« فهرست دروس
درس خارج فقه استاد حسن خمینی

95/11/10

بسم الله الرحمن الرحیم



جمع بندی بحث کاشت ناخن:

الف) کاشت ناخن فی حدّ نفسه حرمت ندارد.

ب) اگر مصداق تزیین است، مستحب است.

ج) اگر جنس ناخن از طلا باشد، چون تزیین به طلا برای مرد حرام است، اگر تزیین صدق کند، بر مرد حرام است. (البته باید به حکم طلا در نماز هم عنایت داشت).

د) اگر جنس ناخن از ابریشم باشد، چون آنچه حرام است لبس حریر است، کاشت آن حرام نیست.

هـ) ستر ناخن کاشته شده اگر عرفاً باعث نظر به ریبه نیست، واجب نیست.

و) اگر کاشت ناخن، مصداق تدلیس است، حرام است.

ز) اگر ناخن کاشته شده، عرفاً جزء بدن به حساب آید، کاشت آن مانعی ندارد؛ ولی در غیر این صورت:

ح) اگر کاشت ناخن مورد ضرورت است حتی اگر مانع وضو و غسل باشد اشکالی ندارد.

ط) اگر کاشت ناخن مانع وضو نیست (یا به این جهت که آب زیر آن می‌رود و یا به این جهت که در موقع لزوم غسل و وضو به راحتی قابل برداشته شدن است) اشکالی ندارد.

ی) اگر کاشت ناخن مانع وضو می‌باشد و ضرورتی هم در کار نیست و امکان برداشته شدن آن نیست، حرام است.

ک) اگر برداشتن ناخن کاشته شده، موجب عسر و حرج است، کاشت آن طبق مبنای امام در لاحرج حرام است.

ل) ولی طبق مبنای مشهور اگر مکلف ملتزم شود که تحمل حرج کند و وضو بگیرد، کاشت آن جایز است.

کاشت مو:

از آنچه درباره کاشت ناخن خواندیم، می‌توانیم حکم کاشت مو را هم استفاده کنیم، توجه شود کاشت مو ظاهراً به داخل کردن ریشه مو به داخل پوست است.

و لذا مانع وصول آب به پوست نمی‌شود. ظاهراً این عمل مشکلی ندارد و می‌تواند به سبب اینکه تزیین است مستحب باشد.

نصب مژه و مو:

امروزه در مقام تزیین، گاه مژه‌های مصنوعی را روی مژه می‌چسبانند، حکم این مسئله هم از آنچه در بحث کاشت ناخن گفتیم معلوم می‌شود:

الف) اصل این کار اگر تزیین است مستحب است.

ب) اگر عرفاً باعث نظر همراه با ریبه می‌شود، ستر آن واجب است.

ج) احکام مربوط به مانعیت آن از وضو همانند بحث کاشت ناخن است.

اما در این‌باره باید توجه کرد که اگر چیزی به موی آدمی چسبیده آیا ازاله آن در وضو لازم است. و آیا شستن مو به طور کامل در غسل و وضو واجب است یا اگر پوست را بتوان شست، لازم نیست مو را شست؟ بحث را باید در مباحث طهارت پی گرفت.

 

لاک زدن:

از آنچه درباره بحث کاشت ناخن گفتیم، حکم لاک زدن هم معلوم می‌شود.

 

موزدایی:

موزدایی ممکن است بوسیله تیغ زدن، استفاده از دارو یا استفاده از موم یا لیزر و یا به وسیله بند انداختن باشد.

فی حد نفسه این کار حرام نیست ولی ممکن است به دو جهت شبهه حرمت در آن حاصل شود. یکی اینکه در برخی از صورت‌ها موجب تغییر خلقت می‌شود (استفاده از لیزر باعث ریزش همیشگی مو می‌شود) و دیگری در برخی موارد اجرای آن مستلزم نظر به عورت غیر شود.

در مباحث تنظیم خانواده به طور مفصل عدم حرمت تغییر خلقت را ثابت کرده‌ایم و در همان جا حرمت نظر به عورت غیر را نیز اثبات نمودیم.

نکته پایانی بحث آرایش:

باید توجه داشت که آرایش زن و مرد اگر توسط جنس مخالف انجام شود، می‌تواند مستلزم حرام باشد، چراکه نظر دقیق (که لازمه آرایش است) به جنس مخالف می‌تواند مستلزم مفسده و ریبه نوعی شود، اگر چه گفته‌ایم نظر به وجه و کفین اجنبیه حتی اگر با آرایش باشد حرام نیست و این عمل مستلزم لمس اجنبیه هم نیست چراکه می‌تواند با دستکش صورت پذیرد. این بحث را باید در مباحث نکاح و در بحث نظر مورد عنایت قرار داد.

هذا تمام الکلام در مسائل مربوط به آرایش.

 

logo