< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1400/07/28

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز/_

 

قبل از ورود در اصل بحث از حکم شرعی رمز ارز ذکر دو مقدمه لازم است:

مقدمه اول: مسائل مستحدثه و اهمیت توجه به آنها

اساسا مباحثی که در علم فقه توسط فقها و اندیشمندان در اعصار مختلف مطرح شده و در دروس و کتب متداول در حوزه ها مورد توجه بوده مباحثی مربوط به احکام موضوعاتی است که در جوامع بشری وجود داشته و متدینین و مسلمانان نیاز به آگاهی یافتن از احکام آنها از منظر دین مبین اسلام بوده اند و این موضوعات به دو گروه تقسیم می شود:

1. موضوعات و مسائلی است که پیشینیان هر عصری مطرح کرده و احکام آنها را استنباط نموده و مردم همان عصر توسط فقها و مراجع با آنها آشنا می شده اند.

این موضوعات و مسائل هرچند حکم آنها توسط فقها در اعصار پیشین بیان شده است و به لحاظ اینکه مبانی فقها، مختلف بوده و اختلاف مبانی آنها مؤثر در اختلاف فتاوی می شود توسط فقهای اعصار بعد دوباره مورد بررسی قرار گرفته و احکام آنها به مقلدین در آن اعصار معرفی می شده است. به این نوع موضوعات و مسائل، موضوعات متداول در گذشته و به تعبیری موضوعات و مسائل قدیمی گفته می شود.

2.موضوعات و مسائل گوناگونی که در اعصار پسین به عنوان حوادث جدید مطرح شده و در گذشته، فقها با این موضوعات مواجه نبوده اند. البته این موضوعات نو پیدا لامحاله در ذیل مسائل یکی از ابواب مطرح شده در فقه می گنجد و در غیر این صورت فقیه باید یک باب جدیدی در فقه بگشاید.

و در هر صورت به این موضوعات و مسائل، موضوعات مستحدثه و نو پیدا می گویند.

با مطالعه در تاریخ فقه روشن می شود که بررسی مسائل مستحدثه و احکام موضوعات نوپیدا امری است که در هر عصری توسط فقهای آن عصر انجام می گرفته است و اساسا پویایی فقه به خصوص فقه امامیه مرهون این است که فقهای هر عصری علاوه بر پاسخگویی نسبت به مسائل و موضوعات از پیش مطرح شده ، پاسخگوی مسائلی هستند که در عصر خود نو پیدا هستند.

و از طرفی شکی نیست که در گذر زمان بشر در هر عصر جدیدی با موضوعات و مسائل نو پیدای بیشتری مواجه می شود که باید فقها نسبت به احکام شرعی آنها پاسخگو باشند.

در عصر حاضر با توجه به توسعه و گسترش با شتابی که در زندگی بشر ایجاد شده و علم و فناوری های نوینی که با وسعتی فراوان پدیدار شده است و صدها موضوع و مسئله جدیدی که پیش روی فقها قرار گرفته است، لازم است در حوزه های علمیه علاوه بر دروس خارج متداول و بررسی اجتهادی احکام مسائل پیشین، دروسی را فقها به بررسی مسائل و موضوعات نو پیدا اختصاص دهند تا پویایی فقه و درخشش حوزه های علمیه کماکان و بهتر ادامه پیدا کند؛

 

لازم است جهت توجه اذهان و درک اهمیت این موضوع به تعدادی از مسائل نو پیدا در عصر حاضر در ابواب مختلف فقهی اشاره کنیم:

طهارت

     احکام بازیافت فاضلاب

     احکام تزریق خون کافر به مسلمان و بالعکس

صلاة

     نماز در امکنه ای که چهار جهت مساوی به قبله دارد.

     نماز در هواپیما

     یقین به قبله با ابزار جدید

صوم

     رؤیت هلال با ابزار جدید

     احکام روزه برای کسی که به قطب سفر کرده است

زکات

     حکم برخی غلاتی که با اصلاح نژاد مشابه به گندم و یا جو هستند.

     حکم حیواناتی که از راه شبیه سازی به دست می آیند.

خمس

     حکم ارباحی که مالکیت حقوقی دارند و حکم خمس آنها

     خمس در مصادیق جدی سرمایه گذاری

     حکم خمس معادنی که دارای مالکیت دولتی یا مالکیت حقوقی می باشد

     حکم خمس اموری که ارزش اعتباری دارند( کارت آب، امتیاز بازی و...)

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo