1404/01/20
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه بیانات استاد/حج مندوب /كتاب الحج
موضوع: كتاب الحج/حج مندوب /ادامه بیانات استاد
بحث در روایت ابن ابی یعفور بود.
معنای اسرافی که در این روایت ذکر شده است این است که انسان از آن اقتصاد و قصد خارج شود. این مطلب در همه موارد اسراف مبغوض نمیباشد مثلاً فرد نسبت به خانوادهاش بیشتر خرج میکند و به این نوع صرف مال اسراف نمیگویند مراد از اسراف صرف مالی است که آن صرف عقلائی نمیباشد مثلاً: برای فرزندان خود لباس خوب و کمی با مبالغ بالا میخرد به این صرف مال اسراف نمیگویند.
اما اگر لباسی را بخرد که برای بچه ضرورتی ندارد به این مورد و فرض به آن صرف مال اسراف میگویند. بنابراین مراد از «اسرافی»ای که در این روایت بیان شده است این است که صرف مال بصورت غیر عقلائی نباشد اما اگر فرد در حج از اقتصاد و قصد خارج شود مطلوب میباشد؛ چون حج نسبت به اکثر افراد محل بعیدی میباشد مخصوصاً در زمانهای قدیم و لذا باید صرف مال بدون اقتصاد و قصد باشد.
بحث سندی:
فرواه الصدوق (قدس سره) باسناده عن ابن ابی یعفور.
و ربما نوقش فی هذا الاسناد من جهة اشتماله علی احمد بن محمد بن یحیی العطار القمی و لکنه و ان لاتنصیص علی وثاقته فی کتب الرجال الا ان العلامة (قدس سره) فی الفائدة الثامنة من الخلاصة صحح طریق الصدوق الی عبدالرحمن بن الحجاج.
و کذا طریقة الی عبدالله بن ابی یعفور و فیهما احمد بن محمد بن یحیی
و ذلک یکفی فی وثاقته، و وثقه الشهید الثانی فی الدرایة و شیخنا البهائی فی الوجیزة و هو من الطبقة السابعة.
و علیه فیصح اسناد الصدوق فی المقام الی عبدالله بن ابی یعفور.
و اما هو – ای عبدالله بن ابی یعفور قال النجاشی فیه: ثقة ثقة، و کذا العلامة، و هو من الطبقة الخامسة.
بنابراین از نظر ما استاد مرحوم صدوق(ره) به عبدالله بن ابی یعفور صحیح میباشد.