< فهرست دروس

درس تفسیر استاد سیدمحمد میراحمدی

1402/07/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر موضوعی/تکبر /تفسیر آیه 7 سوره نوح

 

بحث ما در تکبر بود و به سومین آیه از مجموع آیات در موضوع تکبر رسیدیم.

بحث ما رسید به آیه 7 از سوره مبارکه نوح که نیاز به مقدماتی داشت که پنج نکته را بیان کردیم.

قبل از بیان مطلب ششم ، نیاز است که به این نکته اشاره شود که برای مردم عصر حضرت نوح علی نبینا و اله و علیه السلام لزوما عمر های طولانی در حد 1000 و 2000 سال قابل اثبات نیست. البته قطعا از 100 سال و 150 سال متجاوز بوده است. این مطلب از قرئن موجود مثل اخباری که بیان میکنند که مردم فرزندان خود را نزد جناب نوح می آوردند و با استهزا ، فرزندان خود را از او بر حذر می داشتند.

و اما نکته ششنم : جناب نوح علیه السلام در تمام مدت 950 سال تبلیغ و دعوت خود ، هرگز خسته و نا امید نشد و انگیزه ایشان مثل روز اول باقی ماند. در آیات 5 و 6 همین سوره نوح می فرماید :

﴿قالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمي‌ لَيْلاً وَ نَهاراً﴾[1]

﴿فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعائي‌ إِلاَّ فِرارا﴾[2]

البته در این آیات قید شب و روز کنایه از استمرار است. در هر صورت تلاش و مجاهدت حضرت نوح علیه السلام تمام نشد تا زمنی که دستور عذاب رسید.

نکته هفتم : در مدت 950 سال دوران نبوت حضرت نوح ، تنها 80 نفر به ایشان ایمان آوردند و البته باید این مقدار را به نسبت جمعیت آن عصر مقایسه کنیم. مثلا میگویند در کلاس 10 نفر غائب هستند. اینجا اگر کل جمعیت کلاس 100 نفر باشد ، یک دهم جمعیت غائب است اما اگر جمعیت کلاس 20 نفر باشد ، نصف کلاس غائب هستند. طبق فحص و تحقیقی که استاد فرمودند با توجه به فاصله زمانی جناب نوح تا حضرت ادم علیهما السلام ، می توان گفت به صورت تخمینی و تقریبی جمعیت آن عصر دو میلیون نفر بوده است.

نکته هشتم : از حیث جغرافیایی ، حضرت نوح و جمعیت حاضر در منطقه عراق و شامات سکونت داشته اند و آن سیل عظیم هم در همین منطقه ایجاد شده و کل زمین را فرانگرفته بوده است.

نکته نهم : ابعاد و ساخت و کیفیت و مهندسی ساخت کشتی هم امری الهی بوده است و به فرمان خداوند انجام شده است.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo