1400/01/14
بسم الله الرحمن الرحیم
/ امنیت فراگیر/شاخصههای ظهور و حکومت امام زمان
موضوع: شاخصههای ظهور و حکومت امام زمان/ امنیت فراگیر/
توصیف امنیت
بحث ما پیرامون شاخصههای حکومت امام عصر علیهالسلام بود و بحث امنیت را مطرح کردیم و روایاتی را از عامه و از خاصه خواندیم، حال میخواهیم وارد جزئیات امنیت بشویم که گستره امنیت چقدر است، رسیدیم به این روایت که هم در بعضی کتب خاصه نقل شده و هم در کتب عامه نقل شده است.
روایت دوازدهم
حَدَّثَنَا نُعَيْمٌ، حَدَّثَنَا أَبُو عُمَرَ النَّمِرِيُّ عَنِ ابْنِ لَهِيعَةَ عَنْ عَبْدِ الْوَهَّابِ بْنِ حُسَيْنٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ ثَابِتٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ صلیالله علیه و آله قَالَ: إِذَا نَزَلَ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ وَ قُتِلَ الدَّجَّالُ تَمَتَّعُوا حَتَّى تجیئوا لَيْلَةَ طُلُوعِ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ حَتَّى تَمَتَّعُوا بَعْدَ خُرُوجِ الدَّابة أَرْبَعِينَ سَنَةً، لَا يَمُوتُ أَحَدٌ وَ لَا يَمْرَضُ، وَ يَقُولُ الرَّجُلُ لِغَنَمِهِ وَ لِدَوَابِّهِ: اذْهَبُوا فَارْعَوْا فِي مَكَانِ كَذَا وَ كَذَا، وَ تَعَالَوْا سَاعَةَ كَذَا وَ كَذَا، وَ تَمُرُّ الْمَاشِيَةُ بَيْنَ الزَّرْعَيْنِ لَا تَأْكُلُ مِنْهُ سُنْبُلَةً وَ لَا تَكْسِرُ بِظِلْفِهَا عُوداً، وَ الْحَيَّاتُ وَ الْعَقَارِبُ ظَاهِرَةٌ لَا تُؤْذِي أَحَداً وَ لَا يُؤْذِيهَا أَحَدٌ، وَ السَّبُعُ عَلَى أَبْوَابِ الدُّورِ تَسْتَطْعِمُ لَا تُؤْذِي أَحَداً، وَ يَأْخُذُ الرَّجُلُ الصَّاعَ أَوِ الْمُدَّ مِنَ الْقَمْحِ أَوِ الشَّعِيرِ فَيَبْذُرُهُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بِلَا حَرَّاثٍ وَ لَا كِرَابٍ، فَيَدْخُلُ الْمُدُّ الْوَاحِدُ سَبْعَمِائَةِ مُدٍّ.[1]
رسول خدا صلیالله علیه و آله مىفرمايد: «هنگامىكه عيسى علیهالسلام[2] از آسمان فرود آمد و دجّال[3] را كشت (یا کشته شد)، مردم از زندگیشان لذت میبرند تا شبی که فردایش خورشید از مغرب طلوع میکند، فرا رسد و مردم چهل سال بعد از خروج دابه، از زندگی بهرهمند میشوند و در اين مدّت نه كسى مىميرد. (یعنی مرگهای زودرس و در اثر بیماریها دیگر نیست) و نه بيمار مىشود. چوپان به گوسفندان خود مىگويد: براى چرا به فلان مكان برويد و در اين ساعت بازگرديد! گله گوسفندى ميان دو كشتزار مىشوند؛ ولى هرگز به خوشهاى از آن تعدّى نمىكنند و شاخهاى از آن را با پاى خود نمىشكنند، مارها و عقربها آشكارند و به كسى آزارى نمىرسانند و احدی هم به آنها آزار نمیرساند[4] و درندگان بر در خانهها طلب طعام میکنند و به کسی آزار نمیرسانند، و شخص یک صاع یا یک مد از گندم یا جو برمیدارد و بر روی زمین میپاشد بدون اینکه نیاز به شخم و بیل زدن باشد، پس یک مد هفتصد مد میشود.»
توضیح روایت
تَمَتَّعُوا حَتَّى تجیئوا لَيْلَةَ طُلُوعِ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا: در نقل دیگر تجیئوا است تا اینکه شما آن شبی را که فرداش خورشید از مغرب طلوع کند درک خواهید کرد و در نقل دیگر تحیوا است یعنی آن شبی که فرداش خورشید از مغرب طلوع کند احیا بگیرید. چون مصدر اصلی این روایت فتن ابن حماد است و این کتاب خیلی قدیمی است و نسخه خطی آن را هم که ما کار کردیم واقعا به زحمت افتادیم لذا معلوم نیست که عبارات همین طور باشد یا غیر از این باشد و بزرگان ما هم خیلی به این کتاب بها ندادند و حق هم همین است، غیر از سید بن طاووس کسی به این کتاب اعتنا نکرده که ایشان هم هدفی داشتند و آن اینکه افحام خصم کند که اینطور نیست که مهدویت از اختصاصات شیعه باشد.
لَا يَمُوتُ أَحَدٌ وَ لَا يَمْرَضُ: این عبارت اشاره به وضعیت بهداشت آن روز دارد که بساط بیماری برچیده میشود و بیمارستانها را جواب میکنند، و همۀ اینها از برکات مهدی آل محمد علیهمالسلام و از عنایات ایشان است، در روایت است که اسب که مرکب جنگ است و کمان که نماد جنگ است ارزان میشود و گاو که برای شخم زدن زمین است و ابزار کشاورزی گران میشود چون جنگ تمام میشود و دیگر جنگی نیست و تمام کرۀ زمین تحت لوای حضرت مهدی علیهالسلام است و وقتی که جنگ تمام شود ابزارآلات جنگ هم کنار میرود.
در ابتدای ظهور جمع کثیری از مردم و جوانان درگیر جنگ بودند، حالا آبادانی و اصلاح امور است، همان جمعیت با همان تلاش و همان فعالیت و با همان انرژی در خدمت آبادانی هستند و به تبع، ابزار آبادانی گران میشود، اینها کنایه است یا وقتی که میگوید: سرزمین مرز شام تا عراق که بیابانی خشک و لم یزرع است آباد میگردد و یک زن در حالی که زنبیل بر سر دارد و زیورآلاتش همراه او است در این منطقه حرکت میکند و کسی به او کاری ندارد، اینها مقدماتی دارد و بنا نیست که امام عصر علیهالسلام با معجزه همه این شریط را ایجاد کند، خود وجود حضرت معجزه است و تمام کرامات انبیاء را دارد ولی بنا نیست که همه چیز را با معجزه ایجاد کند بلکه به روال عادی است پس باید نیروها وارد شوند، باید کشاورزان و باغبانان وارد شوند و باید زمینها را آباد کنند که همان زمینهایی که خشک و لم یزرع است به باغات و زمینهای کشاورزی تبدیل شود.
الآن بین مکه و مدینه بیابان خشک و لم یزرع است و زمین نزدیک مکه کوهستانی و سوخته است. در روایت است که تمام اینها نخلستان میشود، همان افراد و همان نیروها هستند که وارد صحنه میشوند و مسئولیتهای آنها فرق میکند. قبلا مسئولیتشان جنگ بود و جنگ تمام شد و حالا مسئولیتشان آباد کردن است.
فَيَدْخُلُ الْمُدُّ الْوَاحِدُ سَبْعَمِائَةِ مُدٍّ: وقتی که آدم شوند، وقتی که تابع قانون شوند و تابع دستورات الهی شوند و عملا اقرار کنند که عبد خداوند هستند، آن وقت خداوند میداند چگونه با این عبد برخورد کند، همه چیز را مسخر او میکند، دیگر احساس امنیت کن و دیگر نترس. این کتاب انتفاضه شعبانیه که همان کشتار شیعیان در این ماه بود و جسارت به مرجعیت شیعه در این ماه بود، با هماهنگی آمریکا و عربستان سعودی پانصد هزار شیعه را در زمان مرحوم خوئی قتل عام کردند و چه برخوردی با ایشان کردند. بچههای کوچک را از خانهها میگرفتند و با هلکوپتر بالا برده و به پائین پرتاب میکردند تا مقاومت مردم را بشکنند؛ در کربلا که وارد شدند اعلان کردند که راهها بسته است و تنها یک راه باز است از آن میتوانید بروید، ده هزار نفر از این راه رفتند و همه را کشتند، آن یک روز و این هم یک روز از دوران آقا امام عصر علیهالسلام ؛ شب در امنیت و با آسایش سر بر بالش میگذارند و هیچ کسی به آنها و اموالشان کاری ندارد، این حکومت و حاکمیت امام زمان است، آنها مدعی حاکمیت جهان هستند در حالی که ظالمیت است للحق دولة و للباطل جولة
این یکی از روایاتی است که اشاره به جزئیات امنیت در دوران ظهور امام عصر علیهالسلام دارد هر چند عنوان آن «إذا نزل عیسی بن مریم» است زیرا حضرت عیسی علیهالسلام هنگام ظهور امام زمان نزول میکند و اولین کار ایشان این است که پشت سر امام عصر علیهالسلام نماز میخواند و این مطلب در روایات اهل سنت هم آمده « اذا نزل عیسی و امامهم منهم» بخاری حاضر نیست بگوید امام مهدی علیهالسلام امام است، میگوید امام از خودشان است، از نظر ما این روایت فرقی نمیکند ولی بدست میآوریم که آنها چگونه با شگرد خاصی حاکمیت و نقش امام زمان را کمرنگ میکنند و نقش را به کسی دیگر میدهند.
منابع روایت
الفتن لابن حمّاد: ج 2 ص 579 ح 1619
القول المختصر: ص همان نص فتن ابن حمّاد.
ملاحم ابن طاووس: ص 203 ب 205 ح از فتن ابن حمّاد.
4. معجم الأحاديث الإمام المهدي علیهالسلام: ج3 ؛ ص231
مسئله کشاورزی یک بحثی است که ما باید مطرح کنیم که در دوران امام عصر علیهالسلام واقعا یک تحول بنیادی و ریشهای رخ میدهد، الان یک انار هر چه قدر هم که بزرگ باشد یک نفر یا دو نفر را سیر میکند اما در روایت است که در دوران امام عصر علیهالسلام چند گروه یک انار میخورند، هم برکت دارد و هم از نظر حجم بزرگ است، وقتی که محصولات کشاورزی هفتصد برابر شود، بی نیازی زیاد میشود و فقر کم میشود و زن بدون اینکه دست به میوهها ببرد خود زنبیل او پر از میوه میشود، تغییر و تحولی در کشاورزی میشود.
سؤال یکی از فضلای حاضر در درس: آیه شریفه «و الله یضاعف لمن یشاء» برای حضرت مهدی علیهالسلام و حکومت ایشان است؟
جواب استاد: ما رابطه خودمان را با آسمان قطع کردیم، رابطهمان را با خدا قطع کردیم، خیال میکنیم که همش همینها است، ماشین مکانیکی و کذا، گمان میکنیم ما مشکل باران را حل میکنیم، کی میتوانیم حل کنیم جز « يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ- ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً- وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُم» هود 52 که انزال از آسمان مدرارا مرتبط با استغفار است، ای قوم استغفار کنید وضعیت کشاورزی شما تغییر میکند و همه چیز شما تغییر میکند، ما نیاز به آب داریم «و جعلنا من الماء کل شیء حیا» همین آب گاهی مایه عذاب میشود، یکی از انبیاء، قوم خود را بر اثر آزار بسیار نفرین کرد آب آنها جوش شد یا اینکه قوم سبأ سد مأرب را زدند، واقعا آنها در یمن تمدنی داشتند، سد زدند و این سد مایه حیات آنها شد به گونهای که چنانچه یک زن با زنبیلی بر روی سرش از یک در باغ داخل میشد و از در دیگر خارج میشد زنبیل او پر میوه میشد اما متأسفانه طغیان کردند و رو به شهوت، عیاشی، ناسپاسی و کفران نعمت آوردند و بچههای خود را با نان تمیز میکردند و به نهایت انحطاط رسیدند، لذا همان آبی که مایه حیات آنها بود باعث عذاب آنها شد، در اثر کفران نعمت روزنهای در سد مأرب ظاهر شد و به مرور بزرگ شد و سد را شکست و آنها را هلاک کرد.
به هر حال اگر این مطالب را نقل میکنند که از هر مُدی هفتصد مُد، این در دورانی است که در رأس آن امام معصوم باشد و مردم یک تغییر و تحولی پیدا کنند «و وضع یده علی رئوس العباد» توجه به جماعات و توجه به دیانت و توجه به قرآن و توجه به معنویت میشود و مساجد مملو از جمعیت میگردد. وقتی که اینگونه شد و مردم استغفار و توبه کردند و با آسمان صلح کردند « يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ- ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً- وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِكُم» ما پشتیبانی و حمایت میکنیم.