1404/02/27
بسم الله الرحمن الرحیم
مسئله چهارم: مسئله نهی از عبادت و معامله- مقام اوّل: نهی از عبادت/ غیر مستقلّات عقلیّه/ملازمات عقلیّه
موضوع: ملازمات عقلیّه/ غیر مستقلّات عقلیّه/ مسئله چهارم: مسئله نهی از عبادت و معامله- مقام اوّل: نهی از عبادت
دلیل پنجم:
صغریٰ: شرط صحّت عبادت، تمکّن مکلّف از اتیان عبادت با قصد قربت است (عبادت در صورتی صحیح است که مکلّف در مرحلهی اوّل متمکّن از اتیان عبادت با قصد قربت باشد و در مرحلهی دوّم، عبادت را با قصد قربت اتیان کند).
کبریٰ: تمکّن مکلّف از اتیان عبادت با قصد قربت، در عبادت منهیّه منتفی است (اگر نهی از عبادت به مکلّف برسد، وصول نهی کاشف از تمامیّت مبادی و مقدّمات نهی است و از جملهی مبادی، مبغوضیّت فعلیّه عبادت است و با احراز مبغوضیّت فعلیّه عبادت، مکلّف عاجز از اتیان عبادت با قصد قربت خواهد بود).
نتیجه: شرط صحّت عبادت، در عبادت منهیّه منتفی است و با انتفاء شرط، صحّت عبادت منهیّه نیز منتفی خواهد بود.
دلیل ششم:
صغریٰ: شرط صحّت عبادت، صلاحیّت برای تقرّب است (با همان توضیحی که در دلیل دوّم ارائه شد).
کبریٰ: صلاحیّت برای تقرّب، در عبادت منهیّه منتفی است (اگر نهی از عبادت به مکلّف برسد، از جملهی آثار وصول نهی، قبح عقلی معصیت یعنی قبح عقلی اتیان عبادت منهیّه است و فعلی که قبیح است، مبعّد از مولا است و عملی که مبعّد از مولا است، مقرّب به مولا نیست چون مقرّب و مبعّد، ضدّان هستند و ضدّان، قابل اجتماع نیستند).
نتیجه: شرط صحّت عبادت، در عبادت منهیّه منتفی است و با انتفاء شرط، صحّت عبادت منهیّه نیز منتفی خواهد بود.
آدرس جلسه بعد:
نهایة الافکار ج۱ ص۴۵۳: الاوّل: عدم المجال لتوهّم دلالته و اقتضائه للفساد ..... الوجه الثانی.