< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1401/07/27

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز / انواع رمز ارزها

 

در بحث فقه رمز ارز در جهت موضوع شناسی این مسئله مهم مستحدثه که فقط در ایران اسلامی قریب به چهارده میلیون نفر در معاملات رمز ارز شرکت دارند مطالبی مطرح شد.

در خصوص انواع رمز ارز تقسیمات گوناگونی مطرح شده است که در یک تقسیم بندی به دو گروه کلی (کوین coin) و (توکنtoken) تقسیم می شدند که تفصیل آن ذکر شد.

همچنین تقسیم دیگری نیز برای رمز ارزها و مبادلات دیجیتالی ذکر شد که سه دسته ثمن های دیجیتالی تقسیم شدند به پول های دیجیتالی، ارزهای دیجیتالی پلتفرمی و ارزهای دیجیتالی مالی.

رمز ارزها از لحاظ برخورداری از پشتوانه و عدم آن به دو قسم اساسی قابل تقسیم می باشند:

رمز ارزهای دارای پشتوانه ی خاص که در واقع سند و مدرک یک پشتوانه ی خارجی هستند.

رمز ارزهای بدون پشتوانه که تمام بها، ارزش و اعتبار آنها مربوط به خود رمز ارزها و همان فرمول های ریاضی ثبت شده در بلک چین ها می باشد.

رمز ارزهای دارای پشتوانه: که در حقیقت نقش سند برای شیء دارای بها و اعتبار در یک جامعه می باشند و از نگاه سندی این رمز ارزها همانند سایر اسناد هستند که تمام ارزش آنها به سندیت آنها جهت تخصیص یک شیء دیگر دارای ارزش و بهای واقعی برای شخص است که این سند در اختیار آن است. این گونه رمز ارزها به لحاظ پشتوانه ای که برای آن ها قرار داده شده است به چند نوع تقسیم می شوند:

1.رمز ارز با پشتوانه نفت :که اینها سندی برای دارایی نفت اشخاص می باشد مانند رمز ارز (پتروpetro )که دولت ونزوئلا آن را در فضای دیجیتالی طراحی کرد و پشتوانه اش نفت یک منطقه مخصوصی در ونزوئلا است و در واقع پترو سندی در فضای مجازی برای اشخاص در جهت مالکیت مقداری از نفت در آن منطقه بخصوص است.

2.رمز ارز با پشتوانه ی دلار: همانطور که می دانید خود دلار هم مالیتش اعتباریه است چون در واقع حاکی از یک پشتوانه است اما با این وجود پشتوانه بعضی رمز ارزها دلار می باشد به عنوان نمونه رمز ارز تتر از جمله رمز ارز هایی است که هر واحدی از آن در بلک چین مربوط به خودش در قبال تقریبا یک دلار سندیت دارد لذا یک واحد (تترtether) در واقع سندی برای شخص در بلک چین برای مالکیت و دارایی یک دلار است.

3.رمز ارز با پشتوانه طلا: مثلا یک واحد از رمز ارز حکایت دارد از دارایی یک گرم طلا به عنوان نمونه رمز ارزی به نام (تتر گلدtether gold) توسط شرکتی تولید می شود که رمز ارز تتر را تولید کرد که هر واحد از آن رمز ارز سند شخص برای دارایی یک اونس طلای خالص است که به ادعای طراحان شرکتی که آن را تولید کرده است در قبال هر واحد از آن یک اونس طلا در خزانه داری در سؤییس نگهداری می شود.

4.رمز ارز با پشتوانه رمز ارزی دیگر: بعضی پشتوانه فیزیکی خارجی ندارند بلکه پشتوانه دیجیتالی دارند یعنی پشتوانه آنها یکر رمز ارز دیگر معتبر و متداول و مورد رغبت است به عنوان نمونه پشتوانه رمز ارز (دای(daiیک رمز ارز معروف دیگری به نام (اترether) است و با سوزاندن رمز ارز دای رمز ارز اتر که پشتوانه آن می باشد در اختیارش قرار می گیرد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo