« فهرست دروس
درس خارج اصول استاد قادر حیدری فسائی

1403/09/28

بسم الله الرحمن الرحیم

ملازمات عقلیّه/ غیر مستقلّات عقلیّه/ مسئله سوّم: مسئله ضدّ / جهت دوّم: عنوان مسأله ضدّ

موضوع: ملازمات عقلیّه/ غیر مستقلّات عقلیّه/ مسئله سوّم: مسئله ضدّ / جهت دوّم: عنوان مسأله ضدّ

بحث دوّم: درباره‌ی ضدّ خاصّ. در این بحث، هفت نظریّه وجود دارد.

الف: عدم اقتضاء. مثلاً ازل النجاسة عن المسجد مقتضی نهی از صلوة نیست.

ب: اقتضاء به نحو عینیّت. مثلاً حرّک عین لا تسکن است.

ج: اقتضاء به نحو تضمّن. مثلاً نهی از صلوة جزء معنای ازل النجاسة عن المسجد است. (مطارح الانظار طبع قدیم ص۱۲۱)

د: اقتضاء به نحو التزام لفظی. مثلاً با تصوّر وجوب ازاله، نهی از صلوة به تصوّر می‌آید.

ه‌ : اقتضاء به نحو التزام عقلی. مثلاً با تصوّر وجوب ازاله و نهی از صلوة، به مجرّد تصوّر این دو و یا به ضمیمه‌ی دلیل، قطع به ملازمه بین این دو پیدا می‌شود.

و: امر به شیئ مقتضی عدم امر به ضدّ خاصّ است نه نهی از ضدّ خاصّ. مثلاً ازل النجاسة عن المسجد مقتضی عدم امر به صلوة است نه نهی از صلوة.

ز: اگر ضدّ خاصّ از اسباب امتناع عقلی مأمور به باشد، امر به شیئ مقتضی نهی از ضدّ خاصّ است کالاعراض عن المسجد المانع عن الازالة و اگر ضدّ خاصّ از اسباب امتناع شرعی مأمور به باشد، امر به شیئ مقتضی نهی از ضدّ خاصّ نیست کالاشتغال بالصّلوة المانع عن الازالة.

نتیجه: شرط صحّت عنوان مسأله، متوقّف بر تعمیم کلمه‌ی اقتضاء است. قال المحقّق الحکیم انّ الموجب لهذا التعمیم مضافا الی اطلاق لفظ الاقتضاء، وجود الاقوال فانّه ..... (حقائق الاصول ج۱ ص۳۰۲).

logo