« فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محمدحسن ربانی بیرجندی

1401/11/02

بسم الله الرحمن الرحیم

بررسی اختصاص شمول قتل عمد و خطا/فروع مسئله /دیه مغلظه

موضوع : دیه مغلظه/فروع مسئله /بررسی اختصاص شمول قتل عمد و خطا

 

مرحوم صاحب جواهر، نظر شیخ «محمد فاضل اصفهانی(هندی)» در کتاب «کشف الثام»[1] چنین بیان می نماید:« قال في كشف اللثام : الظاهر اختصاص ذلك بالعمد كما تشعر به عبارة النهاية وتعليل الأصحاب بالانتهاك ، ويدل عليه الأصل فيقتصر في خلافه على اليقين »[2]

کاشف الثام قائل به اختصاص حکم تغلیظ دیهٔ قتل در حرم فقط به قتل عمد است؛ به علت دلالت عبارت النهایه و تعلیل علماء به انتهاک، که هتک حرمتی در قتل خطئی وجود ندارد، و اصل برائت هم عدم الحاق خطئی براین حکم است.

در ادامه و در تایید کلام فاضل هندی مرحوم صاحب جواهر چنین بیان می کند:« هو وإن كان صريح الوسيلة أيضا»[3] مرحوم این حمزه طوسی صاحب الوسیله هم همین حکم را داده.

اما مرحوم صاحب جواهر در ادامه می فرماید:« لكن المحكي عن صريح المبسوط والسرائر العموم ، بل هو ظاهر الغنية ، بل قيل هو ظاهر المقنعة وما تأخر عنها ، بل ظاهر السرائر وكذا المبسوط والغنية الإجماع عليه.»[4]

اما در مبسوط و سرائر و غنیة و مقنعه برداشت میشود که حکم عام و شامل هم عمد و هم خطئی است و اجماع بر این مطلب دارند.

مرحوم صاحب جواهر می گوید:« بل قيل : إن العموم اللغوي في بعض النصوص السابقة يقطع الأصل ، والتعليل يدفعه التصريح والإطلاق الذي هو كالتصريح بمعونة السياق ، مع احتمال كونه لبعض الأفراد خصوصا بعد كون العنوان بمن قتل ونحوه ، بل لعل القاتل خطأ منتهك أيضا وإن لم يكن آثما ، ولذا وجبت عليه الكفارة ، ولعله لذا مال في الرياض إليه ، بل حكي فيه عن بعض متأخري المتأخرين ذلك ، مدعيا عليه النص والإجماع.»[5]

عموم لغوی در بعض نصوص سابقه قاطع اصل است. لذا عموم که اماره است اصل عملی برائت را قطع مینماید. و اما تعلیل به انتهاک دلیلی استحسانی یا تنقیح مناط است و با وجود اطلاق که تصریح است بلکه در مورد خطئی هم می توان انتهاک را برداشت نمود.


[1] کتاب کشف اللثام از تالیفات فخر فقهای شیعه، علامۀ مجدد آیت‌الله شیخ محمد اصفهانی معروف به فاضل هندی (قده)، از بهترین شروح قواعد الاحکام می‌باشد. کتاب قواعد الاحکام تالیف علامۀ حلی (م ۷۲۶ ق) بعد از شرایع الاسلام تالیف محقق حلی (م ۶۷۶ ق) مهم‌ترین کتاب فقهی شیعیان می‌باشد.این کتاب در حکومت صفویه به عنوان قانون حکومتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در طول تاریخ، شروح معتبر و باارزشی همچون جامع المقاصد، کنز الفوائد، ایضاح الفوائد، مفتاح الکرامة.، کشف اللثام بر این کتاب زده شده است. کشف به معنای پرده برداری و آشکار کردن و لثام به معنی نقاب یا پرده است. کتاب های دیگری نیز با عنوان کشف داریم از جمله:مرحوم فاضل آبی کتابی دارد به نام کشف الرموز که در شرح مختصر النافع است؛ و یا کشف الغطاء اثر شیخ جعفر خضر نجفی معروف به کاشف الغطاء و شهید ثانی هم کشف الریبة دارد
[2] جواهر الكلام نویسنده : النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن. ج۴۳ ص۲8
[3] جواهر الكلام نویسنده : النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن. ج۴۳ ص۲8
[4] همان.
[5] همان.
logo