« فهرست دروس
درس مهدویت استاد نجم‌الدین طبسی

99/09/30

بسم الله الرحمن الرحیم

/ امنیت فراگیر/شاخصه‌های ظهور و حکومت امام زمان

موضوع: شاخصه‌های ظهور و حکومت امام زمان/ امنیت فراگیر/

امنیت فراگیر

بحث ما پیرامون امنیت در دوران ظهور امام عصر علیه‌السلام بود، روایت پنجم روایتی است که از علی بن عقبه از پدرش عقبة بن خالد نقل شد و ایشان به امام منتهی نمیکند.

روایت پنجم:

وَ رَوَى عَلِيُّ بْنُ عُقْبَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ علیه‌السلام حَكَمَ‌ بِالْعَدْلِ‌ وَ ارْتَفَعَ فِي أَيَّامِهِ الْجَوْرُ وَ آمَنَتْ بِهِ السُّبُلُ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ بَرَكَاتِهَا وَ رُدَّ كُلُّ حَقٍّ إِلَى أَهْلِهِ وَ لَمْ يَبْقَ أَهْلُ دِينٍ حَتَّى يُظْهِرُوا الْإِسْلَامَ وَ يَعْتَرِفُوا بِالْإِيمَانِ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ‌ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ‌[1] وَ حَكَمَ بَيْنَ النَّاسِ بِحُكْمِ دَاوُدَ وَ حُكْمِ مُحَمَّدٍ صلی‌الله علیه و آله فَحِينَئِذٍ تُظْهِرُ الْأَرْضُ كُنُوزَهَا وَ تُبْدِي بَرَكَاتِهَا فَلَا يَجِدُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ مَوْضِعاً لِصَدَقَتِهِ وَ لَا لِبِرِّهِ‌ لِشُمُولِ الْغِنَى جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ دَوْلَتَنَا آخِرُ الدُّوَلِ وَ لَمْ يَبْقَ أَهْلُ بَيْتٍ لَهُمْ دَوْلَةٌ إِلَّا مَلَكُوا قَبْلَنَا لِئَلَّا يَقُولُوا إِذَا رَأَوْا سِيرَتَنَا إِذَا مَلَكْنَا سِرْنَا بِمِثْلِ سِيرَةِ هَؤُلَاءِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى‌ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين‌.[2]

علی بن عقبه از پدرش نقل کرده است:‌

«زمانى كه حضرت قائم علیه‌السلام قيام كند، به عدالت حكومت مى‌كند.[3] و در دوران حكومت او ظلم و جور برچیده مى‌شود.[4] راهها أمن مىشود، زمين بركات خود را خارج مى‌سازد، هر حقّى به صاحب حق برمى‌گردد، و هيچ پيرو دينى در روى زمين باقى نمى‌ماند مگر اين‌كه دين اسلام را مى‌پذيرد و ايمان مى‌آورد. آيا نشنيده‌ايد كه خداوند سبحان مى‌فرمايد:"هركس در آسمانها و زمين است خواه‌ناخواه در برابر او تسليم هستند، و همه به سوى او بازمى‌گردند." حضرت قائم علیه‌السلام در ميان مردم به حكم حضرت داوود علیه‌السلام حکم میکند.[5] و به حكم حضرت محمّد صلی‌الله علیه و آله حكم مى‌كند، و در آن زمان است كه زمين گنجينه‌هاى خود را آشكار مى‌سازد و بركتهايش را ظاهر میکند.[6] ديگر انسان براى صدقه و بخشش محلى پيدا نمى‌كند.[7] زيرا بى‌نيازى همه مؤمنان را دربر مى‌گيرد.[8] دولت ما در پايان همه دولتها خواهد بود، (و همه قبل از ما به حكومت‌ خواهند رسيد) و هيچ خاندانى كه بخواهند به حكومت برسند باقى نخواهند ماند مگر اين‌كه پيش از ما حكومت خواهند نمود، و اين بدان جهت است كه چون راه و روش ما را ديدند، نگويند: اگر ما هم به حكومت مى‌رسيديم مانند اينها به عدالت رفتار مى‌نموديم. و اين است معناى قول خداى تعالى كه فرموده است: "وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ سرانجام كار، از آن پرهيزكاران است."»

بعضی میگویند: بعد از امام زمان هرج و مرج میشود. اما این گونه نیست، امام زمان تا پایان دنیا هستند و چهل روز قبل از قیامت از دنیا میروند و آن چهل روز هم مقدمات بعث و نشر و حساب و قیامت است و رجعت هم در خود دوران امام است.

شاهد بحث ما در این روایت عبارت "إِذَا قَامَ الْقَائِمُ علیه‌السلام حَكَمَ‌ بِالْعَدْلِ‌ وَ ارْتَفَعَ فِي أَيَّامِهِ الْجَوْرُ وَ آمَنَتْ بِهِ السُّبُلُ" بود. به برکت خود امام زمان راهها امنیت مییابد، آخر دعای ندبه را ببینید، بعضی فکر میکنند امام عصر و اهل بیتعلیهم‌السلام در حاشیه زندگی ما هستند. در حالی که در متن هستند. حضرت مهدی علیه‌السلام محور همه فیض الهی هستند:

و اجعل صلاتنا به مقبولة، و ذنوبنا به مغفورة، و دعآءنا به مستجابا، و اجعل أرزاقنا به مبسوطة، و همومنا به مكفيّة، و حوآئجنا به مقضيّة، و أقبل إلينا بوجهك الكريم.

پس این روایت دلالت بر امنیت فراگیر راهها دارد.


 


[1] آل عمران 3: 83.
[2] الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‌2 ؛ ص384.
[3] تمام دادگاه‌ها بر اساس عدالت حکم خواهند کرد لا تظلمون و لا تظلمون نه حق ظلم دارید و نه دیگری به شما ظلم می‌کند، عدل و عدالت فراگیر است و همه در برابر عدالت و قانون یکسان هستند.
[4] ارتفع یعنی ظلم بوده و برداشته می‌شود، ظلم سراسر جهان را فراگرفته و امام عصر علیه‌السلام ظلم را برمی‌دارند و محو می‌کنند. البته به چه قیمتی، درست است که در کنار حضرت مدد الهی و جنودی از ملائکه و از جن هست و زمین و زمان در رکاب حضرت هستند و نیروهای فداکار و از خود گذشته دارند ولی بالاخره شهادت‌هایی هم دارد، اینگونه نیست که فقط بکشند بلکه کشته هم می‌شوند منتها وضعیت در آن زمان فرق می‌کند، اگر شخص در جبهه شرکت کند و شهید بشود ثواب دو شهید در پرونده او نوشته می‌شود و اگر شهید نشود و برگردد و دوباره آماده نبرد شود ثواب بیست شهید برای او نوشته می‌شود، به هر حال ظلم و جور برچیده می‌شود البته مدت زمان آن خیلی کم، در فاصله هشت ماه و کمتر از یکسال، ولی بالاخره ببینید چقدر باید تلاش بشود همان که امام صادق علیه‌السلام. فرمودند: الا العرق و العلق نتیجه تلاش زیاد عرق پیشانی است و نتیجه شرکت در جنگ‌ها خون و جراحت است پس تلاش و سینه سپر کردن و خود را آماده کردن برای هر شرائط را می‌خواهد، باید این ظلم و جور برداشته بشود و باید عدالت گسترش پیدا کند و در رأس کار امام معصوم است و از طرف همه انبیاء به ایشان بشارت داده شده که این کار را می‌کند
[5] حکم داود عمل به علم است و قاضی حتی امروز می‌تواند بر سه طریق و اساس و مستند حکم بکند: شهادت شهود، اقرار خود متهم و علم خود قاضی، حضرت مهدی علیه‌السلام به حکم داود حکم می‌کند، برخی می‌خواهند خودشان را به نفهمی بزنند که مهدی شیعه به حکم یهود و نصارا حکم می‌کند، این حکم داود است. "یا جبال أوّ بی معه و الطیر" داوود علیه‌السلام. نبی و مرسل است، ما یک دین بیشتر نداریم "إنّ الدین عند الله الاسلام" و همه به این دین دعوت می‌کردند
[6] در روایت است که هر چه ظلم زیاد شود خداوند برکات و بارانش را قطع می‌کند، حکومت امام عصر علیه‌السلام بر اساس عدل و عدالت است لذا زمین برکاتش را آشکار می‌کند به گونه‌ای که یک دانه انار ده نفر را سیر می‌کند یا یک خوشه انگور جمعی را سیر می‌کند، وقتی در رأس حکومت مهدی آل محمد علیهم‌السلام است که مظهر عدل خداوند عز و جل است دیگر دلیلی ندارد که باران نیاید و زمین‌ها خشک بشود یا باران بی موقع بیاید، در اعماق زمین گنج‌های زیادی هست که در دوران امام عصر علیه‌السلام. خود زمین آن‌ها را آشکار می‌کند
[7] من لا معاش له لا معاد له. کاد الفقر ان یکون کفرا امام علیه‌السلام این مشکل را حل می‌کند، امام عصر علیه‌السلام دست روی اخلاق می‌گذارند زیرا اخلاق‌ها به هم ریخته و اخلاق که بهم ریخته باشد دیگر انسانیت نیست وجوه وجوه آدمی و قلوب قلوب شیاطین است، امام هادی علیه‌السلام صوفیه را اینگونه توصیف ‌کردند، الآن دنیا همین گونه است، حاضر است ملت و کشوری بمیرد اما مثلا داروی مورد نیازشان را به آن‌ها نرساند اما در تبلیغات دم از حقوق بشر می‌زنند، حاضر هستند بچه‌های کوچک بمیرند اما واکسن را ندهند حاضر هستند گندم در دریا بریزد، ولی قیمت و نرخ آن پایین نیاید و امام عصرعلیه‌السلام اولین کاری که می‌کنند همین "وضع یده علی رؤوسهم فکملت عقولهم" اخلاقیات که کامل شد دیدگاه فرق می‌کند و برخوردها هم فرق می‌کند مانند امیر مومنان علیه‌السلام در برخورد با فتنه‌گران جمل، آن‌ها به بصره که آمدند هر چه پول بود از بیت المال غارت کردند، امیر مومنان علیه‌السلام وقتی فتنه آن‌ها را خاموش کرد و بصره را فتح کرد، پول‌ها را برگرداند و فرمودند پول‌ها را تقسیم کنید، پول‌ها را نقسیم کردند به هر کدام 500 دینار رسید یک 500 دینار هم به خود امام رسید بعد از تقسیم یک نفر آمد و گفت: درست است من در جبهه جنگ نبودم اما دلم با شما بود پس به من هم عنایت کنید، حضرت سهم خودشان را به او دادند. نبی مکرم صلی‌الله علیه و آله به حضرت خبر می‌دهد که کفار امشب نقشه قتل مرا دارند، می‌فرماید یا رسول الله من به جای شما در بستر می‌خوابم، این قدر این فضیلت مهم است که معاویه چهار صد هزار درهم می‌پردازد که این فضیلت به نفع ابن ملجم مصادره بشود به هر حال مشکل جوامع امروز اخلاق است و این مشکل را امام عصرعلیه‌السلام. حل می‌کند و به تبع آن دیگر مشکلات حل می‌شود
[8] غنی هست یا استغنا؟ واقعا بی‌نیاز است یا اینکه روحیه فرق کرده و روحیه مناعت طبع و عفاف و کفاف است، دیگر آن حس آز و نیاز نیست چون مشکل بداخلاقی حل شده است. معنای ظاهری مراد است که همه دارا هستند یا واقعا مناعت طبع پیدا می‌کند؟ در دوران امام زمان . اعلام عمومی می‌کنند که هر کس نیاز دارد بیاید. فقط یک نفر اعلام نیاز می‌کند، با بیل سکه‌های طلا را در دامن او می‌ریزند، وقتی از خزانه بیرون می‌آید خودش را ملامت می‌کند که این همه جمعیت کسی غیر از من نبود که اعلام نیاز بکند، برمی‌گردد که پول را برگرداند، به او می‌گویند: پول داده شده پس گرفته نمی‌شود. نیاز هست که این مباحث برای مردم گفته شود تا مردم از جان و دل برای ظهور حضرت دعا بکنند
logo