1403/02/18
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب الحج // وجوب حج // حج صبی
موضوع: کتاب الحج // وجوب حج // حج صبی
در بحث حج رسیدیم به امر چهارم از امور چهارگانه و آن عبارت بود از اینکه حج صبی مجزی از حجة الاسلام نیست.
صبی اعم از ممیز و غیرممیز وقتی در دوران صباوت حج انجام داد چه به او حج خورانده شود و چه خود انجام دهد مجزی نیست و زمانی که بالغ شد در صورت داشتن شرایط باید حجة الاسلام را بجا آورد این مساله باید منقح شود یعنی فتاوایی که میبینیم باید پیگیر شویم که از کجا آمده حج صبیان با اینکه حج بوده چرا باید بعد از بلوغ دوباره انجام گیرد؟
این بحث دارای دو مرحله است :
مرحله اول باید بدانیم اصل اولی اجزا است یا عدم اجزا
ما باشیم و تحلیلات عقلی و توجیهاتی که روی ادله انجام میدهیم اصل عملی را چه میدانیم ؟
اگر اصل اولی را اجزا دانستیم و بعد روایات گفتند عدم اجزا میگوئیم در اینجا مشکلی پیش نمیآید اصل اول اجزا بوده است اما در شریعت نصوصی داریم که میگویند مجزی نیست.
در نگاه ابتدایی و فقط با وجود روایاتی که عنوان میداشت به ممیزین بگوئید مُحرم شوند و حج انجام دهند این سوال پیش میآید که حج صبی ممیز که مُحرم شده است و حج را انجام داده با فرض بر این مساله که شارع مقدس بیان داشته صبیان ممیزین حج بجا آورند و ما صحت این کلام را اثبات کردیم که ادله(ایات و روایات) میگوید حج ممیز صحیح است در اینجا حجی که شارع طلب نموده است انجام گرفته و دیگر معنا ندارد که بعد از بلوغ دوباره از او حج بخواهد طبق قاعده اولی آنچه صبی ممیز آورده مأتی به و مطابق با مأمور به است حال از جهت قاعده به چه دلیل بگوئیم مجزی نیست ؟
در مرحله دوم باید برگردیم به ادله ای که عنوان شد در این باب