1403/07/22
بسم الله الرحمن الرحیم
صوم/اقسام صوم/صوم روزعاشورا/ادله حرمت صوم عاشورا
موضوع: صوم/اقسام صوم/صوم روزعاشورا/ادله حرمت صوم عاشورا
روایت ششم
وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ[1] عَنْ أَبِيهِ[2] عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَيْبٍ النَّيْسَابُورِيِّ[3] عَنْ يَاسِينَ الضَّرِيرِ[4] عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا لَا تَصُمْ فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ لَا عَرَفَةَ بِمَكَّةَ- وَ لَا فِي الْمَدِينَةِ وَ لَا فِي وَطَنِكَ وَ لَا فِي مِصْرٍ مِنَ الْأَمْصَارِ.[5]
تقریب استدلال
لاتصم صیغه نهی است و ظهور در حرمت دارد، و ثانیا تحریم اطلاق دارد. لذا روایت دال بر حرمت علی الاطلاق است
نقد و بررسی روایت
جهت سندی
روایت معتبره است
جهت دلالی
اشکال محقق خویی[6]
وقتی عرفه عطف به عاشورا شده است، قطعا می دانیم که صوم عرفه کراهت دارد؛ که بخاطر ضعف از دعاست؛ و بخاطر وحدت سیاق معلوم می شود که صوم عاشورا بخاطر ضعف اقامه عزا مکروه خواهد بود. حال اگر کسی ضعف پیدا نکند، کراهت هم ندارد؛ و منافاتی با استحباب صوم نیز ندارد.
ردیه استاد معظم بر کلام محقق خویی
اولا: روایت دال بر استحباب صوم عاشورا است، که اگر سبب ضعف اقامه عزا شود، مکروه خواهد بود!
ثانیا: اگر صوم یوم عاشورا حرام بود، حرمتش در بین شیعه، مثل صوم عیدین می شد! درحالیکه اینچنین نیست و با سیره عملی اصحاب و فقها موافقت ندارد.