« فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محمدحسن ربانی بیرجندی

1401/07/25

بسم الله الرحمن الرحیم

نقد مرحوم آیت الله مومن بر ادله موارد استثناء سماع دعوای غیر جزمی/بررسی سماع دعوای غیر جازم/سماع دعوای مدعی

موضوع : سماع دعوای مدعی/بررسی سماع دعوای غیر جازم/نقد مرحوم آیت الله مومن بر ادله موارد استثناء سماع دعوای غیر جزمی

شش قولی که از تحریر الوسیله مرحوم امام خمینی ره نقل شد در کتاب«القضا[1] » مرحوم شیخ انصاری آمده است.و در این کتاب شیخ انصاری قریب به هفت قول نقل میکند،و برای مختار خود سیزده دلیل می آورد.

و گذشت که مرحوم امام ره در مسأله هشتم فرمودند: «أو التفصيل بين موارد التهمة و ما يتعارف الخصومة به و بين غيرهما، فتسمع فيهما، وجوه، الأوجه الأخير[2] » جاهایی که موارد تهمت است و جاهایی که عرفا محل خصومت است دعوای غیر جزمی مسموع است و گفتیم که « الأوجه الأخير» دال بر فتوای این بزرگوار است(پاورقی 62)[3] .

ومرحوم آیت الله العظمی خویی ره هم همین قول را انتخاب نمودند و معلوم است که این قول مشهور بین فقهاست.و خواندیم که ایشان در مسأله ۹ فرمود:« (مسألة 9): يعتبر في سماع الدعوى أن تكون على نحو الجزم، و لا تسمع إذا كانت على نحو الظنّ أو الاحتمال[4] » وتا اینجا دلیل مشخص است چون همانطور که در جلسات سابق گفتیم:مدعی علیه قولش مطابق اصل و ظاهر است و وقتی مطابق اصل و ظاهر است،اطلاق ادله حجیت میگوید او دلیل دارد و آنکه قولش مطابق اصل و ظاهر نیست یعنی مدعی باید اقامه دلیل کند و حالا که بصورت شک و تردید میگوید سخنش مسموع نیست. و در پاورقی افزودند: «نعم، يستثني من ذلك ما إذا كان صاحب المال قد اتّهم من أعطاه المال لعمل فيه أو أعطاه إيّاه وديعة أو عارية فادّعى من بيده المال تلفه[5] »

و این ادعا و دلیل را هر دو بزرگوار فرمودند[6] و معلوم میشود که قولی است مشهور بین فقها.

اما مرحوم آیت الله «شیخ محمد مومن ۱۳۱۶-۱۳۹۷ش[7] » میگوید ما این قول را قبول نداریم نه قول، بلکه در حقیقت ایشان ادله مرحوم امام خمینی ره و آیت الله خویی را قابل قبول نمی داند. دلیل این فتوا را که مرحوم آیت الله خویی ذکر فرمودند روایات مربوط به ضمان قصار ،غسال ، بیطار و...بود.

مرحوم آیت الله مومن در کتاب «مبانی تحریر الوسیله» میگوید: « و فيه: أنّ مفاده ضمان مثل القصّار أو الصائغ إذا لم يكن مأموناً و إن لم يكن نزاع و ترافع إلى الحكّام، و لم يرد الصحيحة في موضوع المرافعةِ إليه، نعم لازمها جواز المرافعة إليه إذا امتنع الصائغ مثلًا من أداء الغرامة. و أمّا أنّ كلّ متّهم و إن لم يكن صانعاً و عاملًا فيجوز التظلّم منه عند الحاكم، فلا تدلّ مثل الصحيحة عليه.[8] »

یعنی ایشان میگوید: مفاد ضمان در جایی است که مثل قصار و صائغ مامون نباشند، حتی اگر مورد نزاع هم نباشد و دعوا به محکمه هم نرود،و صحیحه در موضوع مرافعه به قاضی وارد نشده ،بله از لوازم این صحیحه مراجعه به قاضی است مثلا زمانی که صائغ اداء غرامت نمی کند.ایشان در ادامه می گوید این روایات دلالتی بر این ندارد که هر متهمی و لو اینکه صانع یا عامل نباشد جایز است تظلم از او نزد حاکم برده شود.«البته در موارد غیرجزمی».

مرحوم مومن چنین نظر دارد که این روایتها مطلق است و بحث ما در خصوص مرافعه نزد قاضی است. و این روایات در این خصوص چیزی نگفته. و اینچنین در ادله بر موارد استثنا بر استماع دعوای غیر جزمی مناقشه می نماید.

در حالی که عبارت آیت الله خویی چنین بود: «و تدلّ على ذلك عدّة نصوص» و تدل یعنی به صراحت دلالت داشته باشد،ولی این روایات دلالت صریح ندارند،و روایات فقط میگویند مثلا قصار و...احتیاطا للناس ضامن است،و روایت به این معنا نیست که اینجا دعوایی بوده و به قاضی مراجعه شده که روایت دلیل باشد بر جواز ادعای غیر جزمی. و اصلا روایت در مورد سماع دعوا نیست.


[1] 68:مرحوم شیخ انصاری درسی بنام «القضاء» داشته و بحث قضا و قضاوت را تدریس فرموده، شاگرد بزرگواری هم داشته بنام«میرزا حسینقلی همدانی ۱۲۳۹-۱۳۱۱ق» ایشان هموست که در عرفان مشهور است، و بسیار به اخلاق پایبند بوده و حتی تعبیر«الاخلاقی» جزء صفات ایشان است. «ملا حسینقلی همذانی درجزینی نجفی الاخلاقی» این تعبیر از مرحوم «آیت الله علامه سید محسن امین جبل عاملی» در کتاب «اعیان الشیعه» است.مرحوم میرزا حسینقلی همدانی استاد اخلاق حوزه علمیه نجف بوده، و بسیاری از شخصیت ها و عرفای بعد همچون مرحوم:« شیخ محمد بهاری ۱۲۶۵-۱۳۲۵ق» شاگرد ایشان بودند.مرحوم ملا حسینقلی همدانی تقریرات قضاء مرحوم شیخ انصاری ره را در دو جلد نوشته است. قلی در فارسی با قاف نوشته میشود ولی در اصل از واژه عربی «غلام» است. رواج تقریر نویسی از زمان مرحوم شیخ انصاری بوده است.اولین تقریراتی که موجود است از زمان درس مرحوم«علامه سید مهدی بحرالعلوم متوفا ۱۲۱۲ق» است، که ایشان کتاب«الوافی» را تدریس مینمود و شاگردش « سید محمد جواد حسینی عاملی ۱۱۶۰- ۱۲۲۸ق» تقریرات ایشان را نگاشته.کتاب «القضا» را سالها پیش یک محقق لبنانی بنام آقای دکتر «حسن سلمان» تحقیق و در موسسة الاسلامیه لشریعة چاپ نموده، و نکته اینکه اگر ملاحظه شود اسامی کتب در این کتاب براساس رموز است و اسامی کتاب ها را با رمز بیان مینماید مثلا «ته» یعنی تهذیب. اول بار «تقى‌الدين، معروف به ابن داوود حلى »معاصر «علامه حلی» رموز را در کتابش جهت اختصار بکار برد، فقها و علمای رجال تا قرن یازدهم و دوازدهم از رمزنویسی استفاده میکردند و بعد بعلت کثرت اشتباه و اغلاط این روش رها شد. و ما این رموز را در کتاب خود«مبادی فقه» توضیح داده ایم، مثلا مکاسب هایی که در قدیم میخواندیم و به خط مرحوم «طاهر خوشنویس» بود اسامی رمزی داشت.کتاب المتاجر شیخ انصاری چاپ تبریز رموز داشت و.
[2] : تحرير الوسيلة (مجلد واحد) نویسنده : الخميني، السيد روح الله ج1 ص829.
[3] : که باز گفتیم اوجه خود فتواست (پاورقی 62) ولی مثلا «فیه تردد » فتوا نیست.یا «احوط» که یعنی میتوانید بقول دیگری در این مسئله رجوع کنید.«احوط» در کلام قدما بسیار کم وارد شده، بطور مثال کتاب«الوسیله» نوشته « ابن حمزه طوسی» را خط به خط بررسی کردم فقط هفت بار کلمه احتیاط بکار می برد.فقهای قدیم اصلا اهل بکار بردن احتیاط در فتوا نبودند، چون یا بدلیل می رسیدند که فتوی میدادند و یا بدلیل نمی رسیدند که فتوای عکس می داند.و احتیاط ها بیشتر از دوره میانی فقه وارد شد.بعضی از معاصرین هم البته زیاد اهل احتیاط نبودند، مثلا مرحوم«شیخ علی اردبیلی» از مدرسین حوزه میفرمود: «میفرمود در رساله عملیه والد ما اصلا احتیاط وجود ندارد» و ایشان همان روش مرحوم «مقدس اردبیلی» را معتقد بود که در کتاب« مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان» خیلی جاها میگوید: «المسألة مشکلة » ولی نمیگوید احتیاط بلکه میگوید ما دلیلی پیدا نکردیم و نحن ابناء الدلیل.
[4] :«مبانی تکملة المنهاج -طبع موسسة إحياء آثار السيد الخوئي» ج۴۱ ص۱۵.
[5] :همان پاورقی ۲.
[6] : تاکید میشود قول دو بزرگوار یکی است و اختلاف فقط در کلمات.
[7] :«آیت الله شیخ محمد مومن ۱۳۱۶-۱۳۹۷ش»: از شاگردان مرحوم «آیت الله العظمی بروجردی» بوده. و فقیه بزرگی است که اگر اشتغال ایشان به مباحث انقلاب و شورای نگهبان و ... نبود قطعا یکی از مراجع تراز اول می بود. ایشان شرحی دارد بر کتاب تحریر الوسیله با نام «مبانی تحریر الوسیله»و در مقدمه آن نوشته اند که این مباحث را برای طلاب متقاضی قضاوت تدریس نموده ام. در بین مقالاتی که در موضوعات فقه مستحدث نوشته شده علمی ترین مقاله متعلق به ایشان است کتابی هم دارد بنام « کلمات سدیده؛ ده رسالهٔ فقهی در مسائل مستحدثه» که حاصل تجمیع مقالات ایشان به عربی و فارسی چاپ شده در مجله فقه اهل بیت علیهم السلام است.دو تن از فقها که واقعا انسانهای ملایی بودند آیت الله شیخ محمد مومن و آیت الله سید محمود شاهرودی و این دو بزرگوار مقام علمی خود را فدای انقلاب نمودند، همانطور که آیت الله مرتضوی حفظه الله فرمودند من تحریر الوسیله را شروع کردم چون شاگردان امام اغلب مشغول امور اجرایی و انقلاب شدند لذا برای زنده نگاه داشتن یاد حضرت امام ره تحریر الوسیله را شروع کردم.
[8] :مباني تحرير الوسيلة المؤمن القمي، الشيخ محمد موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى( ره) ج : 1 ص: 134.
logo