< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1400/10/29

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز /موضوع شناسی

 

در ادامه بررسی فقه ارز های دیجیتالی و به طور خاص رمز ارز به یکی دیگر از عناصر مهم مربوط به این موضوع در جهت مفهوم شناسی موضوع با عنوان (ماینرminer) می پردازیم.

(ماینرminer)

در معاملات ارزهای دیجیتال نیاز به هیچ واسطه ای نیست، ولی لامحاله نیاز به یک منبعی دارند تا صحت اطلاعات وارد شده تأیید و راستی آزمایی شود و ماینر دستگاهی است که با استفاده از آن می توان تمام اطلاعات مربوط به یک معامله را بررسی کرده و تأیید یا رد کرد.و در نتیجه باعث ثبت شدن معاملات در بلاک چین می شود.

هر ماینر به دلیل حجم بسیار بالای اطلاعاتی که در هر معامله وجود دارد و به خاطر زمانبر بودن فرایند تأیید اطلاعات تنها تعداد محدودی معامله را می تواند راستی آزمایی کند و بعد از اینکه معاملات ثبت شد و به یک حد معینی رسید، یک بلاک جدید دیگری در شبکه بلاک چین ثبت می شود. و هر ماینری که بتواند زودتر به مقدار موررد نظر برسد مقداری دستمزد بخاطر ایجاد بلاک جدید دریافت می کند.

نقاط قوت و ضعف ارز دیجیتال

نقاط قوت و مزایا ارزهای دیجیتالی:

1.همه گیر بودن؛ یکی از مزایای ارزهای دیجیتال همه گیری آن ها است ، یعنی هر شخصی در هر جایی قابلیت استفاده از آن را دارد.

2.سرعت؛ سرعت دریافت و پرداخت و انجام تراکنش ها در ارز دیجیتال بسیار بالا است و می توان از آن برای پرداخت های سریع بین المللی استفاده کرد. یعنی انجام تراکنش های ارزهای معمولی به صورت بین المللی چند روز طول می کشد ، ولی انجام تراکنش های ارزهای دیجیتال یک روز یا کمتر و گاهی ده دقیقه زمان می برد.

3.امنیت بالا؛ معاملات رمز ارز که بر بستر blockchain انجام می گیرد هزاران کاربر مرتبط را تشکیل می دهد و کار هک شبکه بلاک چین تقریباً ناممکن است.

4.عدم امکان دسترسی به اطلاعات افراد برای هیچ کس؛ در ارزهای دیجیتال که در بلاک چین هر شخصی که برخوردار از رمزی خاص و کلیدی مخصوص هستند هیچ کس جز دارنده کلید خصوصی دسترسی به آن نداشته و نمی تواند اطلاعات آن را به دست بیاورد.

نقاط ضعف ارزهای دیجیتالی:

1.از بین رفتن سرمایه در صورت از بین رفتن کلیدهای خصوصی؛ اگر کسی کلید های خصوصی خود را فراموش یا گم کند، دسترسی به رمز ارز و یا همان اعداد و ارقام ریاضی متعلق به خودش را از دست می دهد و امکان بازیابی کلید ها وجود ندارد و هیچ مرکزی هم در این زمینه وجود ندارد که بتواند به آن شخص کمکی بکند. و حتی اگر بمیرد و کلید خصوصی را به کسی نگفته یا جایی ثبت نکرده باشد و یا فراموش کرده باشد یا کسی کلید خصوصی را از او سرقت کرده باشد و کلید خصوصی دیگری ایجاد کرده باشد، در تمام این موارد تمام سرمایه شخص از بین می رود.

2.بی ثباتی؛ اگر رمز ارزی اعتبارش را از دست بدهد به دلیل اینکه هیچ پشتوانه ای در خارج نیست،این رمز ارز مربوط به شخص اعتبارش را از دست می دهد و عملا هیچ کاربردی ندارد و پوچ است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo