1403/07/03
بسم الله الرحمن الرحیم
صوم/صوم الکفارة/محدوده تتابع/محدوده تتابع در نذر شهرین متتابعین و شهر متتابع/اقوال/ادله/بررسی روایت فضیل/بررسی ادله علما
موضوع: صوم/صوم الکفارة/محدوده تتابع/محدوده تتابع در نذر شهرین متتابعین و شهر متتابع/اقوال/ادله/بررسی روایت فضیل/بررسی ادله علما
نقد و بررسی دلالت روایت فضیل
اشکالات
• اشکال اول: اگر کسی یک ماه روزه نذر کند، از کجایش تتابع فهم می شود؟درحالیکه بحث در جایی است که تتابع شرط شده باشد!
• جواب: اگر بر نحو تفریق بوده است، که سوال کردن معنا ندارد! و ثانیا، پاسخ امام است که اگر 15 روز گرفته، بقیه را ادامه بدهد، و الا استیناف کند، که می فهماند به نحو تتابع بوده است.
• اشکال دوم: سوال راوی مربوط به مواردی است که عذر غیرختیاری داشته باشد، به قرینه ی «عرض له امر» که به معنای پیشامد که عرف امر غیر اختیاری را می فهمد.
• جواب: «عرض له امر» شامل هردو عذر اختیاری و غیراختیاری می شود.
بررسی تتابع در غیر کفاره و نذر
«كما لا إشكال في عدم جواز التفريق اختيارا مع تجاوز النصف في سائر أقسام الصوم المتتابع»
• سوال: اگر تتابع در غیرکفاره و نذر باشد، آیا تجاوز از نصف بکند و تفریق بکند، استیناف لازم است؟مثلا کفاره ظهار، برای حر، شهرین متتابعین است و برای عبد، شهر متتابع است. حال اگر عبد 15 روز را بگیرد و بعدش مشکلی پیش بیاید و تفریق کند، حکمش چیست؟
• جواب:
شیخ طوسی در مبسوط و علامه حلی در تذکره[1] : مسئله مثل موارد گذشته است که با تجاوز از نصف، تتابع لازم نیست.
صاحب عروه و محشین و مختار استاد: تجاوز از نصف برای جایی است که نذر کرده باشد و یا شهرین متتابعین باشد، اما در مانحن فیه، عبور از نصف، تتابع لازم است
بررسی ادله
مقتضای قاعده اولیه در مسئله این است که تتابع در همه ایام لازم است.
دلیل صاحب عروه
مقتضا تتابع در همه ایام است الا ما خرج بالدلیل که شهرین متتابعین است و ... اما در مانحن فیه دلیلی نداریم و تتابع تا آخر لازم است