< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1401/02/21

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز /موضوع شناسی

 

رمز ارزها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

کوینcoin

توکن token

فرق بین کوین و توکن: تفاوت این دو گروه مربوط به بلاک چین ها و پایگاه های غیر متمرکز داده ها و اطلاعات و فرمول های ریاضی است.

کوین رمز ارزی با بلاک چین اختصاصی است و معروف ترین کوین موجود در بازارهای معاملاتی رمز ارز بیت کوین است. و توکن، بلاک چین و پایگاه اطلاعاتی اختصاصی ندارد بلکه در بستر بلاک چین ِکوین های دیگر راه اندازی می شود.

هر یک از کوین و توکن رمز ارزهایی هستند که ارزش ثابتی ندارد و در هر آن بر اثر معاملاتی که انجام می گیرد از نظر ارزشی در حال تغییر است.

(استیبل کوینstablecoin): در مقابل این دو گروه، استیبل کوین ها رمز ارزهایی هستند که همواره از نظر ارزشی ثابت می باشند و در نوسانات بازار ارزش آن ها تغییر نمی کند. و به نوعی استیبل کوین در بلاک چین به خصوصی توسط افراد حفظ می شود تا شخص بتواند در برابر نوسان های شدید بازار رمز ارزها مقاومت کند و مقداری از دارایی خود را در صورت افت شدید حفظ کند. از جمله استیل کوین رمز ارز (تتر(tether است.

(آلت کوینaltcoin): باید به این نکته هم در موضوع شناسی رمز ارزها توجه داشت که به مجموعه ی رمز ارزهای غیر بیت کوین، آلت کوین می گویند.

به طور اساسی آنچه در عالم دیجیتالی به عنوان ثمن شناخته می شود و مورد مبادله قرار می گیرد به سه دسته تقسیم شده است که تقسیمات آن بدیل شرح است:

1.پول های دیجیتالی

2.ارزهای دیجیتالی پلتفرمی

3.ارزهای دیجیتالی مالی

 

1.پول های دیجیتالی

پول های دیجیتالی مثل پول های فیزیکی عمل می کنند و قابلیت ذخیره و انتقال ارزش و سرمایه گذاری و خرید و فروش را دارند. تفاوت و مزیت این پول ها نسبت به پول فیزیکی این است که به دلیل نداشتن ماهیت فیزیکی نیاز به جابجایی ندارند و علاوه بر آن در انجام این معاملات نیاز به واسطه نیست و از کاهش ارزش به لحاظ تورم مصونیت داشته و امنیت بسیار بالایی دارد، چون در بلاک چین و توسط ماینرها تولید می شود. (بیت کوینbitcoin)، (دوژکوینdogecoin) و (لایت کوینlitecoin) از جمله این پول های دیجیتالی است.

پول های دیجیتالی نیز به دو گروه تقسیم می شوند:

الف.پول های دیجیتالی ثابت: این نوع پول ها دارای یک پشتوانه ی خارجی مثل طلا ، نفت و سایر دارایی های خارجی هستند و از نوسانات قیمتی مصون هستند و همین امر باعث برتری آن ها و جذابیت بیشتر آن ها نسبت به پول های فیزیکی شده است.

(تترtether) از این نوع می باشد.

ب.پول های دیجیتالی امن: این پول ها اساساً پول هاییست که در هنگام معامله با آن ها هویت افراد و معامله کنندگان با آن ها نامشخص است و امکان شناسایی کسانی که معاملات با آن ها را انجام می دهند وجود ندارند. و به تعبیری متعاملین در آن ها کاملاً مجهول و ناشناخته است.

از مزیت های ارزهای امن این است که به دلیل ناشناخته بودن هویت معامله کنندگان، مشمول مالیات نمی شوند.

ارز های (مونرو (moneroو (نو کوین (nav coinاز این نوع می باشند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo