« فهرست دروس
درس مهدویت استاد نجم‌الدین طبسی

99/09/25

بسم الله الرحمن الرحیم

/ امنیت فراگیر/شاخصه‌های ظهور و حکومت امام زمان

موضوع: شاخصه‌های ظهور و حکومت امام زمان/ امنیت فراگیر/

بحث ما پیرامون گسترش امنیت در دوران امام عصر علیه‌السلام بود، امنیت راهها و امنیت اجتماعی است. روایت سومی را که مورد استناد قرار دادیم روایت امام صادق علیه‌السلام در بحث با ابو حنیفه بود که چون ابو حنیفه ادعای مفسر بودن داشت، امام صادق علیه‌السلام تفسیر دو آیه قرآن را از او خواستند و او نتوانست از عهده آن برآید. البته این روایت خیلی گویای در امنیت است، روایت گویا و صریحی است در اینکه در دوران امام عصر علیه‌السلام امنیت اجتماعی و امنیت راهها برقرار است و دامنه امنیت تمام جهان و در تمام اوقات شب و روز را فرا میگیرد. متن این روایت متن قوی است و ما نمیتوانیم از کنار آن بگذریم اما از جهت علمی سند آن را بررسی میکنیم. سند این روایت تا ابو زهیر بن شبیب بن انس مشکلی نداشت.

ادامه بررسی سند روایت سوم:

ابو زهیر بن شبیب بن انس:

شرح حال ایشان در کتب رجالی نیامده است، در بحار الانوار در باب غسل حیض ذیل حدیث 27 رواتی از احمد بن ابی عبد الله از شبیب نقل میکند و در آن روایت هم «عن رجل» دارد یعنی آن روایت هم مانند این روایت مرسل است و در جلد 52 بحار الانوار در روش و سیرت حضرت مهدی علیه‌السلام حدیث 8 از برقی از ابو زهیر شبیب بن انس از رجلی از اصحاب است یعنی آن هم مرسل است. شبیب در سند علل خواه با شبیب در روایات بحار متحد باشد یا متحد نباشد، مهمل است و روایت از جهت او ضعیف است و اشکال دوم سند روایت ارسال آن است ولی قوت متن آن سبب میشود که ما از متن آن نگذریم با توجه به اینکه دهها روایت شواهد بر آن وجود دارد.

روایت چهارم:

[تفسير العياشي‌] عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى الْحَلَبِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه‌السلام: يَكُونُ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةٌ فِي بَعْضِ هَذِهِ الشِّعَاب‌... قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه‌السلام يُقَاتِلُونَ‌ وَ اللَّهِ‌ حَتَّى يُوَحَّدَ اللَّهُ وَ لَا يُشْرَكَ بِهِ شَيْ‌ءٌ وَ حَتَّى يَخْرُجَ الْعَجُوزُ الضَّعِيفَةُ مِنَ الْمَشْرِقِ تُرِيدُ الْمَغْرِبَ وَ لَا يَنْهَاهَا أَحَدٌ وَ يُخْرِجُ اللَّهُ مِنَ الْأَرْضِ بَذْرَهَا وَ يُنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ قَطْرَهَا وَ يُخْرِجُ النَّاسُ خَرَاجَهُمْ عَلَى رِقَابِهِمْ إِلَى الْمَهْدِيِّ وَ يُوَسِّعُ اللَّهُ عَلَى شِيعَتِنَا وَ لَوْ لَا مَا يُدْرِكُهُمْ مِنَ السَّعَادَةِ لَبَغَوْا فَبَيْنَا صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ قَدْ حَكَمَ بِبَعْضِ الْأَحْكَامِ وَ تَكَلَّمَ بِبَعْضِ السُّنَنِ إِذْ خَرَجَتْ خَارِجَةٌ مِنَ الْمَسْجِدِ يُرِيدُونَ الْخُرُوجَ عَلَيْهِ فَيَقُولُ لِأَصْحَابِهِ انْطَلِقُوا فَيَلْحَقُونَهُمْ فِي التَّمَّارِينِ فَيَأْتُونَهُ بِهِمْ أَسْرَى فَيَأْمُرُ بِهِمْ فَيُذْبَحُونَ وَ هِيَ آخِرُ خَارِجَةٍ يَخْرُجُ عَلَى قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم‌السلام.[1]

امام باقر علیه‌السلام فرمود: «به خدا سوگند، یاران حضرت اینقدر جنگ خواهند كرد تا اين‌كه يكتاپرستى برقرار شود و هيچ‌گونه شركی به او نورزند و تا آن‌جا كه حتّى پيرزن ضعيف هم از مشرق به سوى مغرب سفر كند و كسى از او جلوگيرى نمى‌كند[2] و خداوند در آن روزگار، تمامى بذرهاى زمين را مى‌روياند و باران آسمان را فرو مى‌ريزد.[3]

و مردم خراجشان را از اموالشان خارج میکنند و بر دوش نهاده و به پيشگاه حضرت مهدى علیه‌السلام مى‌برند و خداوند بر شيعيان ما وسعت مى‌دهد؛[4] به‌طورى‌كه اگر سعادت و نيك‌بختى الهی آنان را درنيابد، طغيان مى‌كنند.[5]

و زمانی که صاحب الامرعلیه‌السلام بعضی از دستوراتش را صادر کرد و بعضی از قوانین را بیان کرد، گروهی از مسجد بر ضدش شورش میکنند. امامعلیه‌السلام به یارانش دستور میدهد که با آنان مقابله کنید! آنها با شورشیان درگیر شده و آنان را به اسارت درمیآورند و خدمت امام زمانعلیه‌السلام میبرند. و ایشان دستور به زدن گردنشان میدهد. و اینان آخرین کسانی هستند که علیه قائم آل محمد شورش میکنند.»

سؤال بعضی از فضلای حاضر در درس: "شیعتنا" که در اینجا موضوعیت ندارند؟

جواب استاد: گروهی که بیش از همه در فشار بودند، شیعیان هستند. البته توسعه برای همه است و شیعه خصوصیت دارد. چنانچه بر سر زبانها است که زمان امام عصر علیه‌السلام خرید و فروش با پول نیست، بلکه صلواتی است. نه اینکه پول نباشد؛ قطعا پول هست، چون وجوهات میدهند. بیت المال پر است و کسی که کمک بخواهد شمارش نمیکنند؛ همین طور سکه و طلا در دامن او میریزند. پول هست؛ ولی شرایط زندگی و اقتصادی چنان فرق میکند که گویا مثل صلواتی است.

در دوره امام عصر علیه‌السلام مسائل مادی تغییر میکند، الآن بیشتر امکانات جهان در دست اقلیت و دست یهود است و ثروتمندترین مردم دنیا یهودیها هستند. آمریکا از جهت ذخایر نفتی در جهان اولین کشور است با این حال برای چاههای نفت سوریه به آنجا لشگر میکشد. این امکانات باید در دوران امام عصر علیه‌السلام عادلانه تقسیم شود و عدالت به تمام جهان بسط داده میشود و زمین در زمان امام علیه‌السلام خیلی از معادنش را بیرون میریزد و ظاهر میکند. حضرت مهدی علیه‌السلام اولا دستور میدهد با دشمن بجنگند تا همه موحد و مسلمان شوند و وقتی مسلمان شدند همه در امان هستند و وضعیت شامل حال آنها هم میشود.

 


[1] بحار الأنوار ؛ ج‌52 ؛ ص341.
[2] در زمان امام علیه‌السلام. یک حکومت و یک کشور خواهد بود و همه مرزها برداشته خواهد شد
[3] در روایت است که در هنگام ظهور باران هیچ سالی از باران سال قبل کمتر نیست؛ چون در آن روز همه موحد و تابع خداوند و قرآن و شریعت اسلام هستند و ولایت امام عصر علیه‌السلام. را قبول دارند پس دلیلی ندارد که دیگر جلوی باران گرفته شود
[4] در روایت است: انّ من عبادی لا یصلحه الا الفقر و لو اغنیته لکفر و انّ من عبادی لا یصلححه الا الغنی لو اقفرته لکفر.
[5] یعنی بیش از حد مصرف‌شان به آن‌ها داده می‌شود و درآمد آن‌ها بیش از خرجشان است. دوران امام عصر علیه‌السلام. خداوند بر شیعیان وسعت می‌دهد. سال‌ها زجر کشیدند و محروم ماندند، الآن جبران می‌شود؛ اما باید مواظب باشند که نلغزند
logo