« فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محمدحسن ربانی بیرجندی

1401/07/12

بسم الله الرحمن الرحیم

/مدخل/سماع دعوای مدعی

موضوع: سماع دعوای مدعی/مدخل/

 

این درس در بحث فقه بر اساس مبانی کتاب «تکملة المنهاج» اثر «مرحوم آیت الله العظمی خوئی[1] » می باشد.

و سبک ما چنین است که، ابتدا عبارت و نظر «مرحوم آیت الله العظمی خوئی ره» را بیان میکنیم و سپس به نظریات سایر فقها خواهیم پرداخت.

قبل از ورود در بحث مناسب است با کتاب «تکملة المنهاج» قدری آشنا شویم.

کتاب «تکملة المنهاج» نظریات وفتاوای «مرحوم آیت الله العظمی سید ابو القاسم خویی ره»است که در ضمن تحشیه و تکمیل کتاب «منهاج الصالحین» اثر «آیة الله العظمی سید محسن طباطبایی حکیم ره[2] » بیان شده است، در كتاب «منهاج الصالحین» كه توضيح المسائل «مرحوم آیت الله سيد محسن حكيم» است؛تا آخر باب «ارث» بحث شده و برخى از ابواب فقهى كه كمتر مورد مراجعه‌ى مقلدان بوده مطرح نشده است.و پس از آنکه یکی از شاگردان «مرحوم آیت الله العظمی سید ابو القاسم خویی ره» به نام «شیخ حسن عبدالساتر[3] »؛ به لبنان بازگشت و قاضی شیعیان بیروت شد، از «آيت الله خويى» در خواست نمود که فتاوای خود را در ابواب قضا ، شهادت ، حدود ، قصاص و دیات بیان کنند؛ در نتیجه ایشان فتاواى خود را در مورد پنج مسئله قضا ، شهادت ، حدود ، قصاص و دیات در رساله‌اى مستقل مطرح و با نام «تکملة المنهاج»منتشرنمودند، در واقع این کتاب را به حواشی خود بر «منهاج الصالحین» منضم نمودند. این کتاب(تکملة المنهاج) از جمله دو کتابی است که به قلم شخص آیت الله خویی می باشد،و کتاب دیگر هم که تحریرشخص آیت الله خویی می باشد «البیان فی تفسیر القرآن» است.

بعد از آن علمای بسیاری بر«منهاج الصالحین» حاشیه نگاشته اند مانند آیات عظام «سید علی سیستانی»،«سید محمد روحانی»، «سید محمد صادق روحانی» و...،اما هیچکدام به این پنج باب ورود نکرده اند.مگر «آیت الله العظمی شیخ حسین وحید خراسانی» که کتاب ایشان به همه ابواب پرداخته و حتی مقدمه ایی هم در اعتقادات و اصول دین دارد.

و نکته آخراینکه با توجه به یک تقسیم بندی در مورد کتابهای فقهی این کُتُب به دو قسم تقسیم میشوند: ۱)فتوایی و۲)استدلالی ؛ کتاب «تکملة المنهاج» در زمره کتابهای فقه استدلالی قرار دارد؛ مانند کتاب « جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام» و دو کتاب «منهاج الصاحین» و «تحریر الوسیله» نیز از جمله کتابهای فتوایی می باشد.

 

اعتبار جزم در سماع دعوی

(مسألة 9): يُعتبرُ في سماعِ الدعوى ان تكونَ على نحو الجزم، ولا تُسمعُ إذا كان على نحو الظن أو الاحتمال[4] .

کسی که علیه شخصی ادعایی دارد باید به نزد قاضی برود.چون ادعا نزد غیر قاضی اعتباری ندارد.قبل از ورود به بحث شایسته است نگاهی به لغت «دعوی» داشته باشیم.

بحثی در لغت:

ماده «دعا - یدعوا» ناقص واوی است؛ دَعا یعنی خواند،چنانچه پروردگار عالم فرمود ﴿ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾[5] «دعاه» متعدی است؛ و وقتی به باب افتعال میرود میشود: «ادتعا» در باب افتعال قاعده ایی وجود دارد به نام ابدال[6] پس ادتعا تبدیل به ادعا شده. دعا-یدعوا در لغت به معنای صِرفِ «خواندن» است؛ ولی به باب افتعال که میرود و تبدیل به «ادعا-یَدَّعي» که میشود معنای خاص و لغت فقهی.

حال آیا «دعوي» درست است یا «دعویٰ» «احمد ابن محمد ابن فیومی[7] » میگوید: «دعوي» درست نیست و فقط یک کلمه داریم«دعویٰ» که جمع مکسر آن «دعاوا» صحیح است گرچه در محاورات میگوییم «دعاوی» که در لغت نیامده؛اما در کلمه «فتوا» هم «فتاوی» آمده هم «فتاوا».

اما در اصطلاح فقه[8] :

مرحوم شهید ثانی و فقها چنین بیان کرده اند:

مدعي:به کسی که ادعا دارد واو کسی است که قولش خلاف اصل و خلاف ظاهراست.ظاهرمثلا «ید یا تصرف» که خود أَماره[9] ملکیت است،

مدعیٰ علیه: به شخصی که ادعا بر علیه اوست و او کسی است که قولش موافق اصل و مطابق ظاهر است است.

این تعریف حتی بنا بر تعریف برخی که اصل را به معنای اصول عملیه برداشت کرده اند هم صحیح است.مثل استصحاب، چون تصرف مدعی علیه در مال مثلا استصحاب میشود.

دعویٰ: به بحث و نزاع بین مدعي و مدعیٰ علیه در اصطلاح فقهی میگویند «دعویٰ».

مثلا وقتی بگویم: «کتابی که دست شماست از آن من است» این مطلب میشود «ادعا» و شما میشوید «مدعیٰ علیه» و من میشوم «مدعي» که در فارسی میگویند: «خوانده» و«خواهان».

و این تعریف نزد فقهای شیعه و سنی و نیز حقوقدان ها یکسان است.

ادامه بحث:

حال که تعاریف دقیق مشخص شد وارد عبارت مرحوم خویی میشویم که فرمودند: «يُعتبرُ في سماعِ الدعوى ان تكونَ على نحو الجزم» دعوای مدعي زمانی معتبر است که بگوید جزما من به این ادعا معتقدم که مثلا «مالی که در تصرف فلانی است از آن من است». اما اگر بنحو احتمال و شک باشد بی فایده است.لذا ادعا زمانی نزد قاضی مسموع است که بنحو جزم و یقین باشد.و در ادامه میفرماید: « ولا تُسمعُ إذا كان على نحو الظن أو الاحتمال»این مسأله نیاز به دلیل از قرآن و سنت ندارد،و از همین رو مرحوم مصنف در پاورقی اشاره میکنند: «لان قول المدعي عليه مطابق الأَمارة أو اصل من الاصول العملية ومقتضى اطلاق دليل الحجية فيها لزوم ترتيب الاثر على المدعى ايضا، فلا يجوز له الزام المدعى عليه بشئ.[10] »

«الأَمارة»که توضیحش گذشت مثل:«ید» « أو اصل من الاصول العملية» مثلا مالی که سالهاست در تصرف شماست الان هم استصحاب ملکیت شما میشود.« ومقتضى اطلاقِ دليلِ الحجية فيها لزوم ترتيب الاثرعلى المدعى ايضا،» البته مدعی هم که ادعایی میکند به نحو جزم حتما حجتی دارد و مقتضای داشتن این حجت این است که به ادعایش توجه شود.

پس در اینجا معلوم میشود که دلیل ما بر این مسأله یک برهان عقلی و عرفی است،نیاز نیست همیشه همه مصادر و مبانی در قرآن و سنت آمده باشد. بلکه سیره عقلا هم مورد پذیرش شارع است؛و این مورد از همان موارد است.پایان جلسه اول.


[1] :آیت اللّه العظمی سید ابوالقاسم موسوی خوئی (۱۳۱۷ - ۱۴۱۳ ق)، فقیه، رجالی و مرجع تقلید بزرگ شیعه و از اساتید سرشناس حوزه علمیه نجف بود. از ایشان آثار علمی فراوانی از جمله مجموعه ۲۳ جلدی معجم رجال الحدیث و البیان فی تفسیر القرآن به یادگار مانده است. او شاگردان برجسته ای از جمله سید محمدباقر صدر و میرزا جواد تبریزی را تربیت نموده و خدمات ارزشمندی در جهت گسترش اسلام و احداث مراکز مهم اسلامی و تبلیغی در نقاط مختلف جهان در کارنامه خود دارد.
[2] ۲:سید محسن طباطبایی حکیم (۱۳۰۶-۱۳۹۰ق)، فقیه مجاهد عراقی و مرجع تقلید شیعیان در قرن چهاردهم هجری قمری بود.
[3] :صاحب کتاب «بحوث فی علم الاصول».
[4] ۴:الموسوي الخوئي ابوالقاسم خویی مبانی تکملة المنهاج ج۴۱ ص۱۵، الناشر : مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئي ره‌.
[5] ۵:غافر آیه ۶۰.
[6] ۶:در علم صرف:سه حالت ابدال، قلب، تخفیف همزه واعلال وجود دارد.اعلال مخصوص حروف عله است. تخفیف مربوط به همزه مثلا آمَنَ که أءمن بوده، وقلب مثلا در جابجایی لام الفعل با عین الفعل مثل آبار که جمع إبر که در اصل بئر بوده و بعد قلب صورت گرفته.و ابدال:حرف را بر میداریم و حرف دیگری میگذاریم که خود بر دو قسم است: سماعی مانند ارث که اصل آن ورث بوده از وَرَثَ یَرِثُ یا احد که وحد بوده و...و ابدال قیاسی در سه باب است: ابواب افتعال تفاعل و تَفعل فاء الفعل اگر یازده حرف باشد تای باب تبدیل میشود به آن حرف. که در این باب زیاد کاربرد دارد؛هرجا فاءالفعل دال، ذال، را، زا باشد تاء باب ابدال میگردد.
[7] : احمد بن محمد بن على فيّومى مقرى (متوفای 770ق)، معروف به ابوالعباس فیومی، لغوي، خطیب، فقیه مصری.
[8] 8:متاسفانه در میان علما و فقهای شیعه نوشتن شرح لغات فقهی رایج نبوده؛ولی اهل سنت بر کتب فقهی شرح لغات مینویسند؛مثلا کتاب: المجموع شرح المهذب نوشته محی الدین أبو زكريا يحيى بن شرف النووي (631-676ق) اگر ملاحظه شود فقط دو جلد شرح لغات دارد.یا کتاب المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیرنوشته أبو العباس أحمد بن محمد بن علي الفيومي ثم الحموي، (المتوفى: نحو 770هـ) که مورد استفاده مرحوم شیخ انصاری (۱۲۱۴-۱۲۸۱ق) در کتاب مکاسب است بیع را چنین تعریف میکند: «مبادلة مال بمال» در حالی که در کتب لغت چنین تعریفی نیست، زیرا اصلا روش کتب لغت تعریف نیست، لذا کتاب «المصباح المنیر» کتاب لغت نیست و چون در دسترس بود شیخ اعظم از آن استفاده نموده. و نکته جالب توجه اینکه این تعریف «البیع مبادلة مال بمال» که ما آن را در کتاب خود « تبار شناسی علم اصول فقه » ریشه یابی کرده ایم که این تعریف چنین ریشه ایی را دارد:در کتاب المصباح المنیرنوشته احمد ابن محمد فیومی «متوفی ۷۷۰» که شرح لغات کتاب «فتح العزیز» نوشته عبدالکریم بن محمد رافعى قزوینى (557-623ق) است؛و این کتاب نیز شرحی بر کتاب الوجيز في فقه الإمام الشافعي، تألیف ابوحامد محمد بن محمد غزالی (متوفی 505ق) و کتاب فتح العزیز این تعریف «بیع» را از کتاب «المغنی» تالیف موفق‌الدین بن قدامه مَقدِسى«متوفی ۶۲۰» نقل میکند و ابن قدامه از کتاب «حُلیة العلماء فی معرفه مذاهب الفقهاء» نوشته محمد ابن احمد قفال شاشی «متوفی ۴۲۹-۵۰۷» که در آنجا این عبارت را دارد:«و قالت الاحناف البیع مبادلة مال بمال» یعنی این تعریف متعلق به شاگردان ابوحنیفه است؛و فقهای ما اینقدر در آن نزاع کرده و آن را محل بحث قرار داده اند.و این نتیجه این است که ما رد پای مسائل را نمی دانیم؛ و لذا آیت الله عظما بروجردی که فرموده«تاریخ هر مسآله را باید پیدا کرد» ناظر به این قبیل موارد است.و علامه حلی هم کتاب تذکرة الفقها خود را بسیار ناظر به کتاب فتح العزیز نگاشته مخصوصا بعد از عبادات.
[9] 9:به تفاوت أَماره و إِماره توجه شود، نشانه ظن آور أَماره است.إِماره به معنای امیر بودن است.
[10] : الموسوي الخوئي ابوالقاسم خویی مبانی تکملة المنهاج ج۴۱ ص۱۵ پ ۲، الناشر : مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئي ره‌.
logo