98/07/10
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه ششم:
حضرت امام به عنوان ششمین مقدمه از مقدمات بحث خطابات قانونیه می نویسند:
«المقدّمة السادسة: أنّ الأحكام الشرعيّة غير مقيّدة بالقدرة لا شرعا و لا عقلا.» [1]
توضیح:
قدرت عقلی قید برای حکم شرعی نیست؛ نه شارع حکم را به آن مقیّد کرده است و نه عقل چنین کرده است.
ما می گوئیم:
1. برای فهم بهتر فرمایش امام لازم است اشاره کنیم که گاه در اصطلاح گفته می شود که قدرت دو نوع است، قدرت عقلی و قدرت شرعی:
و برای قدرت شرعی چنین مثال آورده می شود که: اگر شارع گفت کسی حق ازدواج دوّم دارد که در ازدواج اوّل خود شرط نکرده باشد که دیگر ازدواج نمی کند، در این صورت شارع گفته است «کسی قدرت بر ازدواج دوّم دارد که به سبب شرط، خود را عاجز نکرده باشد»
در این مثال، روشن است که انسان عقلاً قادر است که ازدواج کند ولی به سبب شرط خود را قانوناً عاجز کرده است. و چون ازدواج دوّم مشروط و مقیّد به صورتی است که آدمی شرط نکرده باشد. پس گویی دلیل جواز ازدواج دوّم مقیّد به قدرت شرعی است و قدرت شرعی (مثل قطع موضوعی) قابل تضییق است.
2. همچنین تقیید یک حکم به قدرت هم چند نوع است: گاه شارع در لسان همان دلیل که حکم را بیان می کند، قید را هم می آورد (مثل استطاعت برای حج) و گاه در لسان آن دلیل، تقیید به قدرت را مطرح نمی کند. در این صورت گاه دلیل شرعی دیگری چنین تقییدی را مطرح می کند و گاه عقل چنین تقییدی را مطرح می سازد و عقل هم گاه کشف می کند تقیید را و گاه مستقلا حکم به تقیید می کند: