< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/09/02

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/غائط حیوان غیر مأکول اللحم دارای نفس سائله/رجوع به روایات

 

بحث دوّم: درباره‌ی سند روایت.

نکته الف: مرحوم شیخ در تهذیب و استبصار این روایت را بواسطه‌ی محمّد بن احمد بن یحیی از عمرکیّ نقل فرموده است.

نکته ب: در مشیخه تهذیب ص۷۱ و در مشیخه استبصار ص۳۲۳ آمده است: و ما ذکرته فی هذا الکتاب عن محمّد بن احمد بن یحیی الاشعری فقد اخبرنی به الشیخ المفید ابو عبد الله ......... بنابراین، طریق مرحوم شیخ به محمّد بن احمد بن یحیی متعدّد است که صحّت بعضی از این طرق، ما را از بررسی درباره‌ی رجال تمامی طرق بی‌نیاز می‌کند. بنابراین، این روایت با توجّه به اینکه محمّد بن احمد بن یحیی و رواة بعد از او امامی و ثقه می‌باشند، صحیحه است. (ملاذ الاخیار ج۳ ص۱۹۷، وحید بهبهانی در حاشیه وافی ص۱۵۵).

بحث سوّم: درباره‌ی دلالت روایت.

از طرفی در معنای عذره همان دو احتمالی است که در روایت سابق گفته شد. از طرفی دیگر عدم جواز وضوء با آبی که مورد اصابت عذره قرار گرفته، ظهور در نجاست آب و نتیجتاً ظهور در نجاست عذره دارد، از ترک استفصال امام علیه السّلام از وجود عذره، غفلت نشود. بنابراین، روایت دالّ بر نجاست عذره است. (مناهج الاخیار ج۱ ص۳۸، روضة المتّقین ج۱ ص۶۷).

روایت سوّم: روایت حلبی از ابی عبد الله علیه السّلام.

بحث اوّل: درباره‌ی نسخه‌های روایت.

نسخه کافی: علیّ بن محمّد عن سهل بن زیاد عن محمّد بن سنان عن ابن مسکان عن الحلبیّ عن ابی عبد الله علیه السّلام فی الرّجل یطأ فی العذرة او البول أ یعید الوضوء قال لا و لکن یغسل ما اصابه. (کافی، طبع اسلامیّه ج۳ ص۳۹، کافی طبع دار الحدیث ج۵ ص۱۲۲).

نسخه وافی: سند و متن روایت در وافی مثل کافی است. (وافی ج۶ ص۲۲۶).

نسخه وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل کافی است. (وسائل، طبع آل البیت ج۱ ص۲۷۴ و ج۳ ص۴۴۴).

نسخه‌ هدایة الامّة: سئل الصّادق علیه السّلام عن الرّجل یطأ ....... تا آخر متن کافی. (هدایة ج۱ ص۷۹).

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo