« فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محمدحسن ربانی بیرجندی

1401/08/24

بسم الله الرحمن الرحیم

بررسی صحیحه کلیب اسدی ۷/بررسی روایات دال بر تغلیظ دیه قتل در ماه‌های حرام 8/دیه مغلظه

موضوع : دیه مغلظه/بررسی روایات دال بر تغلیظ دیه قتل در ماه‌های حرام 8/بررسی صحیحه کلیب اسدی ۷

 

محمد ابن عیسی ابن عبید یقطینی(بخش پنجم)

در ادامه آیت الله العظمی خوئی ره مدایحی از این راوی را با این عبارت میفرماید:« بقي هنا أمور: الأول: أنك عرفت من النجاشي وثاقة الرجل، بل هو ممن تسالم أصحابنا على وثاقته و جلالته، و يؤكد ما ذكره النجاشي ما تقدم في ترجمة محمد بن أحمد بن يحيى، من قول ابن نوح: و قد أصاب شيخنا محمد بن الحسن بن الوليد في ذلك كله، و تبعه أبو جعفر بن بابويه رحمه الله على ذلك، إلا في محمد بن محمد بن عيسى بن عبيد، فلا أدري ما رأيه فيه، لأنه كان على ظاهر العدالة و الثقة[1] »

اموری باقی [2] ماند:اول توثیق و تجلیل نجاشی از محمد ابن عیسی و تسلیم و تصدیق اصحاب؛ چه اینکه «ابن نوح» که از علمای رجال است، بعد از تایید مستثنیات ابن ولید در قول او در تضعیف محمد ابن عیسی تردید و قول او را رد میکند. پس ابن نوح هم جزء توثیق کنندگان نجاشی است، ابن نوح حتی یک طبقه قبل از نجاشی می باشد و از شخصیت های علمی مهم است.

می بینیم که محمد ابن عیسی را چندین رجالی مدح و توثیق کرده اند. ولی یک رجالی تضعیف کرده است است و آن تضعیف شیخ طوسی که البته بر اساس تضعیف ابن ولید است؛وقتی که یک راوی را دو رجالی توثیق کنند از باب شهادت حجت است[3] .

و در ادامه آیت الله العظمی خوئی ره مدایح بیشتری از محمد ابن عیسی بیان مینماید:« و ما تقدم في ترجمة محمد بن سنان، من قول الكشي: «و قد روى عنه الفضل، و أبوه، و يونس، و محمد بن عيسى العبيدي .. و غيرهم من العدول و الثقات من أهل العلم» میفرماید چون فضل ابن شاذان و پدرش و یونس و بسیاری از عدول و ثقات اهل علم از او روایت میکنند.

مرحوم مصنف باز هم در کنار اقوالِ «شیخ نجاشی»، «ابن نوح» و« فضل ابن شاذان» مواردی دیگر از مدح و توثیق برای او می آورد که برخی از این موارد به تنهایی این از نظر آیت الله العظمی خوئی ره دلیل بر توثیق است مانند:وجودش در اسناد «کامل الزیارات» و قول «جعفر ابن معروف» در اظهار ندامت و پشیمانی بخاطر از دست دادن محضر او و قول «بورق» که میگوید او را شیخ فاضلی یافتم.


[1] معجم رجال الحديث نویسنده مؤسسة الخوئي الإسلامية الخوئي، السيد أبوالقاسم. ج۱۸ ص۱۲۱
[2] در نوشتن این کتاب عده ای با آیت الله العظمی خوئی ره همکاری میکردند و مطالب را دسته بندی و جمع آوری و مرتب مینمودند اما عبارتی مثل این «بقی هنا امور» در اصل ارز شاین کتاب و نظرات اصلی و تخصصی آیت الله العظمی خوئی ره است.
[3] در وجه حجیت قول رجالی اموری را مطرح میکنند مانند وثاقت رجالی که باعث قبول قول اوست یا وثاقت و تخصص؛ولی شیخ حسن عاملی صاحب معالم فرزند شهید ثانی میگوید قول رجالی لز باب شهادت حجت است.و کتابی هم دارد با نام « منتقی الجمان فی احادیث الصحاح و الحسان».
logo