« فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محمدحسن ربانی بیرجندی

1401/10/19

بسم الله الرحمن الرحیم

بررسی ادله دال برتغلیظ دیهٔ قتل در حرم/تغلیظِ دیهٔ قتل در حَرَم /دیه مغلظه

موضوع : دیه مغلظه/تغلیظِ دیهٔ قتل در حَرَم /بررسی ادله دال برتغلیظ دیهٔ قتل در حرم

 

ادامه نقد روایت به دلیل ارسال

در بررسی ظاهرِ روایت دیدیم که در ظاهر،این روایت مسند است؛ اما در سند روایت مشاهده شد که «محمد بن ابی عمیر متوفای »۲۱۷ از «أبان بن تغلب متوفای ۱۴۶ »روایت نموده، و اشکال آیت الله العظمی خوئی ره به ارسال حدیث به همین نقطه اشاره دارد.

این رسال از نوع ارسال خفی است؛و یک طبقه از سلسله روات حذف شده، آیت الله العظمی خوئی ره در رجالش می گوید «ابن ابی عمیر» یازده بار از «زراره» نقل می نماید، حال اینکه بین آنها شصت و هفت سال فاصله است.که اگر یک طبقه حذف شده باشد منقطع است و اگر دو طبقه حذف شده باشد معضل خواهد بود؛ و همین اشکال در نقل محمد بن ابی عمیر از ابان بن تغلب وارد است.

دو روش تشخیص مرسل خفی

آیت الله بروجردی دو راه را برای شناخت ارسال خفی نام می برند:

اول: مقایسه اسناد که اول بار محمد بن علی اردبیلی عالم قرن یازدهم در کتاب خود « جامِعُ الرّواة و اِزاحَةُ الاِشْتباهات عَنِ الطّرُقِ و الاِسْناد» به این امر پرداخته و کتاب او مورد توجه آیت الله بروجردی نیز بوده.

دوم: شناخت طبقات یعنی شناخت استاد و شاگرد؛و می بینیم آیت الله العظمی خوئی ره در «معجم رجال الحدیث» ذیل هر عنوان راوی طبقته فی الحدیث را می آورد.

ایشان معتقد است که واسطه بین محمد بن ابی عمیر و ابان بن تغلب حذف شده؛که احتمال دارد این واسطه عثمان بن عیسی باشد.پس بر روایت دوم نمی توان اعتماد نمود.

logo