1404/08/28
بسم الله الرحمن الرحیم
بررسی تعارض بین ولایت ولی در تربیت با حریم خصوصی افراد/احکام الصبیان /فقه الاسره
موضوع: فقه الاسره/احکام الصبیان /بررسی تعارض بین ولایت ولی در تربیت با حریم خصوصی افراد
درس اخلاق چهارشنبه:
در جهت استنان به سنت سلف صالح نکات اخلاقی بیان می شود.
مردم و مومنین در مواجهه با رذائل اخلاقی مخصوصا حسادت و بخل و تکبر و امثال ذلک سه گروه هستند :
1 – افرادی که توجهی به این مسائل ندارند و خود را رها کرده اند. این گروه که بدون برنامه هستند در این بین له می شوند و دنیا و آخرت را از دست می دهند. وقتی پرده ها کنار رود مشخص می شود که ظلم های جسمانی به خودمان کرده ایم.
2 – افرادی که بی تفاوت نیستند و برنامه دارند ولی برنامه در حد کنترل آثار است. ولی این گروه مشکل را از ریشه حل نکرده اند. مثل کسی که سر درد دارد و فقط داروی مسکّن استفاده می کند که با برطرف شدن اثر دارو دوباره درد شروع می شود. برای این افراد خطر تا آخرین لحظات عمر در کمین است. در لحظه مرگ و احتضار ملکات نفسانی انسان بروز پیدا میکند.
3 – کسانیکه به جنگ رذائل رفته اند، و آن را قلع و قمع کرده اند.
حال چه کنیم که از گروه سوم باشیم؟
اولا رعایت تقوا یعنی واجبات و محرمات را رعایت کنیم. همین را که میدانیم عامل باشیم.
ثانیا مجاهده با نفس داشته باشیم. مجاهده با نفس یعنی جان کندن و تلاش سخت. بزرگان ما رفتند و رسیدند. بعضی افراد ناامید هستند ولی باید بدانند بعضی انسان ها نسبت به مثلا شرب خمر عصمت دارند. همانطور که نسبت به شرب خمر عصمت دارند، می توان نسبت به حسد و تکبر هم به این درجه رسید. مهم این است که انسان تلاش و مجاهده کند و وظیفه همین است.
ثالثا توسل به محضر اهل بیت علیهم السلام و مخصوصا به حضرت صدیقه کبری علیها السلام. از مجالس اهل بیت علیهم السلام غافل نباشیم.
هنر اهل بیت علیهم السلام همین است که عصمت مطلق از همه رذائل داشتند.
اما الفقه :
بخش دوم : روایات باب
در بیان ادله حریم خصوصی بودیم که چند آیه بیان شد. در ادامه به روایات رسیدیم که یک روایت را توضیح دادیم که البته متن آن را بیان خواهیم کرد.
عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي بَرْزَةَ قَالَ: صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ انْصَرَفَ مُسْرِعاً حَتَّى وَضَعَ يَدَهُ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ يُخْلِصِ الْإِيمَانَ إِلَى قَلْبِهِ لَا تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَوْ فِي جَوْفِ بَيْتِه[1]
(به سند مذکور نقل است که رسول خدا صلی الله علیه و اله نماز جماعت را خواندند و سپس بعد از اتمام نماز سریع رفتند و دست را بر روی درب مسجد گذاشتند و سپس با صدای بلند فرمود ای گروه مردمی که به زبانش ایمان اورده است ولی در قلبش خالص نشده است، دنبال عیوب مومنین نباشید که هرکس دنبال عیوب مردم باشد ، خدا هم عیوب او را دنبال می کند و هرکس خدا عیوب او را دنبال کند مفتضح می شود حتی اگر در داخل منزلش باشد)
در این روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با آن حالت به مردم تذکر می دهد که در پی امور پنهانی مومنین نباشید.
عورات یعنی امور پنهانی مردم و لذا به اعضای خصوصی افراد عوره میگویند چرا که همیشه پنهان است.
علی ای حال اگر کسی در پی عورات مردم باشد، خدا از او انتقام می گیرد و در پستوی خانه هم خدا انتقام را می گیرد.
در هر صورت حریم خصوصی روشن شد که ما لایرضی صاحبه افشائه باشد و در این روایت قطعا عورت افراد و عیوب پنهانی مشمول حریم خصوصی است.
عورت در واقع به معنای امور پنهانی و مخفی اشخاص می باشد که در اینجا قهرا کنایه از همان مقوله حریم خصوصی افراد می باشد که در این روایت هم اصل حریم خصوصی ثابت می شود و هم اینکه شرعا ورود به آن منع و نهی شده است و جالب اینجاست که در این روایت مدعا مطلق است و همه روابط خانوادگی و اجتماعی را شامل میشود یعنی فرقی ندارد مومنی همسر یا فرزند یا همسایه یا هر مومنی باشد.