< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/09/12

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /تفسیر آیه 82 سوره مبارکه مائده

 

سخن در آیه شریفه 82 سوره مبارکه مائده بود. استاد فرمودند که فرمول سیاسی در این آیه مطرح شده است که این پیام بسیار مهمی از این آیه شریفه است.

فرمول سیاسی را بیان نمودیم که مقصود کمک گرفتن از نصاری و جذب ایشان در مبارزه با یهود است تا جبهه دشمنی علیه اسلام سبک شود. در واقع ایشان جذب می شوند تا با مسلمین دشمنی نکنند و زحمت مسلمین زیاد نشود. این فرمولی بسیار زیبا و متین در سیاست خارجی است.

چند سال قبل کشیشی از فرانسه که مقام ریاست کشیش های فرانسوی را داشت به ایران و قم سفر کرد و در این سفر استاد محترم ، نکاتی از شخصیت او به دست آورد که در فهم آیه شریفه موثر است. نکات مورد نظر به شرح زیر است :

اول : تسلط کافی به قرآن به حدی که مترجم محترم که از فضلا بودند ، آیات قرآن را برای ایشان ترجمه نمی کردند چرا که کشیش به آیات تسلط داشت.

دوم : به اصول اخلاقی پایبند بود به طوری که اگر کسی قصد داشت با ایشان در جلسات با زبان خارجی سخن بگوید ، مانع می شد و می گفت به احترام سایر حاضرین با زبان فارسی صحبت کنید تا مترجم برای من ترجمه کند.

سوم : توجه و خضوع ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و احترام به شخصیت مقدس ایشان

با توجه به این خصلت ها ، متوجه میشویم که مسیحیان نوعا دلی آماده و نرم دارند که راحت تر به طرف حقیقت حرکت می کنند.

 

جمع بندی آیه هفتم :

نکته 1 : تکبر به حدی خطر دارد ، که اگر در قلب انسان موحد و صالح العمل وارد شود می تواند ، او را به زمین بزند و از طرفی اگر شخصی در مسیر توحید نباشد و عمل صالح چندانی هم نداشته باشد ولی تکبر را دور کند ، موقعیت هدایت پیدا می کند.

حال اگر شخصی در مسیر توحید باشد و عمل صالح داشته باشد و متکبر هم نباشد خدا از چنین شخصی چه انسانی خواهد ساخت.

هر قدر تکبر در وجود انسان باشد به همان مقدار عقب گرد خواهد کرد.

نکته 2 :از این روحیه استکبار حسد و دشمنی و کینه به ثمر میرسد .کمترین اثر حسادت ، عدم ارامش است و کینه ، حسادت شدید است. حسد مقدمه کینه است و با رفع تکبر حسد و نفرت زائل خواهد شد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo