1403/07/14
بسم الله الرحمن الرحیم
ادله ظنیه عقلیه/سدالذرایع/اقوال/ادله قائلین به حجیت/نقد و بررسی/ردیه بر آیات
موضوع: ادله ظنیه عقلیه/سدالذرایع/اقوال/ادله قائلین به حجیت/نقد و بررسی/ردیه بر آیات
ردیه بر آیات
• آیه 108 انعام دال بر سدالذرایع نیست. در فقه دوعنوان داریم، عنوان مقدمه الحرام، و اعانة بر اثم. در مقدمه حرام، فاعل حرام و فاعل مقدمه یکی است؛ اما در اعانه ی اثم، فاعل اثم و فاعل مقدمه دونفر هستند. و سد الذرایع، تحت عنوان مقدمه حرام است نه اعانه بر اثم! حال با توجه به این کلام، آیه دال بر اعانه بر اثم است نه مقدمه حرام. و اعانه بر اثم، حرمت نفسی دارد؛ نه غیری.
• آیه 31نور نیز دال بر سدالذرایع نیست؛ چراکه این آیه نیز از باب اعانه بر اثم است؛ نه مقدمه حرام. چراکه فاعلی که محکم قدم برمی دارد، به گناه نمی افتد، بلکه شخص دیگری به گناه می افتد.
• آیه 9جمعه، دال بر سدالذرایع در مورد خاص، یعنی بیعی که مانع از رسیدن به نماز جمعه می شود است؛ نه مطلق مقدمه ی حرام! لذا باید گفت که مطلق سدالذرایع را نمی گیرد؛ و در جایی که دوقید باشد، حرام می شود؛ قصد توصل به حرام و ایصال به حرام. بدین بیان که با بیع کردن، قصد ترک نماز و خطبه دارد و با بیع، این اتفاق نیز می افتد.