< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1400/10/08

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز /موضوع شناسی

 

در بحث فقه رمز ارز بیان شد که اولین گام مهم موضوع شناسی رمز ارز ها است و تا هنگامی که از نظر مفهومی رمز ارز روشن نشده موضوع بحث روشن نمی شود و وقتی موضوع روشن نشد سخن درباره حکم آن موضوع بیهوده است ولذا شایسته و بلکه لازم است ابتدا درباره حقیقت و هویت ارزهای دیجیتالی و به خصوص رمز ارز ها از نگاه موضوع شناسانه مباحثی مطرح شود و بعد از آن می توان بررسی کرد که آیا شرایط معتبر جهت یک معامله شرعی در معاملات رمز ارزها وجود دارد یا خیر؟

در این خصوص به بررسی موضوع بلاک چین پرداختیم و در ادامه یکی دیگر از عناصر مهم در رابطه با موضوع رمز ارز را با عنوان کیف پول (والتwallet) مورد بررسی قرار می دهیم.

کیف پول (والت(wallet

یکی از عناصر دیگری که در جهت بازشناسی موضوعی ارزهای دیجیتالی نقش دارد والت یا کیف پول مجازی است.

آنگونه که در مقالات مختلف مطرح شده است: همانطور که در دنیای واقعی و فیزیکی جهت نگهداری پول های خود نیاز به یک کیف پول یا حساب بانکی است در دنیای دیجیتالی هم جهت نگهداری و حفاظت و جابجایی و انتقال داده های خود در فضای دیجیتالی نیاز به یک کیف پول دیجیتالی است تا با استفاده از آن بتوان رمز ارزها را نگهداری و جابجا کرد.

برای این منظور کیف پول های دیجیتالی با نام والت طراحی شده است که شبیه به پایگاه داده عمل می کند و اطلاعات رمزی انواع ارزهای دیجیتالی را در خود نگهداری می کند، با استفاده از این کیف پول دیجیتالی که اصطلاحاً والت نامیده می شوند می توان اطلاعات ارزها را نگهداری کرد.

هر کیف پول ارز دیجیتالی دو کد دارد: 1.خصوصی2.عمومی

با استفاده از این کد ها امکان دسترسی به رمز ها یا انتقال وجه به انواع کیف پول های ارز دیجیتالی در شبکه دیجیتال فراهم می شود.

حفاظت از این کد های خصوصی و عمومی امری لازم است چون اگر کسی به آن ها دسترسی پیدا کند می تواند به تمام اطلاعات رمز ارز شخص دسترسی پیدا کرده و در آن دخل و تصرف نماید.

در واقع والت و کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه نرم افزاری یا سخت افزاری است که وظیفه نگهداری اطلاعات رمز ارز را بر عهده دارد، و این کیف پول در بستر بلاک چین امکان ارتباط با بلاک های دیگر را فراهم می کند و کاربران به وسیله ی آن می توانند معاملات ارز دیجیتالی را انجام دهند.

همانطور که گفته شد هر کیف پول ارزهای دیجیتالی دو کد خصوصی و عمومی دارند که در اختیار کاربر است و او می تواند با استفاده از این کد ها به رمز ارزهای دیجیتالی خود دسترسی پیدا کرده و ارزهای دیجیتالی خود را به والت و کیف پول دیگری انتقال داده و معاملات دیجیتالی را انجام دهد.

در واقع کیف پول ارز دیجیتالی مانند یک کارت اعتباری است که یک خصوصی به نام رمز ورود دارد و یک کد عمومی به نام شماره کارت دارد. با رمز خصوصی دارنده کارت می تواند دسترسی به تمام اطلاعات و موجودی خود پیدا کند، و با رمز عمومی (شماره کارت) می تواند نقل و انتقالات را صورت دهد. و اگر کسی شماره کارت شما را داشته باشد فقط می توان به حساب شما پول انتقال دهد ولی دسترسی به اطلاعات شما ندارد. در کیف پول ارز دیجیتالی نیز همینطور است یعنی برای دسترسی به اطلاعات نیاز به کد خصوصی و برای انتقال ارزهای دیجیتالی نیاز به کد عمومی است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo