1404/06/23
بسم الله الرحمن الرحیم
واجب تخییری عقلی و شرعی / اقوال درباره واجب تخییری شرعی / اشکالات هر قول / نتیجه مقدماتی و بررسی آراء اصولیان
موضوع: واجب تخییری عقلی و شرعی / اقوال درباره واجب تخییری شرعی / اشکالات هر قول / نتیجه مقدماتی و بررسی آراء اصولیان
مقدمه
• واجب تخییری دو گونه مطرح است:
◦ تخییری عقلی: امر به طبیعت (مثل: اکرم عالماً). عقل میگوید مکلف در تطبیق بر مصادیق آزاد است.
◦ تخییری شرعی: شارع امر میکند به یکی از چند عِدل (مثلاً کفاره افطار عمدی رمضان: روزه ۲ ماه یا اطعام ۶۰ مسکین یا آزاد کردن بنده).
بحث اصلی ما در تخییری شرعی است.
اقوال در واجب تخییری شرعی
قول اول
• واجب تخییری یعنی: «ترک هیچکدام جایز نیست مگر با فعل بدل دیگر»
• مثل: ترک روزهی ۲ ماه فقط وقتی مجاز است که اطعام یا عتق انجام شود.
• اشکال: در واقع اجازه ترک داده شده ← پس چطور واجب است؟
قول دوم
• هر عدل (مثلاً روزه یا اطعام) در ابتدا واجب است.
• با انجام یکی، وجوب از دیگری ساقط میشود.
• اشکال: سقوط وجوب دیگری چگونه توجیه میشود؟ نه به امتثال است (چون انجام نشده) و نه به انتفای موضوع.
قول سوم
• متعلق تکلیف: «أحدهما لا بعینه»
• دو احتمال:
◦ اجمال از حیث مفهوم (احدهما مفهوماً).
◦ اجمال از حیث مصداق (فرد مردد و منتشر).
• فرق با قول اول و دوم: وجوب به خود عِدلها نخورده، بلکه به جامع «احدهما» تعلق گرفته.
قول چهارم (معلوم عندالله)
• واجب تخییری در واقع واجب تعیینی است که نزد خدا معین است.
• نزد مکلف فقط بعد از اختیار یکی معلوم میشود.
• اشکال: واجب بودن واجب تابع اراده مکلف میشود، در حالی که باید تابع امر مولا باشد.
• این قول به اشاعره یا معتزله نسبت داده شده، ولی خودشان هم غالباً از آن تبری جستهاند.
جمعبندی اشکالات
• قول اول: اشکال در «جواز ترک».
• قول دوم: اشکال در «سقوط وجوب غیر به سبب فعل دیگری».
• قول سوم: مشکل در «ابهام متعلق تکلیف».
• قول چهارم: مشکل در «تابع شدن واجب به اختیار مکلف».
۴. نتیجه مقدماتی
• واجب تخییری شرعی محل اختلاف جدی است.
• هنوز باید فرمایشات اصولیان بزرگ (مثل شیخ انصاری، آخوند خراسانی، امام خمینی و دیگران) بررسی شود تا روشن گردد کدام تصویر قابل دفاع است.