1403/08/09
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه منجّزیّت علم اجمالی
موضوع: ادامه منجّزیّت علم اجمالی
بیان شد شیخ انصاری «رحمة الله علیه»، منجِّزیّت علم اجمالی به صدور اکثر اخبار واحد ثقه از معصومین علیهم السلام را مورد اشکال قرار داده و مرحوم محقّق خراسانی در مقام پاسخ از این اشکال بر آمدند. در ادامه به بیان کلام محقّق خویی «رحمة الله علیه» در توضیح فرمایش مرحوم محقّق خراسانی و بیان نقد شهید صدر «رحمة الله علیه» بر پاسخ محقّق خراسانی و توضیح محقّق خویی «رحمة الله علیهما» خواهیم پرداخت.
بیان محقّق خویی «رحمة الله علیه»
محقّق خویی «رحمة الله علیه» در مقام توضیح پاسخ مرحوم محقّق خراسانی می فرمایند[1] : «نسبت به ثبوت تکالیف شرعی، سه علم اجمالی وجود دارد:
علم اجمالی کبیر که اطراف آن، تمام شبهات و مواردی است که در آنها شکّ در ثبوت تکلیف در شریعت اسلام وجود داشته باشد؛ منشأ این علم اجمالی، علم به ثبوت شریعت اسلام و علم به عدم خلوّ شرایع از تکالیف می باشد؛
علم اجمالی متوسّط که اطراف آن، خصوص مواردی است که اماره بر تکلیف در آنها قائم شده باشد، چه اخباری که در کتب معتبره وارد شده اند و چه سایر امارات؛ منشأ این علم اجمالی، کثرت امارات است به طوری که احتمال مخالفت تمامی این امارات با واقع داده نمی شود، بلکه علم اجمالی به موافقت بعضی از این امارات با واقع وجود دارد؛
و علم اجمالی صغیر که اطراف آن، خصوص أخباری است که در کتب معتبره ذکر شده اند و علم اجمالی به صدور اکثر این روایات از ائمّه معصومین علیهم السلام وجود دارد؛
با توجّه به این مقدّمه گفته می شود علم اجمالی کبیر منحلّ می شود به علم اجمالی متوسّط و علم اجمالی متوسّط نیز منحلّ می شود به علم اجمالی صغیر، زیرا معلوم بالإجمال در علم اجمالی صغیر، کمتر از معلوم بالإجمال در علم اجمالی متوسّط و کبیر نیست به گونه ای که اگر موارد معلوم بالإجمال در علم اجمالی صغیر کنار گذاشته شود، نسبت به سایر اطراف علم اجمالی متوسّط و علم اجمالی کبیر، علم اجمالی باقی نمی ماند؛ مثلاً اگر از طرفی اجمالاً بدانیم پنج گوسفند غصبی در یک گلّه وجود دارند و از طرف دیگر اجمالا بدانیم پنج گوسفند غصبی در میان خصوص گوسفندان سفید این گلّه وجود دارند، علم اجمالی اوّل منحلّ به علم اجمالی دوّم شده و علم اجمالی به وجود گوسفند غصبی در میان گوسفندان سیاه گلّه وجود نخواهد داشت، زیرا این احتمال وجود دارد که آن پنج گوسفند غصبی که علم اجمالی به وجود آنها در میان کلّ گوسفندان گلّه داشتیم همان پنج گوسفند غصبی باشند که علم اجمالی داریم در میان گوسفندان سفید گلّه وجود دارند و لذا نسبت به وجود گوسفندان غصبی در میان گوسفندان سیاه گلّه، شکّ بدوی خواهیم داشت، نه علم اجمالی؛ بله اگر صرفاً علم اجمالی به وجود سه گوسفند غصبی در میان گوسفندان سفید گلّه داشته باشیم، علم اجمالی دوّم نمی تواند موجب انحلال علم اجمالی اوّل گردد، زیرا اگرچه احتمال می دهیم سه گوسفند غصبی از پنج گوسفند غصبی که علم اجمالی به وجود آنها در میان گلّه داشتیم، همان سه گوسفند غصبی باشند که علم اجمالی داریم در میان گوسفندان سفید گلّه وجود دارند، ولی هنوز علم اجمالی به وجود حدّ اقل دو گوسفند غصبی در میان گوسفندان سیاه گلّه داریم و لذا علم اجمالی به وجود پنج گوسفند غصبی در میان گوسفندان گلّه با علم اجمالی به وجود سه گوسفند غصبی در میان گوسفندان سفید گلّه، منحلّ نشده و به جای خود باقی می ماند.
کذلک در ما نحن فیه گفته می شود وقتی علم اجمالی کبیر داریم به وجود تکالیف شرعی در میان موارد شبهه در تکلیف، وجود علم اجمالی متوسّط به وجود تکالیف شرعی در میان موارد قیام امارات، موجب انحلال علم اجمالی کبیر می شود، زیرا علم اجمالی متوسّط به وجود تکالیف شرعی در میان موارد قیام امارات به گونه ای است که به هیچ وجه احتمال وجود تکالیف شرعی در میان موارد شبهه در تکلیف که هیچ اماره ای در آنها قائم نشده است داده نمی شود؛ کما اینکه وقتی علم اجمالی متوسّط داریم به وجود تکالیف شرعی در میان موارد قیام امارات، علم اجمالی صغیر به وجود تکالیف شرعی در میان أخباری که در کتب معتبره ذکر شده اند، موجب انحلال علم اجمالی متوسّط می شود، زیرا علم اجمالی صغیر به وجود تکالیف شرعی در میان أخبار مذکور در کتب معتبره به گونه ای است که به هیچ وجه احتمال وجود تکالیف شرعی در میان اماراتی که در کتب معتبره وارد نشده اند داده نمی شود ... ».
نقد شهید صدر «رحمة الله علیه»
شهید صدر «رحمة الله علیه» در مقام نقد کلام محقّق خراسانی «رحمة الله علیه» و توضیح محقّق خویی «رحمة الله علیه» نسبت به کلام ایشان می فرمایند[2] : «انحلال علم اجمالی کبیر به علم اجمالی متوسّط به همان بیانی که مرحوم محقّق خویی ذکر نموده اند، صحیح می باشد، ولی انحلال علم اجمالی متوسّط به علم اجمالی صغیر صحیح نیست، زیرا اینطور نیست که علم اجمالی ما به وجود تکالیف شرعیّه در ضمن أخبار موجود در کتب معتبره به گونه ای باشد که علم اجمالی به وجود تکالیف شرعیّه در ضمن سایر امارات را نفی نماید، بلکه علم اجمالی داریم به اینکه برخی تکالیف در ضمن اخبار موجود در کتب معتبره است کما اینکه علم اجمالی داریم به اینکه برخی تکالیف در ضمن امارات دیگر می باشد، لذا علم اجمالی متوسّط منحلّ به علم اجمالی صغیر نمی شود تا گفته شود وجهی برای احتیاط در اطراف علم اجمالی متوسّط و قول به وجوب عمل به مطلق امارات وجود ندارد».