1403/07/03
بسم الله الرحمن الرحیم
شرط بلوغ/أركان الإجارة /كتاب الإجارة
موضوع: كتاب الإجارة/أركان الإجارة /شرط بلوغ
اعتبار بلوغ در صحت معامله
کلمات شیخ انصاری وفاضل نقداد مطرح شد.بحث آیه 6سوره نساء مطرح کردیم.
ادله روایی
امام خمینی در کتاب البیع ج2ص19-36دمفصل بحث کردند.امام روایات دال بر نقش بلوغ در صحتمعامله را به دو قسم تقسیم کردند :1.تفسر می کنند ﴿حتی اذا بلغو ا النکاح﴾[1] را؟خود این روایات را از جهت لسان به چند دسته تقسیم می کنند و در نهایت جمع بندی می کنند2.روایات رفع قلم وامثال ذلک.چون بحث را خیلی مستوفی بحث کردند و در جمع روایات خیلی عقلایی بحث کردند می طلبد بر همین مدار حرکت کنیم.
«أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى [عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى] عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: انْقِطَاعُ يُتْمِ الْيَتِيمِ بِالاحْتِلَامِ وَ هُوَ أَشُدُّهُ وَ إِنِ احْتَلَمَ وَ لَمْ يُؤْنَسْ مِنْهُ رُشْدٌ وَ كَانَ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً فَلْيُمْسِكْ عَنْهُ وَلِيُّهُ مَالَهُ.»[2]
یتیم بودن یتیم وججرش و اشدش با احتلام است .اگر برسر حد بلوغ رسید ببینیند رشد درحد متعارف دارد یانه؟ رشد فی الجمله کافی نیست ودر حد اعلی هم لازم نیست ولی باید متعارف باشد .
بررسی سند:
تمام روات وثاقتشان مسلم است.
معجم رجال آقای خویی را ببینیم خوب است.
محمد بن عیسی : محمد بن عیسی عبیدی است که در آن اختلاف است ولی گفته شده وثاقتش در حد اعلی است .
صحیحه عیص بن قاسم
«عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِبَاطٍ وَ الْحُسَيْنِ بْنِ هَاشِمٍ وَ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عِيصِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْيَتِيمَةِ مَتَى يُدْفَعُ إِلَيْهَا مَالُهَا قَالَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهَا لَا تُفْسِدُ وَ لَا تُضَيِّعُ فَسَأَلْتُهُ إِنْ كَانَتْ قَدْ تَزَوَّجَتْ فَقَالَ إِذَا تَزَوَّجَتْ فَقَدِ انْقَطَعَ مِلْكُ الْوَصِيِّ عَنْهَا.»[3]
بررسی سند
( این جا نجوه ملاحظه سند فرق می کند)
طریق شیخ به صفوان که درآخر کتاب من لایحضروآقای خویی در معج ومرحوم علامه در خلاصه ذکر کرده معمولا طریق شیخ به صفوان طریق صحیحی است.
مفاد روایت:
تزویج را کنایه از بلوغ گرفتند با توجه به این که تماس با دختر قبل از 9سالگی حرام است. ازدواج خودش شدت اماره است که به سن بلوغ رسیده.این جا از ولایت پدر خارج می شود وبه ولایت شوهر می رود.
این دو روایت بلوغ را موثر دانستند.
همه روایات را طبق بررسی امام مورد بررسی قرر بدهیم وببینیم آیا دسته بندی ها توسعه پیدا می کند یا نه ئنحوه جمع بین روایاتی که امام دارند آیا طبق نظر ما تمام اسن یا نیست؟