< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

95/11/03

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه بحث سلامتی در زینت (ادامه بحث مسکن) – بیماری های طحال

 

صحبت راجع به خانه ساختن و اتنخاب خانه و ارتباط آن با سلامتی است. عرض شد ارتفاع سقف خانه از سه متر و نیم نباید بیشتر باشد. عدم رعایت ارتفاع، سبب سکونت جن و آسیب های جبران ناپذیر می‌شود. آسیب هایی که در طب امروزی درمان ندارد و حتی طب امروزی با این بیماری ها آشنایی ندارد.

خیلی وقت ها افرادی مراجعه می‌کنند، می‌گویند دکترها این بیماری را نمی‌شناسند، این بیماری ها بیشتر معلول جن است و خیلی ها نمی‌خواهند وجود جن و آسیب رساندن آن را به طبع اروپایی ها قبول کنند.

ولی روایات صریحا دلالت به آسیب رساندن جن دارند که منجر به بیماری های صعب العلاج می‌شوند.

ما تابع روایات هستیم و کاری به اروپا نداریم، البته اروپا برگشته است به گونه ای که شاید بیست درصد آن ها شیطان پرست هستند بنابراین وجود شیطان و جن را قبول دارند تا حتی آن را می‌پرستند ولی شرق هنوز این مطلب را قبول نکرده است.

در قرآن آمده است:

﴿وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً﴾[1]

یعنی و اينكه مردانى از بشر به مردانى از جنّ پناه مى‌بردند، و آنها سبب افزايش گمراهى و طغيانشان مى‌شدند.

رهق به معنای خستگی است.

بنابراین جن آسیب می‌رساند، یا حداقل کاری که جن انجام می‌دهد، انسان را خسته و داغون می‌کند. با شروع درمان و گوش دادن به درد دل مردم، خواهی دید خیلی از ناحیه‌ی جن آسیب می‌بینند.

یکی از علت های آسیب رسیدن از ناحیه‌ی جن، ارتفاع سقف یا ارتفاع خود خانه است. شاید چند طبقه بودن خانه، سبب آسیب رساندن جن بشود. عده ای آمار گرفتند، گفتند افرادی که در طبقات بالایی زندگی می‌کنند بیشتر در معرض آسیب جن هستند.

روایات بیشتر از سقف صحبت می‌کند و کاری به ارتفاع مکانی خانه ندارد.

ظاهرا اگر سقف کوتاه باشد اشکالی ندارد.

روایات می‌گویند میکروب و ویروس در هوا زندگی می‌کنند و طب امروزی هم می‌گوید میکروب و ویروس در هوا معلق هستند ولی مکانیزم تاثیر بلندی سقف روی اسکان میکروب و ویروس معلوم نیست.

به نظر می‌رسد محل تردد انسان جای آرامی برای میکروب و ویروس نخواهد بود ولی اگر سقف بلند باشد در هوای راکد آن می‌توانند اسکان پیدا کنند. شاید یکی از استحسانات این مطلب باشد و ما روایتی در مورد مکانیزم اثر بلندی سقف نداریم.

در روایات داریم که در آخرالزمان، جن ظاهر می‌شود و با مردم صحبت می‌کنند و با مردم راه می‌روند. امکان دارد که بشر کاری کند تا جن ظاهر شود.

بعضی رابطه‌ی دوستی با جن دارند و جن به آن ها خبر می‌دهد و بعضی رابطه‌ی دشمنی دارند و جن آن ها را اذیت می‌کند.

می‌گویند کاری که در سوئیس انجام می‌شود، موتوری به طول سی کیلومتر درست کرده اند برای شتابدهی به ذرات، ذرات با سرعت بالا به هم می‌خورند به جهت به دست آوردن معلوماتی درباره‌ی پیدایش خلقت، ولی مسکوت ماند، عده ای گفته اند عالم دیگری دیدند و آن را پنهان کردند زیرا تایید قرآن بوده است. بعید نیست آن مطلب دیدن جن باشد.

علائم ارتباط جن الان بیشتر هویدا شده است، الان بیست، سی نفر مراجعه می‌کنند و ارتباط با جن دارند، می‌بینند، صحبت می‌کنند و همبستر می‌شوند و کارهایی از این قبیل اتفاق می‌افتد.

نوعا بیماری هایی که از درمان آن عاجز هستند مانند ام اس، پارکینسون و مشابه آن، معلول آسیب جن هستند و بیشتر مربوط به مغز می‌شود.

جن هرجا می‌رود، آب جا می‌کند و کیسه های آبی که در بدن به وجود می‌آید و دلیل مشخصی ندارد، معلول جن است چون علاقه به آب دارند.

در قرآن آمده است:

﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾[2]

یعنی و اينكه اگر آن ها در راه (ايمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سيرابشان مى‌كنيم‌.

این آیه در سوره جن آمده است.

پاداش اجنه آب است ولی برای بشر می‌فرماید:

﴿وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُون‌﴾[3]

یعنی و گوشت پرنده از هر نوع كه مايل باشند.

علاقه بشر به غذا و نیاز بشر به غذا بیشتر از آب است ولی اجنه علاقه‌ی بیشتری به آب دارند و نیاز اجنه به آب بیشتر است و هرکجا آب باشد مانند دره ها و چاه ها و در کناره‌ی دریا ، اجنه در آن جا ساکن می‌شوند.

دلیل داریم که می‌فرماید اجنه در محل آب سکونت دارند.

 

تتمه

اگر خانه خریده شد یا در خانه ای ساکن هستید که سقف آن بلند است یکی از تدابیر کوتاه کردن سقف است مانند زدن سقف کاذب یا اینکه کف بالا آورده شود تا ارتفاع کم شود.

در روایات آمده است که هشت ذراع اندازه گرفته شود و برای دفع آسیب اجنه روی آن آیت الکرسی نوشته شود. گاهی تابلو زده می‌شود ولی آنچه به دست می‌آید، باید دور تا دور اتاق آیت الکرسی نوشته شود.

در صورت نوشته شدن آیت الکرسی در هشت ذراعی سقف، یا اینکه اجنه ساکن نمی‌شوند و یا اینکه جرات آسیب رساندن پیدا نمی‌کنند.

آیت الکرسی همان آیه‌ی اول مراد است تا «السمیع العلیم» و بیشتر تاکید روی آن است.

در روایت آمده است:

شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ‌ أَهْلِ‌ الْأَرْضِ‌ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَمْكُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةً ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا يَدُورُ فَإِنْ كَانَ بَيْتٌ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ وَ الْجِنُّ تَكُونُ فِيهِ تَسْكُنُه‌[4]

یعنی مردی به امام صادق(ع) از اذیت کردن اجنه شکایت کرد امام(ع) فرمود سقف خانه‌ی تو چه اندازه ای است؟ عرض کرد ده ذراع فرمود هشت ذراع اندازه بگیر و آیت الکرسی را بین هشت تا ده ذراعی به شکل دور تا دور بنویس زیرا هر خانه ای که سقف آن بیشتر از هشت ذراع باشد همانا محل حضور جن است و در آن خانه ساکن می‌شوند.

به جن اهل زمین گفته می‌شود زیرا بیشتر در چاه ها ساکن هستند.

بعضی تابلویی می‌زنند و می‌گویند هنوز از آسیب جن اذیت می‌شوند، زیرا این کار فایده ندارد زیرا روایت می‌فرماید دور تا دور خانه باید نوشته شود.

در همه‌ی اتاق ها باید نوشته شود.

روایات به این معنا متعدد است و می‌شود روی این مسئله کار کرد زیرا بکر باقی مانده است درحالیکه می‌تواند خیلی از مشکلات و آسیب ها و بیماری های لاعلاج را حل کند.

خصوصا در مورد صرع و تشنج نص وجود دارد که معلول جن است.

بعید نیست انسان، هنگام بیماری در حالت ضعف قرار بگیرد و جن بر او غلبه پیدا کند. کسی که به سر او ضربه می‌خورد یا افرادی که اکسیژن به مغز آن ها نرسیده است یا خانم هایی که تازه وضع حمل کرده اند و در خانه تنها بمانند، همه در حالت ضعف قرار دارند و در معرض آسیب جن هستند. امروزه از مورد آخری به «افسردگی بعد از زایمان» تعبیر می‌کنند و برای آن راه حل هم ندارند. گاهی اجنه به خود بچه در شکم مادر هم آسیب می‌رسانند و خوب است کسی کتاب در مورد نقاظ ضعف انسان تحقیق کند و بنویسد در کجا آسیب می‌بیند و این آسیب چه نوع آسیبی است که یک علم جدید است و روایات متعددی هم دارد.

در اینجا به دو روایت اشاره کرده ام ولی این مسئله یک بابی در کتاب «وسائل الشیعه» است.

ضعف و کم خونی نمی‌تواند علت افسردگی باشد زیرا چه بسا خانم هایی که از جهت غذایی، بهترین را مصرف کرده اند ولی دچار افسردگی شده اند، بنابراین بیشتر معلول جن است.

 

توصیه ها

سفارش اول

حمام باید در طرفی از اطراف خانه باشد.

در روایت آمده است:

شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُ‌ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ[5]

یعنی مردی به امام باقر(ع) شکایت کرد و عرض کرد جن ما را از منازل خود بیرون کرده و فراری داده است امام(ع) فرمود سقف خانه را هفت ذراع قرار بده و حمام را در یک طرف خانه قرار بدهید آن مرد گفت این کار را انجام دادیم دیگر هیچ چیزی که ناراحت کننده باشد ندیدیم.

البته در روایات آمده است که در خانه کبوتر(حمام) بگذارید و در یک سری روایات قرینه وجود دارد که مراد از حمام، مکان استحمام است. در این روایت مراد مکان استحمام است زیرا فرموده است در یک طرف خانه قرار بده و شرط کبوتر این است که در خانه پرواز کند بنابراین کبوتر محل مشخصی ندارد.

در روایت دیگر آمده است در خانه حمام قرار بده تا جن ساکن شود بنابراین بحث کبوتر نیست.

الان به جهت آهنی که در خانه ها به کار می‌رود، آسیب جن بیشتر شده است.

در قدیم برق و چراغی نبوده و در تاریکی و شعله های آتش زندگی می‌کرده اند که باعث تصورات زیادی می‌شده است. بعضی از این تصورات از جن است و بعضی دیگر آسیبی از جهت دیگر بوده است ولی فکر می‌کرده اند از جن است.

در قدیم هرچیزی را به جن منسوب می‌کردند و بعد از آمدن برق مشخص شد خیلی از این موارد از جن نیست و علل آن اتفاقات مشخص می‌شده است مثلا صدایی می‌آمده است و متوجه می‌شدند که مثلا از صدا از درب است.

اخیرا بخاطر وجود آهن و پختن نان روی آهن آسیب جن شایع شده است.

در نجف خانه ای بزرگ بود که کسی اجاره نمی‌کرد و می‌گفتند در این خانه جن است زیرا بعد از چند دقیقه از روشن کردن چراغ، خاموش می‌شده است. بعد یکی از رفقا بررسی کرد گربه باعث خاموش شدن چراغ می‌شود. مانند این اتفاقات در قدیم بوده است ولی الان کم شده است.

«سُمک» فاصله‌ی ما بین کف و سقف است.

بر «اتاق» خانه اطلاق می‌شود.

در قدیم سقف ها گنبدی بوده است که موجب زیادی ارتفاع می‌شده است، امروزه خانه های «دوبلکس» مشکل بلندی سقف دارند و ارتفاع آن ها به شش متر هم می‌رسد، جن ها در جائی که آب هست مانند چاه ها ساکن می‌شوند.

الان چاه در خانه ها نیست و فاضلاب است، جن در فاضلاب نمی‌رود ولی میکروب و ویروس زیاد است.

بنابراین بودن حمام در خانه هم برای پاکیزگی خوب است و دیگر اذیت جن را کم می‌کند.

 

سفارش دوم

نقاشی کردن خانه با نقاشی و مجسمه اشکالی ندارد به شرط اینکه مجسمه‌ی حیوان یا انسان نباشد.

در روایت آمده است:

إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَ‌ رَبَّكَ‌ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَنْهَى عَنْ تَزْوِيقِ الْبُيُوتِ‌ قَالَ أَبُو بَصِيرٍ قُلْتُ وَ مَا التَّزْوِيقُ قَالَ تَصَاوِيرُ التَّمَاثِيل‌[6]

یعنی همانا جبرئیل آمد و عرض کرد پروردگارت سلام می‌رساند و نهی می‌کند از تزویق خانه ها ابوبصیر می‌گوید عرض کردم تزویق چیست؟ فرمود عکس مجسمه‌های حیوان و انسان.

در روایت دیگر آمده است:

لَا تَبْنُوا عَلَى الْقُبُورِ وَ لَا تُصَوِّرُوا سُقُوفَ‌ الْبُيُوتِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَرِهَ ذَلِك‌[7]

یعنی بر قبر ها بناء نکنید و در سقف خانه ها عکس و مجسمه قرار ندهید زیرا پیامبر(ص) از کار کراهت داشت.

در روایت دیگر آمده است:

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ تَمَاثِيلِ‌ الشَّجَرِ وَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ فَقَالَ لَا بَأْسَ مَا لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مِنَ الْحَيَوَانِ‌[8]

یعنی از امام صادق(ع) در مورد تصاویر درخت و خورشید و ماه پرسیدم فرمود اشکالی ندارد اگر تصویر حیوان نباشد.

در روایت دیگر آمده است:

قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ يَعْمَلُونَ لَهُ‌ ما يَشاءُ مِنْ‌ مَحارِيبَ‌ وَ تَماثِيلَ‌ وَ جِفانٍ‌ كَالْجَوابِ‌ قَالَ مَا هِيَ تَمَاثِيلَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ لَكِنَّهَا تَمَاثِيلُ الشَّجَرِ وَ شِبْهِهِ[9]

یعنی از امام درباره قول خداوند سوال کردم که فرموده است: آنها هر چه سليمان مى‌خواست برايش درست مى‌كردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، فرمود تصویر مردان و زنان نبوده است بلکه تصویر درخت و مانند آن بوده است.

جفان به معنای دیگ های بزرگ است.

محاریب به معنای محراب نماز است.

البته آمده است که مجسمه و عکس اگر زیر پا باشد اشکالی ندارد بنابراین معلوم می‌شود نهی از تصویر و مجسمه به خاطر عبادت کردن آن ها بوده است.

چون عرب ها بت پرست بوده اند با دیدن مجسمه ها و عکس ها دوباره به یاد بت پرستی می‌افتادند.

عکس روی فرش اشکال ندارد ولی عکس در تابلو اشکال دارد.

در روایت آمده است مقابل آتش نماز نخوان، این نهی برای فرزندان آتش پرستان است که دوباره هوس پرستیدن آتش نکنند و موجب وسوسه‌ی شیطان نشود.

لَا يَجُوزُ ذَلِكَ لِمَنْ كَانَ مِنْ أَوْلَادِ عَبَدَةِ النَّارِ وَ الْأَصْنَام‌[10]

یعنی به طرف آتش نماز خواندن برای فرزندان آتش پرستان و بت پرستان جائز نیست.

بشر امروزی می‌داند که مجسمه از سنگ و چوب است بنابراین احتمال پرستن مجسمه وجود ندارد.

امروزه برای ما فرزندان آتش پرست یا بت پرست، صادق نیست بلکه ما فرزندان مومنین هستیم.

 

سفارش سوم

پشت بام باید دیوار داشته باشد. به خصوص برای افرادی که روی پشت بام می‌خوابند.

در روایت آمده است:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يُبَاتَ عَلَى سَطْحٍ‌ غَيْرِ مُحَجَّر مَنْ بَاتَ عَلَى سَطْحٍ‌ غَيْرِ مُحَجَّرٍ فَأَصَابَهُ شَيْ‌ءٌ فَلَا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَه‌[11]

یعنی پیامبر(ص) از خوابیدن بر پشت بامی که دیوار ندارد نهی کرده است. پیامبر(ص) فرمود کسی که بر پشت بام بدون دیوار بخوابد و به چیزی مبتلا شد خودش را ملامت کند.

بلائی که ما می‌فهمیم افتادن از پشت بام است ولی احتمال بلاهای دیگر هم از ناحیه جن و انس و حیوانات و بیماری ها وجود دارد.

در روایت دیگر آمده است:

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ السَّطْحِ يُنَامُ‌ عَلَيْهِ‌ بِغَيْرِ حُجْرَةٍ فَقَالَ نَهَى النَّبِيُّ ص عَنْهُ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ثَلَاثَةِ حِيطَانٍ فَقَالَ لَا إِلَّا أَرْبَعَ فَقُلْتُ كَمْ طُولُ الْحَائِطِ قَالَ أَقْصَرُهُ ذِرَاعٌ وَ شِبْر[12]

یعنی از امام صادق(ع) درباره خوابیدن روی پشت بام بدون دیوار پرسیدم فرمود پیامبر(ص) نهی کرده است از او درباره خوابیدن روی پشت بامی که سه یک طرف آن دیوار نداشته باشد امام (ع) فرمود باید چهار طرف دیوار باشد عرض کردم طول دیوار چقدر باشد؟ فرمود حداقل آن هفتاد سانت است.

در روایت دیگر آمده است:

فِي السَّطْحِ يُبَاتُ عَلَيْهِ غَيْرَ مُحَجَّرٍ فَقَالَ يُجْزِيهِ أَنْ يَكُونَ مِقْدَارُ ارْتِفَاعِ الْحَائِطِ ذِرَاعَيْن‌[13]

یعنی ارتفاع دیوار پشت بام یک متر باشد.

«محجر» به معنای دیوار از سنگ است.

اگر شخص در خواب راه برود احتمال دارد از دیوار یک متری هم سقوط کند، بنابراین فائده‌ی دیوار برای پشت بام فقط جلوگیری از افتادن از پشت بام نیست بلکه از آسیب های دیگر هم جلوگیری می‌کند.

 

سفارش چهارم

خوب است خانه ها گچ شود و اکتفاء به گل مالی خوب نیست.

 

سفارش پنجم

اتاق ها باید درب داشته باشند. اگر درب نیست حداقل پرده داشته باشد.

در روایت آمده است:

أَنَّهُ كَرِهَ أَنْ يَبِيتَ الرَّجُلُ فِي بَيْتٍ‌ لَيْسَ‌ لَهُ‌ بَابٌ‌ وَ لَا سِتْر[14]

یعنی امام علی (ع) از خوابیدن مرد در اتاقی که درب و پرده ندارد، کراهت داشت.

 

سفارش ششم

خوب است برای در امان ماندن از آزار جن، کسی که خانه می‌سازد گوسفندی بکشد و گوشت آن را به مساکین بدهد و دعاء مخصوص هم دارد.

مَنْ بَنَى مَسْكَناً فَذَبَحَ كَبْشاً سَمِيناً وَ أَطْعَمَ‌ لَحْمَهُ الْمَسَاكِينَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ ادْحَرْ عَنِّي مَرَدَةَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّيَاطِينِ وَ بَارِكْ لِي فِي بِنَائِي أُعْطِيَ مَا سَأَلَ[15]

یعنی کسی که خانه ای می‌سازد گوسفند چاقی ذبح کند و مساکین را اطعام کند سپس بگوید اللَّهُمَّ ادْحَرْ (دور کن) عَنِّي مَرَدَةَ (یاغیان) الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّيَاطِينِ وَ بَارِكْ لِي فِي بِنَائِي‌ آنچه خواسته را عطا می‌شود.

 

ادامه معرفی طحال

 

طحال عمل خونسازی در دوران جنینی انجام می‌دهد و ساختمان عروقی دارد و کار اصلی آن خارج کردن گلبول های پیر و مواد زائد خون است. طحال یک صافی است.

در روایات از طحال به عنوان «بیت الدم الفاسد» ذکر شده است. یعنی گلبول های فاسد و پیر و تلف شده را جمع می‌کند.

در عبارت دیگر آمده است: «ینبت الدم الفاسد» یعنی خوردن طحال موجب به وجود آمدن خون فاسد می‌شود.

در عبارت دیگر آمده است: «ینبت من الدم الفاسد» یعنی طحال از خون فاسد درست می‌شود.

ذخیره سازی گلبول قرمز یکی از کارهای طحال است. بیشتر کارهای طحال مربوط به گلبول قرمز است.

بنده احتمال می‌دهم چون روایات می‌فرماید محل سوداء و سرریز سوداء طحال است، و در طب جدید گفته اند سرریز گلبول قرمز طحال است یعنی گلبول قرمز اضافه یا فاسد و پیر طحال است، بنابراین شاید سوداء همین گلبول قرمز است.

اگر این احتمال درست باشد خیلی از مشکلات تشخیص و درمان بیماری حل خواهد شد.

از روایات استفاده می‌شود خلط و گلبول سفید همان بلغم است. خلط، کشته ها و سلول های پیر از گلبول های سفید هستند. گلبول سفید از راه خلط از بدن خارج می‌شود ولی گلبول قرمز از راه طحال خارج می‌شود.

خود گلبول قرمز «دم» نیست بلکه هموگلوبین دم است. دم فاید به معنای گلبول قرمز فاسد است که این احتمال را می‌دهیم و یقین نداریم.

بنابراین روایات می‌گوییم غلبه‌ی سوداء و سوداء اضافی، سودائی است که کارآیی خود را از دست داده است.

کار دیگر طحال دفاع کردن از بدن در جریان عفونت ها است و از دستگاه خونساز و فعالیت مغز استخوان حمایت و حفاظت می‌کند.

امکان دارد در کار طحال خللی به وجود بیاید و به جای خارج کردن گلبول های پیر، گلبول های جوان را خارج کند که باعث کمبود گلبول قرمز یا کمبود پلاکت می‌شود.

علت اختلال در کار طحال، سرطان ها مانند سرطان خون که گلبول سفید یا قرمز تولید می‌شود و سرطانی است و در هر جائی که باشد تکثیر می‌شود و موجب ورم عضو مبتلا می‌شود. تومور ها که ممکن است در خود طحال به وجود بیاید، تکثیر بیش از حد سلول ها در طحال، انهدام بیش از حد سلول ها که باعث انباشته شدن در طحال می‌شود و طحال فرصت تخلیه پیدا نمی‌کند، جایگزین کردن چربی در سلول ها که بافت چربی در سلول ها به وجود می‌آید، عفونت های حاد مانند حسبه و مالاریا و سل و سرخک و سیفلیس و تب مالت و لوپوس، آرتیت روماتئیت که همگی باعث بزرگ شدن طحال می‌شوند.

در روایات علت اختلال در طحال زیاد تخم مرغ خوردن، در یک روز یک تخم مرغ نباید خورده شود، آب راکد در معرض آفتاب که موجب بزرگ شدن طحال می‌شود.

حتی آب های باز که فضای باز جمع می‌شوند نیز باعث بیماری طحال می‌شوند.

 

درمان

درمان آن داروی طحال است که ترکیب اصلی آن «اگیر ترکی» است. داروی دیگر «تره» است. داروی جامع امام رضا(ع) با آب سرد و یک جرعه سرکه نیز درمان طحال است. تره پخته با روغن دنبه یا روغن کوهان شتر یا روغن زرد گاوی(دقیق به خاطر ندارم) نیز درمان طحال است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo