« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد سید‌ محمدجواد علوی بروجردی

1404/01/27

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات استاد/حج مندوب /كتاب الحج

 

موضوع: كتاب الحج/حج مندوب /بیانات استاد

 

مرحوم صاحب عروة(ره) در فرع 11 می‌فرمایند:

«یشترط فی الحج الندبی اذن الزوج و المولی، بل الابوین فی بعض الصور و یشترط ایضاً ان لا یکون علیه حج واجب مضیّق، لکن لو عصی و حج صح[1]

ذکر حواشی اعلام(رحمة الله علیهم) در ذیل این مسأله

افاد السید البجنوردی فی ذیل قوله: «بل الابوین فی بعض الصور»:

«لیس اذن الابوین شرطاً فی صحة الحج الندبی.

نعم: نهیهما مع بلوغ المخالفة الی حد الایذاء مانع.»

و افاد الشیخ زین الدین:

«تقدم منافی المسألة الاولی من فصل شرائط الوجوب انه لایعتبر فی الحج المندوب للبالغ اذن الابوین. الا اذا اوجب سفره عقوقهما، او سبق منهما نهی بحیث یصدق العصیان.»

و افاد السید الفانی فی ذیل قوله: «و یشترط ایضاً ان لا یکون علیه حج واجب مضیق، لکن لو عصی و حج صح»:

« لیس ذلک شرطاً شرعیاً، بل یجب عقلاً الاتیان بالواجب المضیق.»

و افاد المحقق النائینی: فی ذیل قوله: «لکن لو عصی و حج صح»:

« تقدم ان الاظهر البطلان.»

و مثله السید جمال الدین الگلپایگانی.

و افاد المحقق العراقی:

«قد تقدم الاشکال فیه مع وجود مال یصلح ان یحج به.»

و افاد السید الاصطهباناتی:

«محل تأمل و اشکال.»

و افاد السید البروجردی:

«محل تأمل.»

و افاد السید البجنوردی:

«لایخلو من نظر و اشکال.»

و افاد السید الگلپایگانی:

«محل اشکال، فلایترک الاحتیاط.[2] »

بیانات استاد:

در این فرع سه مسأله وجود دارد:

1.اذن زوج

مرحوم صاحب عروة(ره) در مسأله 79فرمودند:

«لایشترط اذن الزوج للزوجة فی الحج اذا کانت مستطیعة، و لایجوز منعها منه، و کذا فی الحج الواجب بالنذر، و نحوه اذا کان مضیقاً.

و اما فی الحج المندوب فیشترط اذنه... »[3] .

این مطلب که در حج مستحبی اذن زوج را لازم است خلافی در این مطلب نمی‌باشد؛ چون همانطور که زوجه بر زوج حقوقی دارد عکس این مطلب هم ثابت می‌باشد و از آن حقوق اذن گرفتن زوجه برای انجام حج مستحبی می‌باشد و این اذن در حد خودش می‌باشد، مثلاً زن می‌خواهد پدر و مادر خود را ببیند در اینجا نیاز به اذن گرفتن نمی‌باشد و همچنین مولا حق دارد که عبد را از انجام حج مستحبی منع بکند اما اگر قائل به این شویم که عبد خودش مالک می‌شود.

 


[1] .همان، ص597.
[2] .همان، ص597-598.
[3] .همان، 451.
logo