1404/02/24
بسم الله الرحمن الرحیم
خمر-رجوع به روایات-طائفه اوّل/نجاسات/کتاب الطهارة
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خمر-رجوع به روایات-طائفه اوّل
روایت هشتم: روایت علی بن جعفر علیهما السّلام از مولا موسی بن جعفر علیهما السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی مسائل علی بن جعفر: و سألته عن الشرب فی الاناء یشرب فیه الخمر قدح عیدان او باطیة أ یشرب فیه قال اذا غسل فلا بأس (مسائل علی بن جعفر ص۱۵۴).
۲) نسخهی قرب الاسناد: عبد الله بن الحسن عن جدّه علی بن جعفر عن اخیه موسی بن جعفر علیه السلام قال: و سألته ..... و سألته عن الشراب فی الاناء یشرب فیه الخمر قدح عیدان او باطیة قال: اذا غسله فلا بأس (قرب الاسناد ص۲۷۲).
۳) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل قرب الاسناد است با اختلافی قلیل در متن (وسائل، طبع آل الیبت، ج۲۵ ص۳۶۹).
توجّه:
در ذیل روایت آمده است: و رواه علی بن جعفر فی کتابه و کذا الّذی قبله.
۴) نسخهی بحار الانوار: سند و متن روایت در بحار مثل مسائل است (بحار، طبع بیروت، ج۱۰ ص۲۷۰)
توجّه:
روایت در بحار ج۷۷ ص۱۶۰ از مسائل و قرب الاسناد نقل شده است.
۵) نسخهی مستدرک الوسائل: سند و متن روایت در مستدرک مثل قرب الاسناد است با اختلافی قلیل در متن (مستدرک، ج۲ ص۵۸۹)
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
نکته الف: در مسأله نجاست کلب اثبات شد که روایت طبق نسخهی مسائل علی بن جعفر، صحیحه است.
نکته ب: در همان مسأله نجاست کلب اثبات شد که روایت طبق نسخهی قرب الاسناد، ضعیف است.
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
دلالت این روایت بر نجاست موضوع مورد سؤال، واضح است.
روایت نهم: روایت علی بن جعفر از مولا موسی بن جعفر علیهما السّلام.
بحث اوّل: دربارهی نسخههای روایت.
۱) نسخهی مسائل علی بن جعفر: سألته عن النضوح یجعل فیه النّبیذ أ یصلح للمرأة ان تصلّی و هو علی رأسها قال لا حتّی تغتسل منه (مسائل علی بن جعفر ص۱۵۱).
۲) نسخهی قرب الاسناد: عبد الله بن الحسن عن جدّه علی بن جعفر عن اخیه موسی بن جعفر علیه السّلام قال: و سألته ..... و سألته عن النضوح ..... تا آخر متن مسائل (قرب الاسناد ص۲۲۵).
۳) نسخهی وسائل الشیعة: سند و متن روایت در وسائل مثل قرب الاسناد است با اختلافی قلیل در متن (وسائل، طبع آل البیت، ج۳ ص۴۷۳).
توجّه:
این روایت در وسائل ج۲۵ ص۳۸۰ از کتاب علی بن جعفر نقل شده است.
۴) نسخهی هدایة الامّة: سئل ابو الحسن علیه السّلام عن النضوح ..... تا آخر متن مسائل (هدایه، ج۸ ص۲۳۹).
۵) نسخهی بحار الانوار: این روایت در بحار ج۱۰ ص۲۶۹ و ج۶۳ ص۴۹۲ از کتاب مسائل علی بن جعفر و در بحار ج۷۷ ص۹۷ از قرب الاسناد و از کتاب مسائل نقل شده است.
بحث دوّم: دربارهی سند روایت.
بحث سند در این روایت مثل بحث سند در روایت سابق است.
بحث سوّم: دربارهی دلالت روایت.
از طرفی جواز صلوة متوقّف بر غسل نضوحی شده که نبیذ در آن ریخته شده است. از طرفی دیگر عرف متشرّعه از غسل نضوح کذائی، نجاست نضوح و نتیجتاً نجاست نبیذ میفهمد. بنابراین، روایت دلالت بر نجاست نبیذ میکند و بین نجاست نبیذ و نجاست موضوع مورد سؤال عدم القول بالفصل وجود دارد.