99/09/17
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه 3:
مشکل در جمع بین امر و نهی از 7 ناحیه قابل فرض است
الف) حُب و بغض نسبت عمل
ب) مصلحت و مفسده موجود در عمل
ج) اراده و کراهت نسبت به عمل
د) انشاء امر و انشاء نهی نسبت به عمل
ه) تعلق بعث اعتباری و زجر اعتباری به یک عمل
و) تعلق وجوب و حرمت به یک عمل
ز) امکان انجام و ترکِ هم زمان یک عمل (مقام امتثال)
از این 7 ناحیه، یک ناحیه (تعلق وجوب و حرمت)، از امور انتزاعی است چرا که وجوب و حرمت دو مفهوم هستند که از بعث و زجر اعتباری انتزاع می شوند.
دربارهی «جمع بین انشاء امر و انشاء نهی» هم چون این دو، دو اعتبار هستند – گفته شده است- که جمع بین دو اعتبار متضاد ممکن است چرا که اگر چه متعلق این اعتبارات، در تضاد با یکدیگر هستند ولی نفس اعتبارات تضادی با یکدیگر ندارند.[1]
اما در 5 ناحیه دیگر، نزاع قابل فرض است.
پس وقتی یک عمل (صلوۀ در دار غصبی) بخواهد هم مورد امر باشد و هم مورد نهی، جای این سوال باقی است که:
الف) چگونه مولا این عمل را هم محبوب می دارد و هم مبغوض
ب) چگونه این عمل هم مصلحت دارد و هم مفسده
ج) چگونه مولا نسبت به این عمل هم اراده دارد و هم کراهت
ه) چگونه مولا نسبت به این عمل هم بعث اعتباری کرده است و هم زجر اعتباری
ز) چگونه مکلف هم این عمل را ترک کند و هم انجام دهد.
ما می گوییم:
1. درباره اینکه تضاد احکام در حقیقت در کدام یک از نواحی است و در کدام یک از این نواحی تضادی نیست و آیا در حوزه اعتبارات هم این تضاد قابل تصویر است، در ضمن مباحث به طور مفصل سخن خواهیم گفت.