1403/10/18
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه مطلب سوّم: وجه حجّیّت اجماع
موضوع: ادامه مطلب سوّم: وجه حجّیّت اجماع
بیان شد یکی دیگر از طرق دسترسی به قول، فعل و تقریر شارع، اجماع می باشد که بحث از آن ذیل چند مطلب پی گیری می شود. مطلب اوّل یعنی پیشینه تاریخی بحث و مطلب دوّم یعنی تعریف اجماع گذشت. بحث در مطلب سوّم یعنی وجه حجّیّت اجماع بود که رویکرد عامّه در رابطه با وجه حجّیّت اجماع که دلیلیّت و طریقیّت اجماع به صورت تعبّدی می باشد و همچنین رویکرد امامیّه در رابطه با وجه حجّیّت اجماع منقول که از باب حجّیّت خبر واحد عادل می باشد، بیان گردید. بحث در بیان رویکرد امامیّه در وجه حجّیّت اجماع محصّل بود که در این زمینه، وجه اوّل یعنی اجماع دخولی بیان گردید. در ادامه به بیان وجه دوّم یعنی اجماع لطفی خواهیم پرداخت.
وجه دوّم حجّیّت اجماع محصّل: اجماع لطفی
قاعده لطف، مقتضی آن است که حکم مُجمَعٌ علیه، همان حکم الله واقعی باشد که معصوم (ع) آن را ابلاغ نموده است.
شیخ انصاری «رحمة الله علیه» در رسائل[1] ، این نظریّه را از شیخ طوسی «رحمة الله علیه» نقل می نماید و نظر به اینکه برخی عبارات عدّه[2] ، صریح در این وجه می باشد، می توان علاوه بر وجه قبل در حجّیّت اجماع یعنی اجماع دخولی، این وجه از حجّیّت اجماع یعنی اجماع لطفی را نیز به مرحوم شیخ طوسی نسبت داد.
محقّق حلّی «رحمة الله علیه» نیز اگرچه در معارج[3] ، وجه حجّیّت اجماع را دخول امام (ع) در جمله مُجمِعین دانسته اند، ولی کلام ایشان در معتبر، اشعار به همین قاعده لطف دارد، چون ایشان بعد از اینکه قول امام (ع) را داخل در قول مُجمِعین می دانند می فرمایند[4] : «لو خلا المأة من فقهائنا من قوله، لما کان حجّةً و لو حصل فی اثنین، لکان قولهما حجّة» و این عبارت که به جای دخول خود امام (ع) در مُجمِعین، به دخول قول امام (ع) در میان اقوال مُجمِعین تعبیر نموده است، اشعار به آن دارد که ایشان وجه حجّیّت اجماع را اجماع دخولی ندانسته و بلکه اجماع لطفی می دانند.
علامه حلی «رحمة الله علیه» نیز در تهذیب الوصول، قائل به اجماع لطفی بوده و می فرمایند[5] : «الإجماع إنّما هو حجة عندنا، لاشتماله على قول المعصوم، و کلّ جماعةٍ قلّت او کثرت کان قول الامام فی جملة اقوالها، فاجماعها حجّةٌ لأجله لا لأجل الاجماع». وجه ظهور عبارت ایشان در اراده اجماع لطفی همان وجهی است که در رابطه با عبارت مرحوم محقّق حلّی بیان گردید.