< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1402/01/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: محکم ومتشابه در روایات

 

وسائل الشيعة / ج‌27 / 115 / 9 باب وجوه الجمع بين الأحاديث المختلفة و كيفية العمل بها ..... ص : 106

33355- 22- و عن أبيه عن علي بن إبراهيم عن أبيه عن أبي حيون مولى الرضا عن الرضا ع قال: من رد متشابه‌ القرآن إلى محكمه فقد هدي إلى صراط مستقيم ثم قال ع إن في أخبارنا محكما كمحكم القرآن- و متشابها كمتشابه القرآن- فردوا متشابهها إلى محكمها و لا تتبعوا متشابهها دون محكمها فتضلوا.

محکم ومتشابه در مورد روایات هست که باید متشابه به محکم آن عرضه شود.ممکن است متشابه تا روز قیامت متشابه باشد.پس تمام روایات که محکمات است که تردید در آن نباشد روایت متشابه را به آن می برمی گردانیم.

پس روایات که خبر واحد حساب می شود باید به محکم که اصل است بر گردانیم.

متشابه :متفق اللفظ است ومختلف المعنا است

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‌90 ؛ ص12

أما المتشابه من القرآن فهو الذي انحرف منه متفق‌ اللفظ مختلف المعنى‌

در مقام عمل باید دقت شود.

الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري) / المتن / 66 / أصل جعفر بن محمد الحضرمى

قال جابر و سمعته يقول‌: ان القران فيه محكم و متشابه فاما المحكم فنؤمن به و نعمل‌ به و ندين به و اما المتشابه‌ فنؤمن به و لا نعمل به و هو قول الله فى كتابه‌ فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة و ابتغاء تأويله و ما يعلم تأويله إلا الله و الراسخون في العلم‌

محکم ان است که به ان ایمان واطمینان می آوریم ولی متشابه ایمان به آن داریم ولی عمل بدان نمی کنیم.

شهرت یکی از قرائن است وهرچه شهرت پیدا کرد نباید عمل کرد

رب شهرة لا اصل له.

گاه نمی شود به محکمات بر گردانده شود مطلب که اینجا همان مکان توقف است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo