1404/03/04
بسم الله الرحمن الرحیم
مبادی تصدیقیه/صلاة الجمعة /كتاب الصلاة
موضوع: كتاب الصلاة/صلاة الجمعة /مبادی تصدیقیه
بیان شد شده که در مبادی تصدیقیه عمده دلیل ما سنت قولی است ، اما سنت فعلی و تقریری نیز مورد استفاده است لذا بررسی خواهیم کرد مدی دلالت و نهایت دلالت این دو تا چه مقدار است ؟
الف) سنت فعلی
۱ـ رفتار عملی( معصوم کاری انجام داده است).۲-رفتار سلبی ( عملی انجام نداده)، نهایت دلالت آن چیست؟
در جایی که فعل انجام داده قدر متیقن این است که جایز و مباح باشد بمعنی الاعم یعنی حرام نیست. اگر ترک کرده قدرمتیقن این است که واجب نیست لی کدام احکام دیگر دارد نمیدانیم، یعنی اگر بیشتر از این بخواهیم از فعل معصوم چیزی استدلال کنیم باید قرائن دیگری داشته باشیم .
ب ) سنت تقریری
تقریر گاهی فعلی است که در محضر معصوم انجام شده و ایشان سکوت کردهاند و شرایط برای تذکر مهیا است. بنابراین تقریر گاهی مترتب با فعل است و گاهی مترتب با ترک است. نهایت دلالت این تقریر چقدر است ؟
اگر فعلی صورت گرفته و امام تقریر کردند قدرمتیقن عدم حرمت است، اگر در محضر امام ترک صورت گرفته و امام تقریر کرده واجب نیست [قدر متیقن] زیرا از باب امر به معروف و نهی از منکر حضرت باید تذکر میدادند ، بیش از این دلالت ندارد و لذا برای دلالت بالاتر از این باید به قرائن مراجعه شود.
در مبادی تصدیقیه ادله و منابع مورد استفاده در باب فقه صلاة الجمعه مشخص شد عقل نیست چون اینجا اعتباریات است از کتاب نیز تقریباً ۴ آیه در سوره جمعه و منافقون استفاده میگردد اجماع فراوان استفاده شده هرچند خلاف اجماع هم در برخی موارد وجود دارد لذا کمتر میتوان به اجماع نیز تمسک کرد ، فقط سنت است که سنت قولی اعم دلیل ماست،طبق منهج توثق و الصدوری و توثیق السندی و شاید طبق مکتب تلفیقی هم میشود عمل کرد.
انشاالله بحث پنجم در مورد اجزا و ارکان و شرایط جلسات آینده بحث خواهد شد.