« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1403/09/12

بسم الله الرحمن الرحیم

/فصل هفتم : حواله در حقوق موضوعه و عملیّات‌های پولی /کتاب الحواله

 

موضوع: کتاب الحواله/فصل هفتم : حواله در حقوق موضوعه و عملیّات‌های پولی /

 

به نظر می‌رسد چنانچه ودیعه‌گذاری مالیّت در پول را بپذیریم (همچنان که قول صحیح در مسأله صحّت آن است و بزرگانی نیز همچون مرحوم صاحب عروة و سید عبدالأعلی سبزواری بر صحّت آن تصریح نموده‌اند[1] )، بهترین تحلیل فقهی و حقوقی عملیّات‌های صرافی‌ها همین است که اشخاص مالیّتی در ضمن پول را به صرافی‌ها به عنوان ودیعه و امانت می‌سپارند و نماینده‌ی خود در شهری دیگر را برای تحویل گرفتنش می‌فرستند و صرافی بابت امانت‌داری اجرت اخذ می‌کند ؛ لکن اگر ودیعه‌گذاری مالیّت مورد قبول نباشد، منطبق‌ترین احتمال در نقل و انتقالات صرافی‌ها عبارت از قرض دادن اشخاص به صرافی‌ها خواهد بود، لکن نسبت به تخریج فقهی کارمزدی که صرافی بابت این عملیّات دریافت می‌کند، دو طریق وجود دارد:

    1. صرافی به‌ عنوان قرض گیرنده شرط کند که مبلغی کمتر از آنچه که دریافت می‌کند را به نماینده‌ی قرض دهنده مسترد نماید[2] . بدیهی است که حرمت ربا مربوط به اشتراط زیاده‌ای است که برای قرض دهنده در نظر گرفته شود و شرط زیاده برای قرض گیرنده با محذور ربا مواجه نخواهد بود[3] ، همچنان که صرف اشتراط بازپرداخت مال القرض در شهری دیگر از سوی قرض دهنده نیز شبهه‌ی ربوی ندارد[4] .

    2. صرافی اگرچه به‌ موجب اقتراض صورت گرفته از اشخاص موظّف است عین همان مبلغ دریافتی را به قرض دهنده مسترد نماید، اما باتوجه به اینکه قرض دهنده طلبکار خود در شهری دیگر را به صرافی حواله می‌دهد، صرافی در عین اینکه بدهکار و محال علیه است، حتی اگر اصل انعقاد حواله در گرو رضایت او نباشد هم قادر خواهد بود که در قبال این خدمات و پرداخت دین محیل در شهری دیگر اجرت دریافت نماید.

شایان ذکر است که چنانچه انعقاد حواله را متوقف بر قبول یا حداقل رضایت محال علیه بدانیم، شاید محال علیه حتی بدون ارائه‌ی خدماتی ویژه هم بتواند در ازای قبول یا اعلان رضایت خود مالی را مطالبه نماید، لکن برخی این اقدام او را مصداق أکل مال به باطل و حرام قلمداد نموده‌اند.

دوم ← حواله‌ی بانکی مانند ساتنا،[5] پایا[6] و پل[7]

امروزه یکی از عمده‌ترین عملیّات‌های بانکی آن است که سپرده‌گذاران از بانک‌ها می‌خواهند تا مبلغ معیّنی را به حساب طلبکار خود واریز نمایند و بانک‌ها در ازای چنین اقدامی کارمزد دریافت می‌کنند. تحلیل فقهی این عملیّات بستگی به ماهیت سپرده‌گذاری دارد.

چنانکه حقیقت سپرده‌گذای نزد بانک را ودیعه گذاشتن مالیّت پول بدانیم، این عملیات در واقع همان ردّ امانت به نماینده‌ی صاحب حساب است که بانک در قبال امانت‌داری و استرداد امانت به نماینده‌ی ودیعه‌گذار کارمزد دریافت می‌کند (وظیفه ذاتی ودیعه‌پذیر ردّ امانت به ودیعه‌گذار است نه نماینده‌ی او) ؛ اما اگر حقیقت سپرده‌های بانکی را قرض دادن پول به بانک بدانیم، طبیعتا بانک‌ها بدهکار سپرده‌گذاران بوده و عملیّات مذکور همان حواله خواهد بود، لکن این حواله از آنجا که صرفا توافقی بین محیل (سپرده‌گذار) و محال علیه (بانک) است و محتال (گیرنده) عموما اطلاعی از چنین نقل و انتقالی ندارد، شاید عین حواله‌ی مصطلح و شرعی نباشد. به بیان دیگر در صورتی که همچون برخی از علمای عامه اساسا قبول یا رضایت محتال را در حواله لازم ندانیم[8] و یا همانند مشهور فقهاء صرف مختلف شدن متعاقدین با محفوظ بودن ماهیت عقد را موجب به وجود آمدن عقد جدیدی قلمداد نکنیم، این عملیّات بانکی همان حواله‌ی اصطلاحی خواهد بود که در قانون مدنی منعکس شده است، اما چنانچه صرف تغییر اطراف عقد را حاکی از به وجود آمدن عقد جدیدی بدانیم (همچنان که مرحوم آیت الله خوئی معتقدند[9] )، این عملیّات بانکی نوع جدیدی از حواله نزد عقلاست که محتال در انعقاد آن نقشی ندارد و به موجب اطلاق «أوفوا بالعقود» صحیح خواهد بود.

باید توجه داشت که چنانچه در بانکداری الکترونیک نفس نقل و انتقالاتی که توسط صاحب حساب صورت می‌گیرد را بیانگر عدم خروج سپرده‌ها از سلطه‌ی او بدانیم، عملیّات‌هایی همچون کارت به کارت دیگر حواله نبوده و مصداق واریز مستقیم و تأدیه دین به صورت مباشر محسوب می‌شود.

گفتنی است که به اعتقاد برخی از فقهاء (مانند حضرت آیت الله سیستانی[10] ) نیز دریافت اجرت توسّط محال علیه مشغول الذمّه از دو طریق قابل تصحیح است (گویا دریافت کارمزد بدون طی کردن یکی از این دو راه، مصداق أکل مال به باطل خواهد بود) :

راه اول ← مصالحه، یعنی محیل و محال علیه قبل از انعقاد حواله، در ضمن یک عقد مستقل بین اشتغال ذمّه‌ی محیل به مبلغ معیّنی برای محال علیه و بین رضایت یا قبول حواله از سوی محال علیه مصالحه نمایند. بدیهی است که به موجب این عقد مصالحه محیل بعد از انعقاد حواله مبلغ یاد شده را به محال علیه بدهکار خواهد بود (نه اینکه صرفا وجوب تکلیفی به پرداخت آن داشته باشد).

راه دوم ← جعاله، یعنی محیل به محال علیه بگوید که اگر حواله‌ی مرا قبول نمایی یا راضی به آن شوی، مبلغ معینی را به تو می‌پردازم، یا محال علیه به محیل بگوید اگر مبلغ معیّنی را به من پرداخت نمایی، حواله تو را قبول می‌کنم و یا راضی به آن می‌شوم.

 


[2] اگر فرد مقداری پول به شخصی قرض بدهد تا در شهر دیگر از شخص مذکور یا وکیل وی کمتر از آن مبلغ بگیرد و از وی سند معتبری (برات یا حواله) برای وصول طلب خویش دریافت نماید، اشکال ندارد و این امر را «صَرْف بَرات» یا «نقد کردن حواله» می‌گویند؛ امّا اگر قرض دهنده شرط کند عوض مالی را که قرض می‌دهد، در شهر دیگر از وی یا وکیل او زیادتر بگیرد، ربا و حرام است.سیستانی، سید علی، رساله توضیح المسائل جامع، جلد ۳، مسأله ۱۰۳۶.
[3] اگر «قرض گیرنده» زیاده‌ای را در ضمن قرض به نفع خویش شرط کند اشکالی ندارد، مثل اینکه ۱۰ میلیون تومان قرض بگیرد، به شرط اینکه قرض دهنده ماشین وی را مجّاناً تعمیر نموده یا خدمت دیگری را برای او انجام دهد. همین طور، اگر مثلاً ۱۰ میلیون تومان قرض بگیرد، به شرط اینکه ۸ میلیون تومان پس دهد و قرض دهنده وی را نسبت به ۲ میلیون تومان دیگر بریء الذمّه نماید، اشکالی ندارد.سیستانی، سید علی، رساله توضیح المسائل جامع، جلد ۳، مسأله ۱۰۳۳.
[4] شرایطی که قرض دهنده می‌تواند در ضمن قرض دادن با طرف مقابل (قرض گیرنده) شرط کند، عبارتند از:۱. شرطی که عرفاً ارزش مالی ندارد، هرچند ارزش اخروی داشته باشد؛ مثل اینکه یک میلیون تومان به دیگری قرض دهد به شرط آنکه برای او یا دیگری دعای خیر نماید یا هنگام آشامیدن آب به حضرت ابی عبداللّه الحسین(علیه السلام) سلام دهد یا بین الطلوعین نخوابد.۲. اموری که انجام آنها بر قرض گیرنده واجب عینی است؛ مثل آنکه مبلغی قرض دهد به شرط آنکه نماز صبح واجبش را بخواند.همین طور، اگر قرض دهنده شرط نماید که قرض گیرنده مرتکب حرامی نشود؛ مثلاً غیبت نکند یا دروغ نگوید یا اینکه ربا نخورد.۳. شرط دریافت «رهن و گروی شرعی»؛ یعنی قرض دهنده در ضمن قرض شرط کند طرف مقابل مالی را به عنوان گرو بگذارد، البتّه بدون انتفاع بردن (استفاده) از آنچه رهن می‌گیرد.۴. شرط «ضامن»؛ به این معنا که قرض مشروط به این باشد که قرض گیرنده فردی (یا فرد معیّنی) را به عنوان ضامن معرّفی کند.۵. شرط «معرّفی کفیل»؛ معنای کفالت در فصل «کفالت» ذکر می‌شود.۶. شرط پرداخت چک یا سفته در ضمن قرض به عنوان مدرک معتبر.۷. شرط «زمانی»؛ به این معنا که مثلاً قرض دهنده بگوید: «فلان مبلغ قرض می‌دهم به شرط اینکه یک ماه دیگر طلبم را به من ادا کنی»؛ چه اینکه این امر نفعی برای قرض دهنده داشته باشد یا نه.۸. شرط «مکانی»؛ به این معنا که مثلاً قرض دهنده مالی را در شهر تهران قرض ‌بدهد و با قرض گیرنده شرط کند بدهیش را در شهر مشهد به وی ادا نماید.سیستانی، سید علی، رساله توضیح المسائل جامع، جلد ۳، مسأله ۱۰۳۵.
[5] ساتنا مخفف سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی است. این سامانه در سال ۱۳۸۵ با هدف تسهیل در انتقال وجه بین‌بانکی و کاهش استفاده از چک‌های رمزدار راه‌اندازی شد. با استفاده از ساتنا، شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون محدودیت مبلغی، وجه مورد نظر خود را به حساب دیگری واریز کنید. مزایای استفاده از ساتنا عبارت است از:سرعت بالا: انتقال وجه از طریق ساتنا معمولاً در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام می‌شود.بدون محدودیت مبلغی: برخلاف برخی روش‌های دیگر انتقال وجه، در ساتنا هیچ محدودیتی برای مبلغ انتقال وجود ندارد.کارمزد رایگان: در حال حاضر، استفاده از سامانه ساتنا برای عموم مردم رایگان است.سهولت استفاده: شما می‌توانید به‌راحتی از طریق اینترنت بانک یا همراه بانک خود، نسبت به انجام تراکنش‌های ساتنا اقدام کنید.محدودیت‌های ساتنا نیز به شرح ذیل است:مبلغ حداقل: معمولاً حداقل مبلغ قابل‌انتقال از طریق ساتنا ۱۵ میلیون تومان است.ساعات کاری: تراکنش‌های ساتنا فقط در ساعات کاری بانک‌ها قابل‌انجام است.
[6] پایا مخفف سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص دوره‌ای است. این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که امکان انتقال وجه به‌صورت برنامه‌ریزی شده و در بازه‌های زمانی مشخص را فراهم می‌کند. برخلاف ساتنا که تراکنش‌ها به‌صورت آنی انجام می‌شوند، در سامانه پایا تراکنش‌ها در قالب دسته‌های مختلف و در بازه‌های زمانی مشخص پردازش می‌شوند. مزایای استفاده از پایا عبارت است از:انعطاف‌پذیری: امکان تعریف تراکنش‌های تکراری و برنامه‌ریزی شده برای پرداخت حقوق کارمندان، اقساط و ...ایمنی: به دلیل پردازش دوره‌ای تراکنش‌ها، احتمال خطا کمتر است.مناسب برای پرداخت‌های دوره‌ای: برای پرداخت‌هایی که به‌صورت ماهانه یا هفتگی انجام می‌شوند، پایا گزینه مناسبی است.محدودیت‌های پایا نیز به شرح ذیل است:سرعت پایین‌تر نسبت به ساتنا: تراکنش‌ها در پایا به‌ صورت آنی انجام نمی‌شوند و ممکن است چند ساعت تا پایان روز کاری به طول بینجامد.محدودیت مبلغی: حداکثر مبلغ قابل‌انتقال در هر تراکنش ۱۰۰ میلیون تومان است.
[7] سامانه پل مخفف پرداخت لحظه‌ای است. این سامانه شرایطی را فراهم آورده تا کاربران بتوانند تا سقف ۱۵ میلیون تومان را به صورت آنی و لحظه‌ای به حساب دیگران انتقال دهند. وجه اشتراک سامانه پل با ساتنا و پایا استفاده از شماره شبا است، اما آن ها با یکدیگر تفاوت‌هایی هم دارند. به طور کلی مزایایی که سامانه پل دارد عبارت است از:امکان انتقال ۱۵ میلیون تومان به صورت آنی در تمام ساعات شبانه روز؛دارا بودن کارمزد کم نسبت به روش‌های کارت به کارت، حواله ساتنا و حواله پایا؛انتقال آنی پول به حساب؛امکان انتقال پول با شماره حساب یا شماره شبا.
[10] کسی که بر او حواله می‌شود می‌تواند با توافق و رضایت حواله دهنده در قبال قبول حواله، مبلغی از وی دریافت کند. شایان ذکر است، برای تحقّق امر مذکور طرفین می‌توانند از قراردادهای ذیل استفاده نمایند:– استفاده از قرارداد «مصالحه»؛ مثلاً حواله دهنده قبل از تحقّق حواله به عنوان صلح کننده (مُصالِح) بگوید: «مصالحه می‌کنم فلان مبلغ را بر ذمّۀ خودم، در ازای اینکه حوالۀ‌ مذکور را قبول کنی» و شخصی که به او حواله شده، به عنوان مُتصالِح قرارداد صلح را قبول نماید. در این صورت، بر مُتصالح قبول حواله لازم می‌شود و مُصالح نیز مبلغ مورد صلح را به وی بدهکار می‌شود.– استفاده از «جُعاله» مثلاً حواله دهنده قبل از تحقّق حواله به شخصی که به او حواله می‌شود، بگوید: «اگر این حواله را بپذیری، فلان مبلغ به تو می‌پردازم». در این صورت، پس از پذیرفتن حواله، حواله دهنده، مبلغ مذکور را به وی بدهکار می‌شود.سیستانی، سید علی، رساله توضیح المسائل جامع، جلد ۳، مسأله ۱۱۲۶.
logo