« فهرست دروس
درس خارج اصول استاد سید مهدی نقیبی

1404/06/23

بسم الله الرحمن الرحیم

واجب تخییری عقلی و شرعی / اقوال درباره واجب تخییری شرعی / اشکالات هر قول / نتیجه مقدماتی و بررسی آراء اصولیان

 

موضوع: واجب تخییری عقلی و شرعی / اقوال درباره واجب تخییری شرعی / اشکالات هر قول / نتیجه مقدماتی و بررسی آراء اصولیان

مقدمه

     واجب تخییری دو گونه مطرح است:

         تخییری عقلی: امر به طبیعت (مثل: اکرم عالماً). عقل می‌گوید مکلف در تطبیق بر مصادیق آزاد است.

         تخییری شرعی: شارع امر می‌کند به یکی از چند عِدل (مثلاً کفاره افطار عمدی رمضان: روزه ۲ ماه یا اطعام ۶۰ مسکین یا آزاد کردن بنده).

بحث اصلی ما در تخییری شرعی است.

اقوال در واجب تخییری شرعی

قول اول

     واجب تخییری یعنی: «ترک هیچ‌کدام جایز نیست مگر با فعل بدل دیگر»

     مثل: ترک روزه‌ی ۲ ماه فقط وقتی مجاز است که اطعام یا عتق انجام شود.

     اشکال: در واقع اجازه ترک داده شده ← پس چطور واجب است؟

قول دوم

     هر عدل (مثلاً روزه یا اطعام) در ابتدا واجب است.

     با انجام یکی، وجوب از دیگری ساقط می‌شود.

     اشکال: سقوط وجوب دیگری چگونه توجیه می‌شود؟ نه به امتثال است (چون انجام نشده) و نه به انتفای موضوع.

قول سوم

     متعلق تکلیف: «أحدهما لا بعینه»

     دو احتمال:

         اجمال از حیث مفهوم (احدهما مفهوماً).

         اجمال از حیث مصداق (فرد مردد و منتشر).

     فرق با قول اول و دوم: وجوب به خود عِدل‌ها نخورده، بلکه به جامع «احدهما» تعلق گرفته.

قول چهارم (معلوم عندالله)

     واجب تخییری در واقع واجب تعیینی است که نزد خدا معین است.

     نزد مکلف فقط بعد از اختیار یکی معلوم می‌شود.

     اشکال: واجب بودن واجب تابع اراده مکلف می‌شود، در حالی که باید تابع امر مولا باشد.

     این قول به اشاعره یا معتزله نسبت داده شده، ولی خودشان هم غالباً از آن تبری جسته‌اند.

جمع‌بندی اشکالات

     قول اول: اشکال در «جواز ترک».

     قول دوم: اشکال در «سقوط وجوب غیر به سبب فعل دیگری».

     قول سوم: مشکل در «ابهام متعلق تکلیف».

     قول چهارم: مشکل در «تابع شدن واجب به اختیار مکلف».

۴. نتیجه مقدماتی

     واجب تخییری شرعی محل اختلاف جدی است.

     هنوز باید فرمایشات اصولیان بزرگ (مثل شیخ انصاری، آخوند خراسانی، امام خمینی و دیگران) بررسی شود تا روشن گردد کدام تصویر قابل دفاع است.

 

logo