< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/08/21

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /ماجرای فرعون و موسی

 

بحث ما در بیان ماجرای قارون به پایان رسید. اکنون بر اساس آیه 39 سوره مبارکه عنکبوت بحث در ماجرای فرعون و حضرت موسی علیه السلام را آغاز می کنیم.

ابتدا باید بخش های زندگی حضرت موسی علیه السلام را بیان کنیم که البته محل بحث ما بخش چهارم به بعد است.

بخش اول : ماجرای تولد حضرت موسی علیه السلام که فضا بسیار خطرناک بود که هر نوزاد پسری را به قتل می رساندند. اما نکته جالب اینست که همان فرزندی که هدف اصلی بود به امر و تدبیر الهی در منزل فرعون بزرگ شد و در رفاه قصر فرعون زندگی کرد تا 20 سالگی.

بخش دوم : دوران حیات 20 ساله موسی علیه السلام در کاخ فرعون است که دوران رفاه موسی بوده است. اصل حضور و زندگی موسی در قصر هم بر اساس اعجازی بوده که موجب شفای دختر فرعون توسط موسی علیه السلام شده است. اما از جایی به بعد موسی باید از فرعون جدا شود چراکه تحمل دیدن برخی افعال در کاخ را ندارد. از قصر خارج شد و بعد ماجرای پیرمرد بنی اسرائیل و سرباز حکومت فرعون پیش آمد که موسی با مشت سرباز را کشت.

بخش سوم : بعد از قتل سرباز جناب موسی به طرف مدین رفتند و بعد از ماجراهای آشنایی با جناب شعیب ، با دختر کوچک ایشان ازدواج کردند.[1] قرارداد بین جناب موسی و شعیب ده ساله برقرار شد و بناشد جناب موسی ده سال کارگری و خدمت کند. در این مدت ده سال ، دوران طلایی برای جناب موسی بود ، چرا که فرصت استفاده از محضر جناب شعیب را داشت و خود را برای نبوت عامه و بین المللی اماده کرد؟

دو نکته در اینجا قابل استفاده است :

اولا شعیب خیلی اهل بکا بود به همین جهت خداوند موسی را به شاگردی شعیب درآورد.

ثانیا موسی بعد از شاگردی 10 ساله شعیب ، از استاد خود بالاتر رفت که این تجلی قدرت خداست.

بخش چهارم : ده سال قرار بین جناب موسی و شعیب علیهما السلام به پایان رسید. بیان شد بالاتر که این ده سال به جهت ازدواج موسی با دختر کوچک شعیب ، صفورا بوده است. به نظر استاد این ده سال کارگری و سختی کار و خدمت برای موسی به جبران آن بیست سال رفاه در قصر فرعون بوده است و تطهیر صورت گرفته است.

در سوره مبارکه قصص آیه 29 می فرماید : ﴿فَلَمَّا قَضى‌ مُوسَى الْأَجَلَ وَ سارَ بِأَهْلِه‌﴾ بعد پایان یافتن وعده 10 ساله بین دو نبی خدا ، موسی علیه السلام اثاث خود را جمع کرد و آماده حرکت شد. اثاث موسی بعضا وسائل و اشیائی بود که شعیب علیه السلام به او داده بود. مثل شعیب گوسفندان با مشخصات و رنگ خاص را به او هدیه کرد.[2] این مطلب حق شناسی و قدرشناسی شعیب را می رساند. موسی علیه السلام مسیر خود را از بیراهه انتخاب کرد زیرا سابقا شخصی از سربازان فرعون را به قتل رسانده بود.

اما ماجرای مسیر حرکت موسی و تبیین بیشتر آیه در جلسه آینده ان شا الله


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo