1404/01/27
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانات استاد/حج مندوب /كتاب الحج
موضوع: كتاب الحج/حج مندوب /بیانات استاد
مرحوم صاحب عروة(ره) در فرع 11 میفرمایند:
«یشترط فی الحج الندبی اذن الزوج و المولی، بل الابوین فی بعض الصور و یشترط ایضاً ان لا یکون علیه حج واجب مضیّق، لکن لو عصی و حج صح[1] .»
ذکر حواشی اعلام(رحمة الله علیهم) در ذیل این مسأله
افاد السید البجنوردی فی ذیل قوله: «بل الابوین فی بعض الصور»:
«لیس اذن الابوین شرطاً فی صحة الحج الندبی.
نعم: نهیهما مع بلوغ المخالفة الی حد الایذاء مانع.»
و افاد الشیخ زین الدین:
«تقدم منافی المسألة الاولی من فصل شرائط الوجوب انه لایعتبر فی الحج المندوب للبالغ اذن الابوین. الا اذا اوجب سفره عقوقهما، او سبق منهما نهی بحیث یصدق العصیان.»
و افاد السید الفانی فی ذیل قوله: «و یشترط ایضاً ان لا یکون علیه حج واجب مضیق، لکن لو عصی و حج صح»:
« لیس ذلک شرطاً شرعیاً، بل یجب عقلاً الاتیان بالواجب المضیق.»
و افاد المحقق النائینی: فی ذیل قوله: «لکن لو عصی و حج صح»:
« تقدم ان الاظهر البطلان.»
و مثله السید جمال الدین الگلپایگانی.
و افاد المحقق العراقی:
«قد تقدم الاشکال فیه مع وجود مال یصلح ان یحج به.»
و افاد السید الاصطهباناتی:
«محل تأمل و اشکال.»
و افاد السید البروجردی:
«محل تأمل.»
و افاد السید البجنوردی:
«لایخلو من نظر و اشکال.»
و افاد السید الگلپایگانی:
«محل اشکال، فلایترک الاحتیاط.[2] »
بیانات استاد:
در این فرع سه مسأله وجود دارد:
1.اذن زوج
مرحوم صاحب عروة(ره) در مسأله 79فرمودند:
«لایشترط اذن الزوج للزوجة فی الحج اذا کانت مستطیعة، و لایجوز منعها منه، و کذا فی الحج الواجب بالنذر، و نحوه اذا کان مضیقاً.
و اما فی الحج المندوب فیشترط اذنه... »[3] .
این مطلب که در حج مستحبی اذن زوج را لازم است خلافی در این مطلب نمیباشد؛ چون همانطور که زوجه بر زوج حقوقی دارد عکس این مطلب هم ثابت میباشد و از آن حقوق اذن گرفتن زوجه برای انجام حج مستحبی میباشد و این اذن در حد خودش میباشد، مثلاً زن میخواهد پدر و مادر خود را ببیند در اینجا نیاز به اذن گرفتن نمیباشد و همچنین مولا حق دارد که عبد را از انجام حج مستحبی منع بکند اما اگر قائل به این شویم که عبد خودش مالک میشود.