درس تفسیر استاد مهدی زمانیفرد
99/08/20
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:تفسیر/سوره آل عمران_/
۴ _سؤال چهارم: آیا علم تأویل مختص به خداست؟ یا معصومین هم میدانند؟ یا انسانهایی که در مسیر صحیح واقع شوند می توانند دست پیدا کنند؟
۳ نظر:
۱-اکثریت اهل سنت: مختص به خداست.
۲-اکثر علمای شیعه: هم خدا و هم معصومین.
۳-برخی از علمای شیعه: علاوه بر ائمه، شیعیان خالص هم می توانند به تأویل قرآن راه پیدا کنند.
دلیل نظریه اول: آیه ۷ آل عمران، که واو استیناف گرفته که بیان شد حرف درستی نیست.
دلیل نظر دوم: اگر ۲ بخش از قرآن را به هم ضمیمه کنیم به این معنا میرسیم؛ آیات سوره واقعه (لایمسه الا المطهرون) و آیه سوره احزاب (آیه تطهیر(
صغری: اهلبیت هم المطهرون. کبری: المطهرون یمسون حقیقه القرآن.
دلیل نظر سوم (که به نظر استاد نظر درستی است) آیه میگه هر کس به مقام طهارت برسد به مقام تأویل هم میرسد و ما دلیلی نداریم که وصول به مقام طهارت مختص به اهلبیت باشد به عبارتی آن چیزی که مختص اهلبیت است، امامت است اما سایر مقامات معنوی مثل مقام ولایت، یقین، تسلیم، رضا اختصاص به اهلبیت ندارد. پس همان صغری و کبرایی که برای اهلبیت گفتیم برای شیعیان خالص هم میتوانیم این را بگوییم.
۵ - سوال پنجم: راه وصول به تأویل قرآن چیست؟ (راه تفسیر آیات متشابه قرآن چیست) : تفسیر آیات متشابه، راهش تدبر در آیات قرآن است اما مسئله تأویل راهش دشوارتر است. راه وصول به تأویل قرآن، طهارت نفس است و راه عملی است. یعنی تاویل، امر ملکوتی است که با حوزه نفسانی مربوط می شود. (اما تفسیر آیات متشابه، طهارت لازم ندارد) (تفسیر آیات متشابه مربوط به مرحله تنزیل قرآن است(