< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد رضازاده

98/08/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: شرائط برائت

مقدمه دوم: مورد بحث جایی است آنکه در مورد او شک در تکلیف داریم و می خواهیم برائت جاری کنیم در اطراف علم اجمالی نباشد و یا اگر اجمالی بوده است علم اجمالی منحل شده است به علم تفصیلی نسبت به بعض از اطراف و شک بدوی نسبت به بعض دیگر از اطراف و آنوقت نسبت به موردی که در آن قسمت شک بدوی است شک در تکلیف دارم جای تمسک به برائت خواهد بود.

مقدمه سوم: برائت عقلیه عبارت از قبح عقاب بلا بیان است و برائت نقلیه مستند به روایات و ادله شرعیه مثل حدیث رفع است.

بعد از این سه مقدمه می گوییم:

بحث تارة: در برائت عقلیه است و شرط تمسک به این برائت چیست ؟چه شبهه حکمیه باشد و چه شبهه موضوعیه باشد.

و اخری: بحث در برائت شرعیه است چه شبهه حکمیه باشد و یا موضوعیه باشد.

اگر شبهه موضوعیه باشد چه برائت شرعیه و چه برائت عقلیه ادعای اجماع شده است که در شبهه موضوعیه برائت جاری می شود ولی شرطی در او نیست مگر در سه مورد:

    1. امورمهمه است که شارع مقدس اهمیت زیادی برای آن قائل است مثل خونریزی و اموال و عرض و حیثیت مردم که اجراء برائت مشروط به شرط است و آن فحص از دلیل و مانع از برائت است.

مثال دماء مثل اینکه شبی تاریکی است و منطقه جنگی است و فردی در آنجا است نمی دانم این شخص از دشمنان اسلام تا کشتن او جایز باشد و یا از نیروهای خودی و مسلمان است تا کشتن او جایز نباشد در اینجا در عین حالی که شبهه موضوعیه است و حکم کلی معلوم است کشتن مسلمان جایز نیست و کشتن کافری که برای کشتن مسلمان ها آمده است جایز است و حالا من شک دارم که کشتن این انسان جایز است یا در اینجا نمی توانم برائت جاری کنم و او را بکشم بلکه باید فحص کنم که مسلمان نیست آنوقت قتل او جایز است.نسبت به اموال نمی دانم که این کالا مال خودم است تا تصرف جایز باشد و اگر مال دیگری است تا تصرف جایز نیست و در عین حالی که شبهه موضوعیه است باید اول فحص کنم کالا مال مردم نیست بعد تصرف درآن کالا کنم.نسبت به اعراض که نمی دانم این زن اجنبی است یا همسر خودم است و شبهه موضوعیه است در عین حال باید فحص کنم و بدون فحص نمی توانم به این زن مردد مقاربت کنم.

    2. در جایی که بدون فحص وظیفه من معین و معلوم نمی شود مثل اینکه حج بر شخص مستطیع واجب است و زکات در موارد خاصی لازم است من که شک دارم که مستطیع هستم یا نه؟ باید فحص کنم که مستطیع هستم یا نه ویا این اموال من به حد نصاب زکات رسیده است یا نه؟.

    3. حص لازم است بخاطر اینکه رفع شک زحمتی ندارد مثل اینکه نمی دانم که طلوع فجر شده تا نماز صبح واجب است و اگر نشده است واجب نیست و الان بر من مشتبهه است و رفع این اشتباه بر من زحمت ندارد و فقط چشم خودم باز کنم که ببینم که طلوع فجر شده است یا خیر و نمی توانم استصحاب عدم دخول فجر را و عدم دخول صلوة را بکنم بلکه باید چشم خودم باز کنم و ببینم طلوع فجر شده است یا نه.

دلیل استثناء این سه مورد

نسبت به مورد اول اگر بدون فحص اقدام کنم این هتک مولی و بی اعتنائی است به اهمیت که مولی به این موارد داده است و بی ارزش باشد.

نسبت به مورد دوم مدلول مطابقی لله علی الناس حج البیت وجوب حج و یا وجوب زکات است و مدلول التزامی آن این است که اگر شک داری فحص کن که مستطیع هستی یا نیستی؟.

نسبت به مورد سوم بدون فحص عقل مومن از عقاب نمی داند و در جایی که فقط می خواهد چشم خودت را باز نکنی و برائت جاری کنی عقل می گوید اینجا عقابت قبیح نیست چون زحمتی برای تو ندارد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo