1403/11/17
بسم الله الرحمن الرحیم
تکرار بعثت در طول تاریخ: مثل مقاومت مردم غزه/معنای بعثت /سوره کهف
موضوع: سوره کهف/معنای بعثت /تکرار بعثت در طول تاریخ: مثل مقاومت مردم غزه
﴿فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى﴾[1]
بعد از این که اصحاب کهف تقاضا کردند از خداوند متعال رحمت کردند و راه رشد را در ارتباط با مشکل آنان خداوند متعال کند به این بیان: ﴿إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا﴾[2] خداوند می فرماید ﴿فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا﴾[3] بر گوش های آن ها زدیم کنایه است و مقصود از این کنایه را بحث خواهیم کرد. فاء مترتب بر تقاضای آن ها بوده است. وبعداز مدت محدود و معدود که سیصد واندی سال طول کشید آن ها را بیدار کردیم وهدف این بوده که آشکار کنیم ﴿لِنَعْلَمَ﴾ که کدامیک از این دو گروه مدت خواب این گروه را ضبط کردند وکدامیک ضابط تر هستند. به طور مفصل خبر این گره را به حق بیان می کنیم
﴿فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ﴾[4]
از ما تقاضای رحمت ویژه کردند.بعضی مفعول الخیام را در تقدیر گرفتند. ما بعد از تقاضا آویختیم خیمه ای را تا مانع رسیدن اصوات بشود تا دریک فضای آرام خوابند. این خیمه، خیمه خواب بوده است و خواب حقیقی این است که گوش نشنود. تا این که مثل پنجره های دو جداره مانع شنیدن صدا بشود خواب را بر آن ها مسلط کردیم. کنایه از این که اعمال قدرت کردیم
علامه طباطبایی:
یک احتمال را زمخشری گفته که پرده های خواب را آویختیم ویک احتمال صاحب مجمع البیان داده که اعمال قدرت کردیم تا گوش های آن ها نشنود ویک احتمال ما می دهیم:آیه می خواهد لطف بی همتای الهی را ترسیم کند. تشبیه معقول می کند به محسوس مثل مادری که بچه را می خواباند با نوک انگشتان آرامش را به فرزند ترزیق می کند این جا هم محبت و لطف و مهربانی بی غیاث وبی نظیر خودمان ولی با یک طعم جدید تری را احساس کنند. این روح های نورانی که از فساد فرار کردند الان نیاز به محبت دارند.
سنین عددا: سال های کم یا دراز را می گوید؟ علامه طباطبایی می گویند بعضی گفتند سال های طولانی. ولی خدا می خواهد بگوید این ها برای ما چیزی نیست یعنی 300سال مدت کمی است ولی از نظر مردم خیلی زیاد است.
«وربما كانت العناية في التوصيف بالعدد هي أن الشيء إذا بلغ في الكثرة عسر عده فلم يعد عادة وكان التوصيف بالعدد أمارة كونه قليلا يقبل العد بسهولة ، قال تعالى : « وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ » يوسف : ٢٠ أي قليلة.وكون الغرض من التوصيف بالعدد هو التقليل هو الملائم للسياق على ما مر فإن الكلام مسرود لنفي كون قصتهم عجبا وإنما يناسبه تقليل سني لبثهم لا تكثيرها» [5]
﴿ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ﴾[6]
3کاربرد دارد:
1. بیدارکردن
2. احیاء موات
3. وقتی یک پیامبری می آید تا مردگان فکری و فرهنگی و اخلاقی را هدایت کند.
بعث یعنی احیاء کردن
رهبر انقلاب اسلامی وقتی در مورد بعثت صحبت کردند فرمودند بعثت یک جریان لحظه ای نیست بلکه یک جریان مستمر است. وقتی کسی تصمیم دارد از غیرت دینی خود در مقابل هجمه متجاوزان به ظاهر مقتدر بایستد این در واقع تکراربعثت پیامبر صلی الله علیه وآله است. پیامبرصلی الله علیه وآله دستورالعمل هایی را برای بعثت و زنده شدن و غیرت دینی را به اعتلا رساندن ارزش های دینی شکوفا کردن و گستراندن انجام دادن که هرجا به کار بسته شود می شود بعثت. فرمودند غزه یک محدوده اندک اما آکنده از اراده این اراده با وجود تانک ها و بمب های کذایی ولی هیچ کدام نتوانست کاری بکند چون این ها با بعثت گره خورده بودند.
﴿لِنَعْلَمَ﴾[7] : تا ما آشکار کنیم وعلم خودمان را در خارج آشکار کنیم. از ازل می دانستیم الان آشکار می کنیم.