1404/02/07
بسم الله الرحمن الرحیم
امربه شی مقتضی نهی از ضد/ضدخاص/مسأله ترتب/بیان اشکال محقق نائینی بر شمولیت واجبات تدریجی
موضوع: امربه شی مقتضی نهی از ضد/ضدخاص/مسأله ترتب/بیان اشکال محقق نائینی بر شمولیت واجبات تدریجی
در این سخن، بر اساس فرمایش مرحوم نائینی، نکات مهمی درباره اصل وجود ترتب در موارد واجبین تدریجی و درباره اشکالات وارده بر آن مطرح میشود. مهمترین مباحث عبارت است از:
فرمایش مرحوم نائینی:
• ایشان معتقد است که در فرض وجود دو واجب تدریجی (یعنی، یکی در زمان اول، دیگری در زمان بعد)، پیدایش حکم ترتب وجود ندارد.
• چون در مقابل، در موارد دیگر، برای مثال در موارد تزاحم عمومی، پذیرش ترتب معقول است و راهحلی است، اما در اینجا، چنین رابطهای پذیرفته نمیشود.
• اساس استدلال ایشان بر این است که:
◦ امر به حفظ قدرت بر امتثال واجب اهم، یک امر مستقل شرعی نیست، بلکه امر عقلی و مبتنی بر اصل «حفظ قدرت» است.
◦ این حفظ قدرت، نه وضعیت مستقل و شرعی است، بلکه تابع است از اینکه خلاف آن چه را شارع میخواهد، نپذیرد.
اشکال وارد بر فرمایش نائینی:
• اشکال این است که:
◦ فرض نادرستی است که تصور کنیم، امر شرعی به حفظ قدرت، مستقل از حکم شرعی است.
◦ واقعیت این است که، امر شرعی به امتثال باید تعلق گیرد به باید و نبایدهای شرعی، و این در نفس خود، یک امر شرعی مستقل است، و نه یک امر عقلانی غیرمستقل.
◦ در صورت پذیرش این نکته، راه برای استنتاج ترتب باز میشود، چون:
⁃ اگر امر به حفظ قدرت، یک امر شرعی مستقل باشد، و در نتیجه، یکی از مبانی ترتب، یعنی «تعلق امر بر حفظ قدرت»، پذیرفته میشود، دیگر نمیتوان گفت که در موارد تدریجی، نمیتوان رابطه ترتب برقرار کرد.
مبنای پاسخ به اشکال:
• پاسخ این است که:
◦ در فرض وجود واجبین تدریجی، مسئله این است که، موضوع، نه «ایجاد امر به غیر اهم» بلکه، «ترک اهم» است.
◦ یعنی، «در صورت ترک اهم»، موضوع حکم وجود دارد که باید فورا نتیجه بگیریم، و این موضوع را هم شرط «تعلق» میدانیم.
• این نکته، مطابق با کلام کسانی است که معتقدند:
◦ وقتی انسان امر به غیر اهم دارد، یعنی وقتی موضوع، ترک اهم است، و موضوع این است که فرض کنیم، در آن زمان، او مرتکب ترک اهم شده است، در نتیجه، حکم به امر مهم تحقق مییابد.
نتیجه و جمعبندی نهایی:
• بر این اساس، در «واجبین متزاحمین و تدریجی»، تزاحم وجود دارد، و همانطور که در موارد دیگر، ترتب را پذیرفتهشده است، در همین موارد هم باید پذیرفت.
• همانطور که در فرضهای دیگر، پذیرش ترتب باعث رفع اشکال میشود، در موارد تدریجی نیز باید همان رویکرد را داشت.
• در نتیجه، اصل بر این است که، در فرض تدریجی بودن واجبین، رابطه ترتب بین آنها قابل قبول است، و همانگونه که در موارد دیگر، رابطه ترتب، راهگشا است، در همین موارد هم باید پذیرفته شود.