« فهرست دروس
درس خارج اصول استاد عبدالمجید مقامی

1404/07/21

بسم الله الرحمن الرحیم

آراء مختلف درباره ی نهی در عنوان مساله/نهی در عنوان مساله شامل چه نوع نهی می شود؟ /نواهی

 

موضوع: نواهی/نهی در عنوان مساله شامل چه نوع نهی می شود؟ /آراء مختلف درباره ی نهی در عنوان مساله

 

بحث ما درباره ی نهی هست که در عنوان مساله آمده هست شامل چه نوع نهی میشود؟ نهی تحریمی ،تنزیهی،نهی غیری اصلی،نهی غیری تبعی و......

در اینجاء آراء مختلفی وجود داشت:

الف)صاحب کفایة(ره):ایشان معتقدند نهی در عنوان مساله شامل تمام نهی ها می شود.

ب)نظر شیخ انصاری(ره) : ایشان معتقدند نهی در عنوان مساله شامل نهی تحریمی می شود فقط.

ج)نظریِّة مختار: نهی در عنوان مساله عام هست وشامل نهی تحریمی وتنزیهی هم داخل هست ونزاع در آن متوقف بر دو مطلب است:

اصولیون عنوان مساله را دو گونه مطرح کردند:

الف)گروهی به صورت اقتضاء مطرح کردند مثل صاحب کفایة ومحقق عراقی ومحقق نائینی و...

که گاهی مصدری آورده شده و گاهی مضارع آورده اند .

ب)گروهی دیگر مثل شیخ ظوسی در عِدَّة الاصول وفاضل تونی و....که اگر به نحو دلالت مطرح شد نهی غیر تبعی از محل نزاع خارج است چون این نوع نهی خطابی ولفظی ندارد تا بحث دلالتش مطرح شود.

ولی اگر تعبیر به اقتضاء شده گاهی به معنای است که اینگونه می شود:نهی عن الشیئ عین فساد آن است، باز هم از محل نزاع خارج است واگر به معنای لزوم باشد، یعنی داخل در نزاع هست که گاهی نهی از شیئ شامل تمام اقسام نهی داخل در نزاع هست.

اما عامل دوم این است وقتی که نهی غیری تبعی که قبلاً گفتیم مانع از به فعلیَّت رسیدن امر می شود که نهی داخل در نزاع هست چون در اینجا دو مبنا وجود دارد:

الف)حسن ذاتی صلاة مدت آن کافی است ونیازی به امر ندارد.

ب)برای صحت صلاة نیاز به امر است وحسن ذاتی صلاة کفایت نمی کند که در اینجا صلاة

عامل دوم: وقتی ما قائل شدیم نهی تبعی غیری مانع از به فعلیَّت رسیدن امر به صلاة شد بر مبنای

*پس کدامیک از اقسام نهی داخل در نزاع هست وابست به دو تا عامل است:

الف)عامل ذاتی صلاة کفایت می کند و عنوان مساله از نظر ما اقتضاء است.

امر چهارم از امور مقدماتی:ما گفتیم که عنوان مساله این است که نهی عن الشیئ هل یقتضی فساده او لا؟ و مراد از شیئ دو چیز است:عبادات ومعاملات

مراد ازعبادات در اینجا چیست؟

اختلافی است :افرادی مثل صاحب کفایة می گویند:مراد از عبادت یک عملی که امر داشت عبادت محسوب می شود مثل صوم عیدین بجای نهی اگر امر می داشت عبادت محسوب می شود.یا صلاة حائض اگر نهی نداشت عبادت محسوب می شود

برای جا افتادن بحث یک بحث مقدماتی مفصلی مطرح است که می ماند برای فردا.

 

logo