« فهرست دروس
درس خارج اصول استاد سید مهدی نقیبی

1404/02/07

بسم الله الرحمن الرحیم

امربه شی مقتضی نهی از ضد/ضدخاص/مسأله ترتب/بیان اشکال محقق نائینی بر شمولیت واجبات تدریجی

 

موضوع: امربه شی مقتضی نهی از ضد/ضدخاص/مسأله ترتب/بیان اشکال محقق نائینی بر شمولیت واجبات تدریجی

در این سخن، بر اساس فرمایش مرحوم نائینی، نکات مهمی درباره اصل وجود ترتب در موارد واجبین تدریجی و درباره اشکالات وارده بر آن مطرح می‌شود. مهم‌ترین مباحث عبارت است از:

فرمایش مرحوم نائینی:

     ایشان معتقد است که در فرض وجود دو واجب تدریجی (یعنی، یکی در زمان اول، دیگری در زمان بعد)، پیدایش حکم ترتب وجود ندارد.

     چون در مقابل، در موارد دیگر، برای مثال در موارد تزاحم عمومی، پذیرش ترتب معقول است و راه‌حلی است، اما در اینجا، چنین رابطه‌ای پذیرفته نمی‌شود.

     اساس استدلال ایشان بر این است که:

         امر به حفظ قدرت بر امتثال واجب اهم، یک امر مستقل شرعی نیست، بلکه امر عقلی و مبتنی بر اصل «حفظ قدرت» است.

         این حفظ قدرت، نه وضعیت مستقل و شرعی است، بلکه تابع است از اینکه خلاف آن چه را شارع می‌خواهد، نپذیرد.

اشکال وارد بر فرمایش نائینی:

     اشکال این است که:

         فرض نادرستی است که تصور کنیم، امر شرعی به حفظ قدرت، مستقل از حکم شرعی است.

         واقعیت این است که، امر شرعی به امتثال باید تعلق گیرد به باید و نباید‌های شرعی، و این در نفس خود، یک امر شرعی مستقل است، و نه یک امر عقلانی غیرمستقل.

         در صورت پذیرش این نکته، راه برای استنتاج ترتب باز می‌شود، چون:

             اگر امر به حفظ قدرت، یک امر شرعی مستقل باشد، و در نتیجه، یکی از مبانی ترتب، یعنی «تعلق امر بر حفظ قدرت»، پذیرفته می‌شود، دیگر نمی‌توان گفت که در موارد تدریجی، نمی‌توان رابطه ترتب برقرار کرد.

مبنای پاسخ به اشکال:

     پاسخ این است که:

         در فرض وجود واجبین تدریجی، مسئله این است که، موضوع، نه «ایجاد امر به غیر اهم» بلکه، «ترک اهم» است.

         یعنی، «در صورت ترک اهم»، موضوع حکم وجود دارد که باید فورا نتیجه بگیریم، و این موضوع را هم شرط «تعلق» می‌دانیم.

     این نکته، مطابق با کلام کسانی است که معتقدند:

         وقتی انسان امر به غیر اهم دارد، یعنی وقتی موضوع، ترک اهم است، و موضوع این است که فرض کنیم، در آن زمان، او مرتکب ترک اهم شده است، در نتیجه، حکم به امر مهم تحقق می‌یابد.

نتیجه و جمع‌بندی نهایی:

     بر این اساس، در «واجبین متزاحمین و تدریجی»، تزاحم وجود دارد، و همان‌طور که در موارد دیگر، ترتب را پذیرفته‌شده است، در همین موارد هم باید پذیرفت.

     همان‌طور که در فرض‌های دیگر، پذیرش ترتب باعث رفع اشکال می‌شود، در موارد تدریجی نیز باید همان رویکرد را داشت.

     در نتیجه، اصل بر این است که، در فرض تدریجی بودن واجبین، رابطه ترتب بین آن‌ها قابل قبول است، و همان‌گونه که در موارد دیگر، رابطه ترتب، راه‌گشا است، در همین موارد هم باید پذیرفته شود.

 

logo