< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1400/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز /موضوع شناسی

 

بحث در فقه رمز ارز به موضوع چیستی بلاک چین رسید که در این باره مطالبی بیان شد و در ادامه می افزاییم:

در حقیقت بلاک چین یک نوع ویژه ای از پایگاه داده ها است که اطلاعات در آن در فضای دیجیتال ذخیره می شود، داده ها در شبکه و پایگاه بلاک چین در یک ساختار ویژه، مرکب از چندین بلوک وارد می شوند و این بلوک ها به وسیله ی اطلاعاتی به همدیگر وصل و مرتبط هستند و یک زنجیره ای را شکل می دهند. که درآن زنجیره این بلوک ها به ترتیب ساخت دو بلوک در کنار همدیگر قرار می گیرند و به اولین بلوک که قبل از او بلوک دیگری نیست بلوک پیدایش می گویند.

فرض کنیم در یک جا دو ستون نصب شده است و شما هر داده و اطلاعاتی را که می خواهید، نگهداری و روی آن ستون ثبت می کنید وآن داده ها طی یک فرآیندی تبدیل به یک کلمه جدید با دو حرف می شود، و این کلمه ی دو حرفی در ستون دوم با ضمیمه ی اطلاعاتی دیگر قرار می گیرد و برآیند آن ها یک دو حرفی دیگر است و همینطور در ستون سوم این کلمه دو حرف با ضمیمه ی اطلاعاتی دیگر قرار گرفته و برآیند آن ایجاد دو حرف جدید است که البته تمام اطلاعات بلوک اول و دوم را در خود جمع کرده است و همینطور ... .

لذا هر تغییری در یکی از این داده های مربوط به هر یک از ستون ها موجب تغییر داده ها و اطلاعات همه ی ستون ها می شود و هیچ دو ورودی متفاوتی منجر به خروجی یکسان نخواهد شد، یعنی هر بلوکی با داشتن اطلاعات و داده بلوک قبلی به آن وصل می شود. لذا هر اقدامی در جهت ویرایش اطلاعات بلوک های قبل خود به خود ظاهر می شود.

بلاک چین (پایگاه داده ها و اطلاعات و فرمول های ریاضی) غیر متمرکز است یعنی چه؟

گفته اند: از بلاک چین(بلوک های زنجیره ای) در واقع به عنوان ابزاری جهت هماهنگی افراد مختلف استفاده می شود، لذا بلاک چین به عنوان (دفتر کل توزیع شده) عمل می کند و توسط هیچ کسی کنترل نمی شود. لذا در این سیستم هیچ کس توانایی تغییر داده ها را ندارد مگر با توافق اکثریت.

مثال می زنند: در یک کلاس درس دانش آموزان کلاس از همدیگر پول قرض می گیرند تا هر وقت که پول داشتند آن را برگردانند؛ مبصر کلاس برای اینکه کسی منکر بدهی خودش نشود گزارش تمام بدهی های افراد کلاس به همدیگر را در یک دفتر ثبت می کند و طبعاً هر یک از دانش آموزان می توانند با مراجعه به مبصر و مطالعه آن دفتر کل از وضعیت بدهی و یا طلب خود آگاه شوند. ولی اگر این دفتر کل گم شود و یا از بین برود و یا اطلاعاتش حذف شود طبعاً عده ای می توانند منکر بدهی خود شوند، اما اگر از ابتدا تمام آن اطلاعات بدهی و طلب دانش آموزان در دفتر هر یک از دانش آموزان ثبت شود و به تعبیری نسخه ای از سند بدهکاری همه ی افراد کلاس به هر یک از افراد کلاس داده شود تا از آن نگهداری کنند، طبعاً آن اطلاعات دفتر کل با از بین رفتن یک نسخه از بین نرفته و امکان دستکاری آن اطلاعات هم توسط یک نفر وجود ندارد.

لذا می گویند بلاک چین ها غیر متمرکز هستند و اطلاعات و داده های آن قابل حذف و دستکاری نیست.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo