1404/02/29
بسم الله الرحمن الرحیم
خمر-رجوع به روایات-طائفه دوّم/نجاسات/کتاب الطهارة
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خمر-رجوع به روایات-طائفه دوّم
نکته ب: در تهذیب آمده: احمد بن محمّد بن عیسی عن ابی عبد الله البرقی عن محمّد بن ابی عمیر (ابی عبد الله البرقی همان محمّد بن خالد برقی است) و در استبصار آمده: احمد بن محمّد بن عیسی عن احمد البرقی عن محمّد بن ابی عمیر (احمد البرقی همان احمد بن محمّد بن خالد برقی است).
در معجم الرّجال ج۱۵ ص۳۰۲ و در الموسوعة الرجالیّة ج۵ ص۱۴۹ و ج۹ ص۸۵ آمده: نسخه تهذیب، صواب است چون احمد بن محمّد بن عیسی از احمد برقی نقل روایت نمیکند و احمد برقی بدون واسطه پدر از محمّد بن ابی عمیر نقل روایت نمیکند. (ملاذ الاخیار ج۲ ص۴۳۰)
نکته ج: مرحوم شیخ در تهذیب و استبصار روایت را از احمد بن محمّد بن عیسی نقل فرموده. در مباحث قبل دربارهی سند شیخ به این راوی بحث شد. روایت طبق نسخهی تهذیب و استبصار، صحیحه است چون تمامی رواة، امامی و ثقه هستند (ملاذ الاخیار ج۲ ص۴۳۰، کشف الاسرار ج۳ ص۵۰۱).
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
از طرفی روایت دلالت دارد بر اینکه صلوة در ثوبی که خمر به آن اصابت کرده، قبل از غسل ثوب، جایز است. از طرفی دیگر جواز صلوة در ثوب کذائی قبل از غسل، با توجّه به قرائن خارجیّه دلالت بر طهارت ثوب و نتیجتاً طهارت خمر دارد. بنابراین، روایت دلالت بر طهارت خمر دارد و قدر متیقّن از خمر، موضوع مورد سؤال است و توجّه باشد که ثوب، فاقد خصوصیّت است.
روایت دوّم: روایت عبد الله بن بکیر از مولا ابی عبد الله علیه السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی قرب الاسناد: محمّد بن الولید عن عبد الله بن بکیر قال: سأل رجل ابا عبد الله علیه السّلام و انا عنده عن المسکر و النبیذ یصیبان الثوب قال لا بأس به (قرب الاسناد ص۱۷۲).
۲) نسخهی تهذیب: روی سعد بن عبد الله عن احمد بن محمّد عن الحسن بن علیّ بن فضّال عن عبد الله بن بکیر قال ..... تا آخر متن قرب الاسناد با اختلافی قلیل (تهذیب، تحقیق خرسان، ج۱ ص۲۸۰).
۳) نسخهی استبصار: سند و متن روایت در استبصار مثل تهذیب است (استبصار، تحقیق خرسان، ج۱ ص۱۹۰).
۴) نسخهی وافی: سند و متن روایت در وافی مثل تهذیب است. (وافی ج۶ ص۲۲۱).
۵) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل تهذیب است (وسائل، طبع آل البیت، ج۳ ص۴۷۱).
توجّه:
در وسائل اشاره شده که حمیری در قرب الاسناد نیز این روایت را نقل فرموده است.
۶) نسخهی بحار الانوار: سند و متن روایت در بحار مثل قرب الاسناد است (بحار، طبع بیروت، ج۷۷ ص۹۶).