< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

99/07/09

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: اصول عملیة/استصحاب/حجیت استصحاب/اخبار/روایت سوم/مختار ما

مختار ما در صحیحه سوم :

این صحیحه سوم زراره که استدلال می شد به آن ، برای حجیت استصحاب می شود اینهم برای دلیل بر حجیت استصحاب باشد مثل صحیحه دوم زرارة.

و از فقراتی که در این حدیث است ، می شود حجیت استصحاب را مخصوصا بناء بر مسلک فیض و صدوق که قائل به تخییر در نماز احتیاط بودند بین اتصال و انفصال اثبات کرد. و به تعبیری دیگر بین بناء بر اقل که مذهب عامه بود و بین بناء بر اکثر که مختار شیعه بود قائل به تخییر شد.

و این که این دو بزرگوار قائل به تاخیر شدند صاحب عنایه الاصول[1] در این رابطه می فرماید:

تخییری که این آقایان قائل شدند بخاطر جمع بین دو دسته از روایات است که بعضی ظاهرشان این است که آن نماز احتیاط قبل از سلام انجام شود و بعضی قائلند بعد از سلام انجام شود و این آقایان چون نتوانستند یک طائفه را بر طائفه دیگری مقدم بدارند قائل به تخییر شدند.

در ادامه ما عرض می کنیم:

و این روایاتی و از جمله روایت اخیر که دال بر حجیت استصحاب است، اختصاص به مورد خودش ندارد و در حقیقت یک قاعده کلی بیان می کند و آن اینکه نقض یقین به شک در هیچ کجا جایز نیست.

پس این روایت سوم دال بر حجیت استصحاب در هر کجایی شک و یقین باشد و تخییری که صدوق و فیض قائل شدند منشاء آن جمع بین روایاتی در باره شکوک صحیحه وارد شده است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo