت بر طهارت این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق میشود و در تعارض، طهارت مقدّم است.
ب: عذرهی حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجهی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه سوّم، طهارت این صورت است و طائفه دوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمیشود.
ج: عذرهی حیوان غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجهی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه سوّم، نجاست این صورت است و طائفه دوّم نیز دلالت بر نجاست این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمیشود.
د: عذرهی حیوان غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجهی حاصله از سنجش طائفه اوّل با طائفه سوّم، طهارت این صورت است و طائفه دوّم دلالت بر نجاست این صورت میکند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق میشود و در تعارض، طهارت مقدّم است.