< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد احمد عابدی

96/11/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: صحیح و اعم

 

مقدمهدر جلسه قبل فرمایش آیت الله خویی در وجود و عدم وجود جامع برای افراد صحیح را بحث کردیم. مرحوم آخوند در کفایه فرمود کلمه صلاه بر لازم بسیط بین افراد صحیح وضع شده است. یعنی کلمه صلاه بر چیزی وضع شده است که آن چیز هم نهی از فحشا و منکر دارد و هم معراج مومن است و هم عمود دین است و آن قدر جامع بین نمازهای صحیح است. آیت الله خوئی سه اشکال بر این تعریف مرحوم آخوند وارد نمودند.

 

پاسخ اشکالات آیت الله خوئی

در جلسه گذشته پاسخ اشکال سوم ایشان را مطرح نمودیم، اما پاسخ اشکال اول و دوم ایشان به شرح ذیل است، اولاً مراد از فرمایش آقای آخوند نهی نهی بالفعل است و نه نهی بالقوه، یعنی صلاه صحیح. اما خود معراج مومن یا نهی از فحشا و منکر یک امر مُشَکِک است، اگر شخصی نماز باطلی بخواند (مانند نماز بی وضو، یا نماز شخصی که در خدا شک دارد یا نماز شخص کافر و ...) چنین نمازی نیز به خاطر ذکر خدا، نهی از فحشا و منکر دارد، پس این که گفته شده است نماز بر چیزی وضع شده که نهی از فحشا و منکر میکند، این چنین نهیی که بر نماز باطل نیز بار میشود، مد نظر نیست، بعباره اخری مرتبهی اقل نهی از فحشا و منکر مراد نیست، کما این که مرتبهی اکثر (مانند نماز رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و یا نماز معصومین(علیهم السلام)) نیز مراد نیست. بلکه یک مرتبهای از فحشا و منکر (که ما نیز آن را نمیدانیم) مد نظر است که در این صورت هم صلاه بسیط است، و هم دارای مرتبهی خاصی از فحشا و منکر است که مراتب دیگر در نمازهای باطل و یا نمازهای کامل وجود دارد.

 

نظریه آقا ضیاءالدین عراقی و نقد آن

مطلب بعد این که برخی از اصولیون فرمودهاند کلمهی صلاه بر وجود ساری و وجود منبسط وضع شده است بعباره اخری کلمهی صلاه بر مفاهیم و ماهیات مختلف وضع نشده است که کسی بگوید ماهیت این صلاه با ماهیت آن صلاه تفاوت دارد. بلکه صلاه بر قدر مشترک نمازهای صحیح وضع شده است و آن قدر مشترک، وجود است (وجود این نماز، وجود آن نماز و ...). وجود، قدر مشترک است و این وجود، بین تمام نمازهای صحیح موجود است و این وجود نهی از فحشا و منکر نیز میکند.

امام خمینی در این مورد فرموده اند این بزرگوار چیزی در فلسفه و عرفان شنیده است و در جای دیگر به کار برده است مانند این که وجود ساری و وجود منبسط حرف درستی است، اما ارتباطی به مانحن فیه ندارد.آیت الله خوئی نیز فرموده است اولاً این مطلب از عجائب روزگار است که ایشان این گونه فرموده است، و ثانیاً این که وجود منبسط و وجود ساری بین خدا و تمام موجودات، مشترک است نه این که بین نمازهای صحیح، مشترک باشد. و ما وجود مشترک بین نمازهای صحیح نداریم.

نظر حضرت استاد عابدی(حفظه الله): این که گفته میشود وجود ساری و وجود منبسط، این درست است، اما این مشترک بین خدا و عالَم نیست، آن چه بین خدا و عالَم، مشترک است، مفهوم وجود است نه این که وجود ساری و وجود منبسط مشترک بین خدا و موجودات باشد. فلذا فرمایش آیت الله خوئی و آیت الله عراقی درست نیست.

پاسخ آقا ضیا نیز این است که اصلا بحث مفاهیم، بحث ماهیات است، و اصلا برخی معتقدند بین مفهوم و ماهیت تلازم وجود دارد؛ اگر بحث دربارهی وجود مشترک باشد، نمیتوان اسم وجود مشترک را صلاه و صوم و ... گذاشت، بلکه وجود مشترک، وجود است. نام آن هم کون و یا ثبوت و یا کان تامه میشود. و محل بحث ما صوم و صلاه و .... است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo