1403/07/15
بسم الله الرحمن الرحیم
صوم روز عاشورا/اقسام صوم/صوم
موضوع: صوم/اقسام صوم/صوم روز عاشورا
فصل 15کتاب الصوم، اقسام صوم
بررسی برخی موارد صوم
1. صوم روز عاشورا
اقوال
• قول اول (مشهور(صاحب جواهر نقل اجماع از ابن زهره کرده است) و مختار استاد معظم): روزه مستحب است[1]
• قول دوم(صاحب الحدائق و مرحوم خوانساری): روزه حرام است. [2]
• قول سوم(صاحب عروه و کثیر من المحشین): مکروه است.
مقدمه: بررسی کراهت در عبادات
عبادات مکروه سه قسم هستند:
◦ عباداتی که نهی کراهتی ( تنزیهی ) به ذات و عنوان عبادت تعلق گرفته است؛ یعنی همان چیزی که مأمور به ـ به امر وجوبی یا استحبابی ـ است، منهی عنه ـ به نهی تنزیهی ـ نیز هست؛ یعنی نهی، به نفس آن تعلق گرفته و هیچ بدلی هم برای آن تصور نمیشود، مانند روزه روز عاشورا که نهی تنزیهی به نفس صوم تعلق گرفته و بدلی هم برای آن وجود ندارد.
◦ نهی تنزیهی به نفس عبادت تعلق گرفته لکن دارای بدل است مانند نماز در حمام.
◦ در لسان و ظاهر دلیل، نهی به عنوان عبادت تعلق گرفته؛ اما در حقیقت نهی تنزیهی متوجه عبادت نشده بلکه به عنوانی تعلق گرفته که آن عنوان با عبادت اتحاد وجودی پیدا کرده و چه بسا اتحاد وجودی هم ندارد بلکه ملازمه وجودی مطرح است مثل کراهت نماز در موضع تهمت که در حقیقت، صلات کراهت ندارد بلکه کراهت مربوط به نفسِ بودن و توقف در موضع تهمت و اتهام است.
• سوال: کراهت در عبادات به چه معناست؟
• جواب: دو تحلیل بیان شده است:
◦ کراهت در عبادات، به معنای اقل ثوابا است؛ نه به معنای منقصت و مبغوضیت؛ چراکه نمی شود عبادتی مبغوض مولا باشد!
◦ کراهت در عبادات، تزاحم بین اهم و مهم می شود؛ نه به معنای اقل ثوابا؛ مثلا روزه ی روز عرفه برای کسی که بواسطه روزه ضعف از دعا پیدا کند، مکروه است؛ بدین معنا که در تزاحم، اهم باید مقدم شود.
فارق بین دومورد: اگر عبادت بیش از یک مصداق داشته باشد و یک مصداق ثوابش بیشتر و یکی کمتر باشد، اقل ثوابا می شود؛ اما اگر یک مصداق داشته باشد. از باب تزاحم اهم و مهم. مثلا نماز در حمام کراهت دارد؛ که اقل ثوابا می شود؛ چراکه بیش از یک مصداق دارد؛ نماز در حمام و مسجد و خانه. اما صوم روز عرفه که یک مصداق بیشتر ندارد؛ در اینجا اقل ثوابا معنا ندارد؛ مکروه بودن از باب تزاحم بین اهم و مهم است.