1404/02/30
بسم الله الرحمن الرحیم
خمر-رجوع به روایات-طائفه دوّم/نجاسات/کتاب الطهارة
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خمر-رجوع به روایات-طائفه دوّم
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکتهی الف: سند روایت طبق نسخهی قرب الاسناد عبارت است از: عبد الله بن جعفر الحمیری عن محمّد بن الولید عن عبد الله بن بکیر. حمیری، امامی و ثقه و محمّد بن الولید البجلی الخزاز نیز امامی و ثقه (رجال نجاشی ص۳۴۵) و عبد الله بن بکیر، ثقه غیر امامی است. بنابراین، روایت طبق نسخهی قرب الاسناد موثّقه است.
نکته ب: مرحوم شیخ طوسی در تهذیب و استبصار روایت را از سعد بن عبد الله القمی نقل فرموده. سند شیخ به این راوی در مشیخهی تهذیب ص۷۳ و در مشیخهی استبصار ص۳۲۵ آمده. سند شیخ به این راوی، صحیح است و با توجّه به اینکه دو راوی اوّل در سند روایت، امامی و ثقه و دو راوی اخیر، ثقه غیر امامی هستند، روایت طبق نسخهی تهذیب و استبصار نیز موثّقه است (ملاذ الاخیار ج۲ ص۴۳۰، استقصاء الاعتبار ج۳ ص۳۱۰، کشف الاسرار ج۳ ص۵۰۱).
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
دلالت روایت بر طهارت موضوع مورد سؤال، واضح است.
روایت سوّم: روایت حسن بن ابی ساره از مولا ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی تهذیب: عنه (سعد بن عبد الله) عن احمد بن محمّد عن الحسن بن علی بن فضّال عن عبد الله بن بکیر عن صالح بن سیابة عن الحسن بن ابی سارة قال: قلت لابی عبد الله علیه السّلام انّا نخالط الیهود و النصاری و المجوس و ندخل علیهم و هم یأکلون و یشربون فیمرّ ساقیهم فیصبّ علی ثیابی الخمر فقال لا بأس به الّا ان تشتهی ان تغسله لاثره (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۸۰).
۲) نسخهی استبصار: سند و متن روایت در استبصار مثل تهذیب است با اختلافی قلیل در متن (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۱۹۰).
۳) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است (وافی ج۶ ص۲۲۱).
۴) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۳ ص۴۷۱).
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکته الف: مرحوم شیخ طوسی در تهذیب و استبصار روایت را از سعد بن عبد الله القمی نقل فرموده. سند شیخ به این راوی، صحیح است.
نکته ب: روایت طبق نسخهی تهذیب و استبصار، موثّقه است. چون راوی اوّل و دوّم و ششم، امامی و ثقه و راوی سوّم و چهارم، ثقه غیر امامی هستند و صالح بن سیابة اگر چه مجهول است (استقصاء الاعتبار ج۳ ص۳۱۰) ولی به خاطر نقل عبد الله بن بکیر از او، ثقه خواهد بود.
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
دلالت روایت بر طهارت موضوع مورد سؤال، واضح است.